Anmeldelse af Ozark sæson 3

Den længe ventet tredje sæson af dramaserien Ozark er landet på Netflix. Nu er tiden inde til at vurdere, om der kan brygges flere afsnit på historien om familien Byrde, der i første sæson på uheldigvis blev fanget i et kriminelt edderkoppespind af narko, vold og økonomisk kriminalitet. Inden for de første minutter er en hals skåret over, og både blod og penge flyder, hvilket giver falsk håb om, at vi kan forvente en sæson med et højt spændingsniveau.

Anspændt familieforetagende

Situationen hos familien Byrde er anspændt. Da vi efterlod familien i slutningen af anden sæson, var farmand Marty (Jason Bateman) klar til at få familien ud af den frygtelige suppedas, de var endt i, men konen Wendy (Laura Linney) havde andre planer, som nu giver anledning til knas i ægteskabet og familieforetagenet.

Foto: Sofia Hublitz, Skylar Gaertner, Laura Linney, Jason Bateman i Ozark sæson 3/Steve Dietl/Netflix

Ruth (Julia Garner) arbejder stadig for familien på deres kasino, og selvom hun nu er blevet all dressed up i et feminint jakkesætslignede outfit, så er hendes talestrøm stadig ligeså bidsk som en arrig muskelhund. Hendes arbejde er ikke nemt da hun både har samarbejdspartnerens arrogante og udadreagerende søn at slås med, og FBI-snushaner, der forsøger at finde bevis på den hvidvaskning af penge, der forgår på kasinoet.

Parret Byrdes stridigheder vedrører deres strategi for at komme ud af det kriminelle miljø med alle familiemedlemmer i god behold, men det betyder åbenbart for nogen, at de må involvere sig dybere. Tvivlen om, hvorvidt det er frygten eller lysten, der driver de forskellige valg bliver diskuteret hos en parterapeut, men ligesom så meget andet i deres ægteskab er dette også kompromitteret, da både Wendy og Marty bestikker terapeuten.

LÆS OGSÅ: Anmeldelsen af Locke & Key

Familien Byrde er på mange måder langt fra, hvad andre opfatter som familie. Jovist, de opholder sig under samme tag, men der er ikke meget familiesammenhold at spore mellem dem. Deres relation og familiedynamikken virker meget unaturlig og urealistisk. Parret Byrde forsvarer alle valg med, at de gør det for familien, men hvilken familie? I alle de finurlige familierelationer, der er i Ozark virker det til, at det er teenagerne, der skal råde de voksne. Da Wendys bipolare bror, Benjamin (Tom Pelphrey), dukker op i Ozark og får et godt øje til Ruth, så kan de heller ikke holde på familiehemmeligheden ret længe, og han drages ind i situationen, hvilket giver fatale følger.

De sidste sæsoner redder sæsonen

Omdrejningspunktet for serien er mexicanske narkokarteller, hvidvaskning af penge og forsøget om at komme væk i live, men det forgår ikke eksplosivt men køligt og roligt. Det føles, som om luften stille siver ud af en ballon, i stedet for at give os det ordentlige knald (som man siger, høhø, jeg finder selv ud) sådan, som denne genre normalt byder op til. Først i afsnit fire begynder der så småt at være konsekvenser for familien Byrdes kriminelle aktiviteter, og i afsnit seks falder facaderne i familien endeligt helt og giver kød på afsnittene. De sidste to afsnit redder sæsonen, og gør den værd at se.

Foto: Julia Garner/Steve Dietl/Netflix

På trods af at relationerne virker urealistiske, og tempoet ikke helt lever op til præmissen, så er der nogle fantastiske karakterer og skuespilpræstationer, som er værd at se. Der er gode præstationer over hele linjen, især i de sidste to afsnit. Ruth, min all time favorite hillbilly trash talker, som er pretty spectacular to be honest, som Ben udtrykker det. Hun bærer meget af seriens succes på sine skuldre. Hun er Ozarks Sansa Stark (Game of Thrones), og hvis hun ikke bliver Queen in Ozark, når fortælling er ovre, så er der ingen retfærdighed til. Selvom hun skal forstille at være damage goods, en kriminel teenager, så fremstår hun som den følelsesmæssigt mest normale. Derudover gør søskendeparret Ben og Wendy samt kompagnonen Helen Pierce det exceptionelt godt i de sidste afsnit.

Lydsiden mangler variation

Teknisk fortsætter sæson tre med et visuelt enormt flot udtryk. De grønne og blå toner og the accationally bordeaux går igen og giver serien både et koldt kynisk udtryk, men modsat også et livskraftigt og frodigt. De kolde kyniske pengemaskiner, pakket ind i det grønne blomstrende Ozark.

LÆS OGSÅ: 5 korte krimier på Netflix

Derudover er timing, klipning og skudende usynlige gode. Kun musikken driller helheden. Kun i meget få tilfælde er der brugt sange, og det er i forbindelse med, at en karakter lytter til dem. Så er der kun den vanlige pulsende spændings melodi, som indikerer, at nu bliver det spændende. Lydsiden mangler variation for at give det tekniske en topkarakter.

Tredje sæson af Ozark, som nu kan ses på Netflix, føles lidt som en sæson, der i lang tid træder vande for at ligge op til en sæson fire. Det ordenlige knald fra ballonen, der manglede, kommer først i de sidste sekunder. Derfor er det lidt en lun fornøjelse, men som grundet det visuelle udtryk og de gode skuespilpræstationer, ikke gør, at de ti afsnit er set forgæves.

Anmeldelsen bærer muligvis præg af, at Ozarks vanelige høje niveau er svær at efterkomme, og at den er set umiddelbart efter Tiger King. If you know, you know. Virkeligheden har det med at overgå fantasien.

Instruktør: Jason Bateman, Alik Sakharov, Andrew Bernstein
Manuskriptforfatter: Paul Kolsby, Bill Dubuque, Mark Williams
Medvirkende: Jason Bateman, Laura Linney, Sofia Hublitz, Skylar Gaertner, Julia Garner, janet McTeer, Tom Pelphrey
Antal afsnit: 10
Land: USA
Produktionsår: 2019
Dansk premieredato: 27 marts 2020
Dansk streamingtjeneste: Netflix

TEST DIN VIDEN: Den store og svære seriequiz

Hvad synes du om serien?


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *