Anmeldelse: ‘1883’ har næsten fuld plade på serie-ekstase

Tim McGraw som James, Sam Elliot som Shea og LaMonica Garrett som Thomas i Paramount+ originalserien '1883' / Foto: Emerson Miller/Paramount+ © 2021 MTV Entertainment Studios. All Rights Reserved.
Tim McGraw som James, Sam Elliot som Shea og LaMonica Garrett som Thomas i Paramount+ originalserien ‘1883’ / Foto: Emerson Miller/Paramount+ © 2021 MTV Entertainment Studios. All Rights Reserved.

‘1883’ er et kærlighedsbrev til den amerikanske natur og viljen til at overleve og skabe et liv i vildmarken. Og en horrorstory om menneskets håbløse elendighed.

Det tager ikke mange minutter, før 1883 viser, hvad den kan og vil.

For før titlen er rendt hen over skærmen første gang i første afsnit, er en køn ung pige blevet skudt gennem maven med en pil. Mens blodet spreder sig ud over hendes hvide kjole, bruger hun en seksløber på en måde, der ville få Doc Holliday til at blive grøn af misundelse.

Så er vi ligesom i gang.

Efter den enormt effektive åbning fortsætter 1883 med at spille på snart sagt alle de tangenter, der er med i melodien til enhver god western.

Der er hårde typer på støvede gader, hvor et hårdt ord kan betyde slutningen på et liv. Og der er en ordentlig, men plaget mand. Der er en kapabel og dygtig kvinde, der ikke lader mændene bestemme. Der er cowboys og indianere, og det hele udspiller sig lige midt i den amerikanske natur.

Og sikke en natur det er.

Godt øje til det smukke

En af seriens instruktører er Christina Alexandra Voros. Og når hun ikke er instruktør, er hun ansvarlig for fotograferne, og det viser sig gennem et konsekvent lækkert visuelt udtryk.

Hvert afsnit er fyldt med scener, der viser det vilde USA fra sin absolut mest bjergtagende side. Bakkerne ruller og prærier og marker breder sig ud over områder, der er vist så utroligt kompetent, at de synes uendelige.

Der er rigeligt med scener filmet i modlys, så vi kun ser silhuetterne af cowboys på heste med den nedgående sol i baggrunden.

Det er i sandhed storslået, men det er mere end blot en reklame for den del af USA, som langt de fleste vælger at flyve henover.

Skønheden står som en skarp kontrast til det voldelige og dødsensfarlige eventyr, hovedpersonerne drager ud på.

Hård tur forude

For 1883 er en forløber til Yellowstone, og her følger vi de spæde første skridt for familien Dutton, der i den senere serie ender som den største kvægavlerfamilie i USA.

Og de skridt er en tur fra Texas over The Great Plains i en periode, hvor der stadig ikke var mange steder, hvor mennesket havde etableret sig. Målet er staten Oregeon, hvor der er ”milde vintre og våde somre”, som John Dutton siger det.

Dutton tager familien med sig. Udover hustruen, er det den ældste datter, Elsa, og den noget yngre søn, John Jr. De slår følge med en række tyske, russiske og slaviske emigranter, der deler drømmen om et bedre liv på deres egne vilkår.

Men turen er ikke nogen nem tur, så de har allieret sig med Sam Elliot (Tombstone, The Big Lebowski), der er mere cowboy end nogen anden skuespiller nogensinde har været en cowboy. Han har ansvaret for vogntoget, der bliver udsat for alverdens elendigheder, og hvor antallet støt daler, som de lægger afstand til Texas.

Farerne findes blandt deltagerne i vogntoget, såvel som udefra kommende trusler. Både i form af andre mennesker og af den natur, der er så smukt fremstillet.

Vidunderligt tempo

1883 har ramt plet med rigtigt mange ting, men intet helt så sikkert som det tempo, serien fortæller sin historie med. For selvom der er mange panoramaskud ud over det amerikanske vildnis, bliver den aldrig langsommelig. Og selvom actionsekvenserne ofte er hurtigt overstået, bliver man aldrig tørstig efter mere.

Det er virkelig en balancekunst, som er de færreste forundt.

Selvom vi følger en flok mennesker på gåben, der ofte snakker om mad, og hvorvidt man kan have et klaver med over en flod, så er det leveret på en måde, der holder opmærksomheden fanget uden at bruge billige kneb som dramatisk musik eller hurtigt klip.

Udfordringerne er vitterligt tårnhøje, og dialogen er med til at underbygge den fornemmelse af, at når noget er en trussel for vogntoget, er det ikke bare snak.

Fyldigt men lækkert leveret

Skal man være krakiler, og det skal man jo som anmelder, så er det eneste knirkende hjul i serien datteren Elsas voiceover, der ofte ender med at blive nærmest overdrevent pompøst.

Det er velskrevet, og det spiller også ind i den del af serien, der hylder det smukke og det velfungerende, men det kan til tider også blive lidt FOR højtravende.

Det sker heldigvis sjældent og resten af dialogen er fremragende, og skuespillerne leverer den med bravour.

I rollerne som James Dutton og hustruen Margaret finder vi det virkelige countrymusik-ægtepar, Tim McGraw og Faith Hill, og selvom de har noget mere fokus på musikken i deres hverdag, er de fuldt ud i stand til at spille troværdige, og der er ingen problemer med at skelne dem fra det, de ellers er kendt for.

Datteren Elsa er nok den karakter, der har mest tid på skærmen, og Isabel May (Young Sheldon, I Want You Back) er et forrygende valg. Hun er eminent til at spille den naive pige, der er på eventyr, uden at det bliver for irriterende, og uden at det bliver utroværdigt, når hun træder i karakter.

1883 kan kun anbefales, og den er en ridetur gennem hårdt terræn bedre end forløberen Yellowstone, der i øvrigt heller ikke skal kimses af.

Fakta om ‘1883’
Skabt af: Taylor Sheridan
Instruktører: Taylor Sheridan, Christina Alexandra Voros og Ben Richardson.
Medvirkende: Sam Elliot, Isabel May, Tim McGraw, Faith Hill, LaMonica Garrett, Eric Nelsen m. fl.
Udgivelsesår: 2021
Land: USA
Sæsoner: 1
Afsnit: 10
Streamningtjeneste: Paramount+

LÆS OGSÅ: 3 gode grunde til at ‘1883’ er værd at se
LÆS OGSÅ: ‘1883′: Prequel til ‘Yellowstone’ får dansk premieredato
LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Cowboy Bebop’ er ‘Firefly’ med et skvæt Tarantino 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

You May Also Like