Anmeldelse af 48 hours

I samarbejde med Københavns VUC præsenterer VI ELSKER SERIER ordblindekursisters anmeldelser af deres yndlingsserier. Kursisterne er igang med et 10.klassesforløb for voksne, og vi har været så heldige at få lov til at bruge deres medrivende, sjove og personlige anmeldelser for at sætte fokus på ordblindhed. Alle skal have mulighed for at kunne udtrykke sig skriftligt, og vi bakker op om Københavns VUCs ordblindeklasse der med dygtige undervisere og den rette kompenserende it-støtte hjælper ordblinde med at komme videre i uddannelsessystemet og ikke mindst skrive løs! Klik på www.kvuc.dk for at få mere at vide.

Anmeldelsen er skrevet af Pernille

True Crime: Anmeldelse af 48 hours.

Fangende dokumentar om mordgåder.

48 timer er en tv serie hvor man følger fra politiet arbejde. Man følger dem fra de sætter deres første blik på gerningsstedet, hvor der er blevet begået et mord. Politiet fortæller om deres efterforskningen, af den enkle sag hele vejen igennem. Man får også et indblik i deres afhøring, af den mistænkte eller de mistænkte fra deres overvågningskamera. Gennem serie får man også at se, hvordan de i nogen tilfælde tvinger en tilståles ud af folk. I de fleste afsnit får man for det meste i slutningen af programmet at høre dommen, af den dømte eller de dømte i sagen som man har fulgt igennem aftens program.

48-hours

Familiernes liv efter.

Serien er meget spændende også fordi de giver en et indblik, hvad det har haft af konsekvenserne for familien, at de på så tragisk vis mister et familiemedlem, og hvad det har gjort for familien at i nogen tilfælde de ikke får closure, før mange år efter og i mange tilfælde er der desværre mange der skal mistet livet, før de finder frem til gerningsmanden, ente via dna beviser eller som de siger slip ups.

Det negative om retssystemet.

Det jeg personligt synes, er hårdest ved at se denne serie, og i nogen tilfælde bliver sur og frustrerede over, er hvordan det amerikanske retssystem hænge samme. Det er desværre sådan i nogen tilfælde, at man følger hvordan de tvinger en tilståles ud af en person, ved fx at de over flere timer presser og presser en person, til at sige det er dem der har gjort det, på en indirekte måde. I USA fælder de mange på det, med at de på en eller anden måde siger det er dem der har gjort det, for hvorfor skulle de sige at de har skyldige, vis det ikke er dem der har gjort det. Fx har jeg set et afsnit, hvor de afhører en dreng på 14 år, for mordet på hans søster hvor han hele vejen igennem nægter at det er ham der har noget med det at gøre, men de bliver ved og ved og ved, hvor han til sidst siger måske har jeg gjort det, ”men så ved jeg det ikke” altså de tvinger denne her dreng til at tvivle på sig selv, så på den måde kan man blive lidt negative og frustrerede over serien, men det tager ikke det fra den at man ikke vil se den, serie fanger en, og man sidder jo bare nogen gange og er ved at rive håret ud af hovedet på sig selv, da man ved at de har deres rettigheder om at ikke at udtale sig, eller at få en advokat og vis det var tilfæde at de i de her tilfælde hadet gjort det var det jo aldrig kommet så langt, men hvorfor skulle man ikke sige noget eller bede om en advokat, når man er uskyldig, så tænker man jo det har jeg ikke brug for, men desværre er det sådan at det er der mangen der udnytter inde for politiet. Man har jo desværre også hørt før at de har henrettet folk som sener hen viser sig at være uskyldig.

Opklaringsarbejdet.

Noget der også fanger en, er den måde politiet bare bruger så meget tid på at finde beviser, fra gaffa-tape til reb osv. der er bliver brugt til mordet, hvor de kan samme ligne det med andre ræb fx under rangsagninger af den mistænkte hjem/bil hvor de kan sammenlignet det med det der er på mordstedet (gerningsstedet) ente i from af til at binde ofret eller ligefrem til at slå personen ihjel med.

Dommen straffen.

Som sagt til sidst i serien får man at vide, i de fleste tilfælde hvad at morder straf bliver, i   mangen programmerne ser man også klip inde fra retssagen, hvor den tiltalte kommer ind, Til slut i serien finder man så ud af om personen eller personerne får dødsstraf eller livsvarigt fængsel. Så jeg vil helt klart anbefale, andre til at se denne serie da det er vildt spændene og man bliver underholdt fra start til slut. Som sagt får man indblik i en masse ting, fra morderes tænke gang og familiens føleres og sorg, hvad familien meninger de synes staffen skulle være. Du ser også hvor meget det påvirker politiet, på det følelsesmæssige fx vis de selv har børn en søster eller kone, og ligesom på en eller anden måde kan sætte sig ind de følelser familien har, at de godt kan forstå at familien gerne vil have en from for lukkes, i from af at de finder frem til hvem der nu har gjort det. Så tune in man kan finde det på youtube vis man ikke kan holde sig vågne til de sene nattet timer da det kommer sent om aften programmet ca. ved en 24 tiden.