Anmeldelse af 32

13. marts 2020
32 serie

En ny sæson i serien om Julie og Jesper er ude, og du kan læse anmeldelsen af 32 her.

Søndag i sofaen, med de der udefinerbare hangover blues fornemmelser, efter en våd tur i byen. Det første, der slår mig (udover mine forræderiske tømmermænd) er, at jeg efterhånden er for gammel til det pjat, nu må jeg se at blive rigtig voksen. Men jeg er 30, single og kærligheden banker jo ikke sådan lige på døren af sig selv.

Heldigvis er jeg ikke alene på sofaen denne søndag, og det skal vise sig, at jeg heller ikke er alene med disse tanker. Jeg tilbringer nemlig søndagen sammen med Julie og Jesper i deres fjerde sæson 32. Serien rammer spot on, da den skildrer glæde, frustrationer og jagten efter at blive ”rigtig voksen”. Prepare yourself til et festfyrværkeri af en hyldest, for jeg kan ikke få armene ned af begejstring for denne sæson!

Fjerde sæson af serien 32 er gennemført

Julie og Jesper står i denne sæson over for den udfordring, at de sammen skal være forældre, dog uden at være i et parforhold, men som bedste venner. Samtidig med Julies graviditet finder Jesper sig en ny kæreste, Amanda (Julie Christiansen), og mens Julies mave gradvist vokser, er udfordringen nu dels at få denne alternative familiekonstellation til at virke og dels at finde sig til rette i at gøre tingene anderledes end ”normalen”.

Scene efter scene forstår 32 at skabe et autentisk univers, hvor der er plads til at krumme tæer af awkwardness, grine hjerteligt, synge højlydt med i sofaen og blive oprigtigt rørt. Hvis Klovn, Skam, Venner og filmen En Frygtelig Kvinde fik et barn sammen, så hed det barn 32, underligt, men ment som den største kompliment.

LÆS MERE: Q&A med Solvej – kunstneren bag Slå Hjerte slå fra serien 32 om Julie og Jesper

Plads til større biroller

I den brutale virkelighed efterlader de skønne venner og Julie og Jesper os dog ikke uden håb, for livet går videre, og venskaber består. Sæsonens afslutningen føles vemodig og definitiv, men med en øjenkontakt, der hænger lige præcist længe nok til, at følelsen af, at noget ulmer, opstår: fornemmelsen af, at jagten ikke er slut endnu. Det viser sig heldigvis også, at serien er fornyet med en femte sæson.

Ægthed, glædeligt gensyn med favoritkendisser, Phlake og sønnen Theo (som deler navn med et lille nyankommet mirakel i min egen personlige 32’ske vennegruppe) går lige i hjertekuglen på mig. På en utaknemmelig grå og regnfuld søndag med tømmermænd er jeg taknemmelig for at være i selskab med 32, som afsnit efter afsnit føles som et varmt tiltrængt kram. Uanset om du er 22, 32, 42 eller 52, så kan du se hele serien på Xee og få dig et velment virtuelt kram.

Instruktør: Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag
Manuskriptforfatter: Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag
Medvirkende: Julie Rudbæk, Jesper Zuschlag, Amalie Lindegaard, Jesper Ole Feit Andersen, Julie Christiansen