Anmeldelse af Advokaten sæson 2 afsnit 1+2

AfTrine Jerichau Roslev
13. maj 2020

Havde vi brug for en ny sæson af Viaplay Original-serien Advokaten? Det korte svar er ja, for finaleafsnittet i første sæson sluttede med så mange spørgsmål, at man som seer hungrede efter svar. Hvad kommer der til at ske med Frank Nordling, efter han blivet afsløret i at have brugte ufine metoder som advokat? Og efter Thomas Waldman finder ud af, hvem Frank og Saras forældre er, og at de fik hans datter i fængsel? Hvad sker der med Thomas Waldman, efter han bliver skudt til sin datters begravelse? Og hvilken straf får Frank, efter han er blevet sigtet for at medvirke i mordet på Rashid Ayala?

Første sæson sluttede med så mange spørgsmål, at der måtte komme en ny sæson. Den kom så søndag den 10. maj på Viaplay og sikke en start ...

Blev Therese Waldman dræbt?

Franks nyerhvervede lykke slutter da også temmeligt hurtigt, da han nægter at give slip på fortiden til fordel for sin familie. Det sker, da Blanca Waldman opsøger Franks søster, Sara, med en påstand om, at Therese blev myrdet. Påstanden kommer fra en indsat i det fængsel, som Therese hængte sig i. Hvis denne indsat taler sandt, renses Franks og Saras samvittighed. Sara har lagt sit stofmisbrug bag sig, har fået en kæreste og strammer sig an for at se sin søn igen. Hun ønsker ikke at grave mere i historien, men Frank vil vide, hvad der skete med Therese, og den beslutning koster ham tilsyneladende den familie, han lige har skabt.

Et håb til resten af sæsonen

Alligevel kunne jeg godt have ønsket et dybere lag i denne sæson. Umiddelbart viskes alle personhistorierne i serien ud – Thomas, der har mistet sin datter, Frank, der ser ud til at miste sin familie, Sara, der kæmper med svigt og sit tidligere stofmisbrug, Thomas' kæreste, Iben, der må leve alene, Markos, der har mistet sit livs kærlighed, og Svend-Erik, der i smug har vendt Thomas ryggen. Alle personer i galleriet kæmper kampe, som kun får lov til at eksistere i periferien. Jeg håber, at disse personer bliver hele mennesker i løbet af sæsonen, så vi som seere får lettere ved at holde af dem og med dem.

Action og spænding

harAdvokaten

Anmeldelsen er baseret på episode 1 og 2 af Advokaten sæson 2.