Anmeldelse af Advokaten

AfKim Sørensen
6. marts 2018
Advokaten

Der er fuld smæk for skillingen i Viaplays nye nordiske serie: Advokaten.

(Foto: Advokaten/Viaplay)

Serien starter eksplosivt i ordets reneste forstand, da en bilbombe detoneres og dræber søskendeparret Frank (Alexander Karim) og Sarahs (Malin Buska) forældre. Handlingen udspiller sig flere år efter, hvor især Sarah, der arbejder som politibetjent, har svært ved at acceptere at forældrenes død skulle have politiske motiver. Hun vælger at indrage Frank, som er en succesfuld og fremadstormende advokat i hendes teorier og mistanker, hvilket ikke sker helt uden problemer. Det viser sig hurtigt, at de to søskende har et komplekst forhold til hinanden, bl.a. fordi Sarah kæmper med misbrugsproblemer. Det lykkedes dog Sarah at få overbevist Frank om hendes teorier vedrørende forældrenes død. Og de får samme overbevisning; at det hele ikke er, hvad det ser ud til at være med hensyn til forældrenes død. Herefter går den vilde gangsterjagt.

Thomas Bo Larsen spiller gangsteren Thomas Waldman. Manden, der direkte mistænkes for at stå bag mordet på forældrene. Thomas Waldman er en magtfuld person i et skruppeløst forbrydersyndikat der trækker tråde fra Skandinavien til de baltiske lande. Han er omgivet af psykopatiske gorillaer, og hans højre hånd og lærling Marcus (Johannes Lassen) går forrest når der skal skaffes informationer og ryddes problemer af vejen.

Frank får job hos et anerkendt svensk advokatbureau, så han kan komme endnu tættere på Waldman. Han har erfaret at direktøren for firmaet Sven-Erik Wisén (Nicolaj Kopernikus), der udover at være narcissistisk og benhård, også er ret tæt forbundet til Waldman. Gangsterens datter Therese Waldman (Sara Hjort) arbejder sågar som sekretær i advokatbureauet, og Frank finder snart ud af, at det ikke er helt ufarligt at infiltrere advokatbureauet og syndikatet. Han kommer helt tæt på den kriminelle Brian Poulsen, (Peder Pedersen fra Gramsespektrum), der er tidligere ansat hos en af Waldmans affilierede, og han bliver en vigtig brik i det puslespil, der skal samles for at fælde gangsterkongen.

(Foto: Advokaten/Viaplay)

Jeg synes, at det lover godt, ikke kun for denne serie efter de første afsnit, men for den danske seriescene generelt. Det lader til, at det nordiske samarbejde bliver bedre og bedre, hvilket serier som denne og Broen også er bevis på. Niveauet bliver hævet for hver gang man ser en ny skandinavisk thriller, og det er en fremgang, der er rigtig positiv, fordi jeg synes, at vi tidligere har måtte kæmpe med lidt utroværdige produktioner og til tider svingende skuespillerpræstationer. Jeg kan ikke lade være med at tænke på filmen Underverden, når jeg ser Advokaten. Fordi de begge ikke dyrker super realisme, og det er også helt ok, fordi jeg faktisk køber præmissen i begge tilfælde. Det er spændende, velskrevet og godt spillet langt hen ad vejen.

Jeg kommer ikke derop, hvor jeg på nogen måde, vil sige at Advokaten er et mesterværk. Det er den indtil videre lidt for forudsigelig til. Der er dialoger og handlingsmomenter specielt i afsnit tre og fire, der dræner handlingen en smule. Men jeg vil bestemt sige, at du bør se serien, hvis du elsker en god thriller, og hvis du ligesom jeg vil overvære endnu et skridt i en positiv retning for nordiske serier.

(Anmeldelsen er baseret på de første fire afsnit)

Du kan se nyt afsnit af Advokaten Viaplay hver onsdag. Se de første to afsnit på Viaplay allerede i dag