Anmeldelse af Anne with an E – sæson 2

(Foto: Anne with an E/CBC)

Jeg var begejstret for sæson 1 af Anne with an E, som det ses af min anmeldelse, og jeg kan allerede afsløre nu, at min begejstring ikke er blevet mindre af, at sæson 2 er kommet til – ligeledes på Netflix. Ligesom i min anmeldelse af sæson 1 vil jeg understrege, at man skal lade være med at hænge sig i, at Anne with an E adskiller sig betydeligt fra den klassiske serie Anne fra Grønnebakken med Megan Follows i hovedrollen. Hvis man ikke kan tåle det, skal man måske helt holde sig fra Anne with an E, for det bliver kun mere udtalt i sæson 2.

Serien forsøger ikke at få handlingen i bøgerne til at komme til live. Den går dybere end det og ser blandt andet på, hvorfor Matthew og Marilla blev på Grønnebakken og aldrig giftede sig. Det er interessant at få et indblik i deres historie, og jeg synes, det bliver gjort på en meget positiv måde. Gilbert Blythe er en anden karakter, som vi får større indsigt i. Han rejser til Caribien og møder en spændende ny tilføjelse til universet – den sorte skibsarbejder Sebastian, som tager tilbage til Canada med Gilbert. Det giver os en chance for at se livet i Avonlea fra en outsiders perspektiv, og det tager serien bestemt ikke skade af. Sebastians historie er en af grundene til, at jeg allerede glæder mig til sæson 3.

(Foto: Anne with an E/CBC)

Men sæson 2 stopper ikke med Sebastian – på mange måder er sæson 2 nemlig outsidernes sæson. Anne with an E forstår nemlig sine karakterer på en anden måde, end bøgerne og tidligere fortolkninger gør. En velkendt og vigtig person i Annes univers er nemlig homoseksuel (ingen spoilere her, se serien og find ud af, hvem det er). En ny tilføjelse til historien om Anne er også den homoseksuelle klassekammerat Cole, som Anne bliver gode venner med. Han er en kunstnerisk og intelligent dreng, der misforstås af sine omgivelser. Coles historie viser på en fin og nuanceret måde, hvor ødelæggende mobning og eksklusion kan være – især når den går ud over de, der allerede føler sig anderledes.

(Foto: Anne with an E/CBC)

Det særlige ved Anne i denne fortolkning er hendes frisind og store forståelse for andre mennesker. Den musikalske indledning til serien er sangen ”Ahead by a Century” med det canadiske band The Tragically Hip, og det illustrerer faktisk seriens tema ret perfekt. Anne er lysår forud for sin tid, og det er det, vi elsker ved hende. Hun inspirerer seriens mere konservative karakterer, som fx plejemoren Marilla, til at forstå verden på en mere tolerant måde, fordi hun møder nye og anderledes mennesker med åbenhed og nysgerrighed i stedet for frygt og fordømmelse. Hvis vi skal se jordnært på det, er Anne nok ikke en særlig realistisk person. Hun virker til tider næsten for moderne i sin måde at se tingene på, men jeg synes ikke, det gør noget.

Serien er blevet kritiseret for at gå for vidt i sin nyfortolkning, men det er netop i forståelsen af hovedpersonen, at den holder fast i sine rødder. Anne er noget særligt, fordi hun går til livet med nysgerrighed og frisind – og det er bevaret til fulde i Anne with an E. Jeg kan afsløre, at hun stadig er dybt ulykkelig over sit røde hår, og at hun ender med at bliver klippet korthåret i sæson 2 pga. et katastrofalt eksperiment med hårfarvning. Hvis du er fan af den gamle serie fra 80’erne, husker du uden tvivl dette klassiske øjeblik, og det er heldigvis også med i Anne with an E. Anne er nemlig ikke kun en tolerant og intelligent pige med en stor og veludviklet fantasi. Hun er også forfængelig og til tider egoistisk. Det lykkes at vise hende som et helt menneske, takket være et godt manuskript og endnu en fantastisk præstation fra Amybeth McNulty.

(Foto: Anne with an E/CBC)

Jeg nød om muligt sæson 2 endnu mere end sæson 1. Og jeg kan glæde andre trofaste seere med, at den allerede er forlænget med endnu en sæson, som får premiere i 2019.