Anmeldelse af Better Call Saul sæson 5

Better Call Saul har arbejdet sig hen mod et mål, og med sæson fem er vi tæt på at kunne se, hvordan serien egentlig ender som prequel til Breaking Bad.

Målet har hele tiden været at få etableret den etisk og moralsk kreative forsvarsadvokat, Saul Goodman (Bob Odenkirk, Breaking Bad). I femte sæson, der for nyligt blev afsluttet på Netflix, lægger serien Jimmy McGill og frustrationerne i forbindelse med storebroren og advokatfirmaet på hylden, og tager fat på at vise rejsen til fuldt fungerende kriminel advokat.

Advokat Saul Goodman på fuld tid

Jimmy må igen arbejde som advokat, og det gør han nu fuld tid under navnet Saul Goodman. En beslutning, der ikke er let for Kim (Rhea Seehorn, Veep), Jimmys kompagnon/kæreste, at forstå. Så mens Jimmy arbejder på at få skabt et hul i verden, der passer til Saul Goodman, arbejder hun videre med at servicere banken Mesa Verde i deres oprettelse af filialer i nye byer. Et arbejde, der måske nok fylder tegnebogen, men som efterlader et hul i sjælen. Et hul, Kim desperat har behov for at fylde.

Narkohandleren Gustavo Fring døjer stadig med den utilregnelige og mistænksomme konkurrent Lalo Salamanca. Lalo er kommet op fra Mexico for at undersøge omstændighederne vedrørende Salamanca-familiens overhoved, Hectors, slagtilfælde. Et slagtilfælde, der har efterladt Hector lam i kørestol uden mulighed for at kommunikere med omverden. Lige indtil Lalo giver ham den receptionistklokke, der stadig kan give fans af Breaking Bad åndenød og svedige håndflader. Lalos tilstedeværelse og konstante graven i sagen holder den tidligere politibetjent, Mike Ehrmantraut, travlt beskæftiget. Pusheren Nacho bliver suget dybt ind i Frings planer på en måde, der gør det svært ikke at have en smule ondt af ham, selvom han er en skidt fyr.

Som i en kompliceret dans rykker brikkerne rundt på brættet mod den uundgåelige, ulmende katastrofe, der venter i form af Walter White.

Det perfekte par

Forholdet mellem Jimmy og Kim bliver prøvet af på helt nye måder. Det understreger, hvor perfekte de to er for hinanden. Det er så utroligt velskrevet, og Bob Odenkirk og Rhea Seehorn er betagende og vidunderlige i deres samspil. Særligt Seehorn skinner virkelig igennem i sæson fem. Kim tager ikke lige så let på loven som Jimmy, og hun ærgrer sig over at bruge de smuthuller, der opstår. I modsætning til Jimmy, der aktivt søger dem. Men i løbet af serien, er det blevet klart, at hun ikke bare kan se, at det virker. Hun er bragende god til at spille spillet, og i takt med, at hun lader sig rive med, forsvinder en af de sidste barrierer i Jimmys deroute.

Og sammen bliver de endnu bedre.

Better Call Saul har længe kørt sine to hovedhistorier sideløbende. Jimmy og Kim, Mesa Verde, advokater og bøvlet med Jimmys bror og den tidligere chef Howard på den ene side. Narkokartellernes interne stridigheder og Gustavo Frings personlige opgør med Hector Salamanca på den anden.

Fra tid til anden har karaktererne fra den ene historie været gæst i den anden, men kun for en kort bemærkning. Den nye sæsons stærkere fokus på Saul åbner nu også op for, at de to verdener for alvor smelter sammen.

Larmende tavshed

Vince Gilligan og Peter Gould har skabt noget ganske unikt i Breaking Bad og Better Call Saul. Ingen af serierne er bange for tavshed eller for at tage sig god tid. Der er ikke behov for ord, når et ansigtsudtryk kan sige det samme. Og der er noget langt mere foruroligende over den idyl og ro, der er over de utroligt smukke billeder af New Mexico end over et travlt bylandskab. For de sparsomt befolkede billeder og øde scenerier understreger seriens tempo og sætter scenen perfekt for sæsonens klimaks, der kan matche det bedste fra Breaking Bad … hvis ikke det rent faktisk er bedre.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg synes, Better Call Saul på mange måder er bedre end Breaking Bad. Begge serier er bygget op om ”The Bad Guy”. Walter White var svær at holde med, da han var stjernepsykopat med absolut ingen forsonende træk. Til gengæld hepper jeg på Jimmy. Selvom jeg ved, at slutresultatet er Saul Goodman.

I den nye sæson hepper jeg dog mere og mere på Kim. Overgangen til Saul betyder jo netop, at Jimmys dårlige sider træder mere i kraft. Det gør det sværere at fatte sympati for ham.

Prequel og sequel

Det skaber en skarp kontrast til den sideløbende historie om Jimmys liv efter Breaking Bad, der fortælles gennem korte sekvenser i starten og slutningen af nogle afsnit.

Walter White, New Mexico og Saul er fortid, og Jimmy lever nu som cafébestyreren Gene i Nebraska. Den viser en dagligdag med mondæne gøremål og hverdagstrummerum, der er nærmest ulideligt kedeligt. Når altså det ikke bliver afbrudt af Jimmys, måske, ubegrundede paranoia over, om White eller loven finder ham først. Livet på flugt forstærker den tragedie, det er, at Jimmy sætter alt over styr for at skabe sit liv som Saul. Blot for at blive kørt over af den damptromle, Walter Whites tilstedeværelse ender med at blive for sin omverden.

I sæson fem skifter historien om Gene retning. Dermed kan sæson seks, der bliver den sidste i serien, nu ende med ikke bare med at fortælle, hvordan Saul Goodman kom til verden, men også sætte også et punktum for historien om Jimmy McGill.

På den ene eller anden måde.

Instruktør: Vince Gilligan, Robert Gould m.fl.
Manuskript: Vince Gilligan, Robert Gould m.fl.