Anmeldelse af Black Mirror 4

Efter mit første møde med antologiserien Black Mirrors indledende afsnit af første sæson på Netflix havde jeg bogstavelig talt svært ved at trække vejret. Det var en mavepuster uden lige, og min umiddelbare tanke var: ”Hvad har jeg lige set?!”. Her begyndte min store kærlighed til Charlie Brookers serie, der tager udgangspunkt i teknologiens farlige konsekvenser. De første to sæsoner blev produceret i samarbejde med Channel 4 indtil Netflix fik øjnene op for serien, og overtog produktionen med sæson 3, der udkom i 2016.

Fjerde sæson består af seks episoder, der hver består af forskellige historier, og er instrueret af forskellige mennesker. Hvor tredje sæson markerede en ny æra for Black Mirror med flere episoder og en højere produktionsværdi, fortsætter sæson 4 i samme tråd. Når det nu er en antologiserie har jeg valgt at give hvert afsnit stjerner, og afslutte med en samlet bedømmelse for hele sæsonen.

(Foto: Black Mirror/Netflix)

USS Callister

Første episode USS Callister er blevet visuelt definerende for indeværende sæson med sine tydelige referencer til Star Trek-universet. Historien om programmøren, der har brugt en DNA-scanner til at genskabe sine kollegaer i et virtuelt univers, er både sjov og foruroligende. Hvilket også er sigende for de nye Netflix-sæsoner, der har en lettere tilgang til fokuspunktet end de tidligere sæsoner, der alle endte et enormt dystert sted. USS Callister fortæller en spændende historie, der også er visuelt interessant at se.

(Foto: Black Mirror/Netflix)

Arkangel

Instrueret af Jodie Foster (The Silence of the Lambs), der så småt er begyndt at sætte sig i instruktørstolen frem for at stå foran kameraet. Historien om en mor, der får installeret et overvågningsapperat i sin datter er en slags moderne fortolkning af George Orwells 1984. Ikke en af de mest skandaløse episoder, men med skuespilpræstationer man husker, og en fortælling, der bliver ved med at murre i baghovedet lang tid efter husalteret er blevet slukket.

(Foto: Black Mirror/Netflix)

Crocodile

Et godt, gammeldags Black Mirror-afsnit! Flere menneskeskæbner bindes sammen af en forsikringsagent, der har et særligt værktøj, der gør det muligt at tilgå folks minder. Langsomt men sikkert synker man ned i dyndet, og til sidst er man fanget af de gode karakterer, og et i øvrigt meget flot landskab.

(Foto: Black Mirror/Netflix)

Hang the DJ

Hvor San Junipero blev hyldet af kritikerne i tredje sæson, må Hang the DJ siges at gå i nogenlunde samme spor. Det fungerer ikke helt ligeså godt denne gang, men det er en sjov kommentar til vores nuværende dating-kultur og der er blevet gjort nogle præcise observationer i forbindelse med alt det der er på spil, når man skal på en første date.

(Foto: Black Mirror/Netflix)

Metalhead

Kunstnerisk et af de mest progressive afsnit vi har set fra Black Mirrors side holdt i sort-hvid, hvor en kvinder forsøger at undslippe nogle ondsindede robothunde. Men på trods af den voldsomme natur blev afsnittet først spændende i sidste halvdel. Der er næsten for mange ting på spil, og i mine øjne fungerer de dystopiske historier langt bedre, når de lægger sig op ad en virkelighed vi kender og præsenterer en forskruet udgave af en nær fremtid.

(Foto: Black Mirror/Netflix)

Black Museum

Nok den mest omdiskuterede episode i fjerde sæson. Mange mente, at det blev for gimmick-agtigt at samle så mange referencer på ét sted, men der var unægtelig også noget sjovt over at finde dem. Men Black Museum drukner i sine egne referencer på trods af en rimeligt underholdende præmis. Det er Black Mirror i Marvel-mode, og det fungerer desværre ikke så effektivt som når man lægger mærke til de små genkendelige detaljer i andre afsnit.

Min personlige favoritepisode blandt samtlige sæsoner er White Christmas fra 2014 med bl.a. Jon Hamm, og den er endnu ikke blevet overgået. Dog har Black Mirror altid haft et meget højt niveau, og selv de mindre effektive afsnit er helt sikkert værd at se.