Anmeldelse af Chernobyl

17. juli 2019
Anmeldelse af Chernobyl

Miniserien Chernobyl er baseret på de virkelige hændelser, der fandt sted da verdens største atomkatastrofe rystede verden d. 26 april 1986.

Jeg skal personligt erkende, at serien blot røg på min 'Den ser jeg senere'-liste, da jeg en aften browsede rundt i feedet på streamingtjenesten HBO Nordic. Der gik dog ikke lang tid, før serien blev så tilpas hypet, at jeg var nødt til at udforske den nærmere.

Jeg skulle ikke mange afsnit hen i serien, før jeg forstod, hvorfor man pludseligt talte om en af de mest streamede serier i nyere tid. Det er ganske enkelt en uhyggelig - og desværre sandfærdig - fortælling om fatale menneskelige fejl og politiske røgslør. Faktisk kan jeg ikke komme i tanke om en horrorfilm eller serie, der har efterladt mig med en så ubehagelig følelse. Det er der flere årsager til, som jeg vil komme nærmere ind på.

Først og fremmest er det som om, at kernereaktoren også kendt som reaktor 4, fungerer som en slags Alien eller Godzilla, der bliver vækket til live på grund af menneskelig dumdristighed. Når det hele tiden ligger i baghovedet, at dette faktisk skete i virkeligheden, så er der dømt ultimativ horror.

Seriens hovedroller består af videnskabsmanden Valery Legasov (Jared Harris) og Boris Shcherbina (Stellan Skarsgård), der kæmper en kamp på fakta mod politik. Sidstnævnte må i sidste ende overgive sig til det faktum, at omstændighederne nok var værre end 'alt er under kontrol, det var bare et mindre uheld', som var den politiske retorik fra højtstående russiske politikere umiddelbart efter katastrofen indtraf. David Cencik spiller på overbevisende vis rollen som selveste Mikhail Gorbatjov. Et par stærke kvindelige roller i serien er bl.a Emma Watson, der spiller Ulana Khomyuk en insisterende videnskabskvinde, der er med til at lægge pres på Legasov, for at få sandheden frem. Hendes karakter er efter sigende opdigtet og fungerer som en sammenslutning af flere kritiske videnskabsfolk, der også kreditteres i seriens end credits for deres kamp for sandheden om ulykken. Jessie Buckley ses i en anden bærende rolle, hvor hun spiller Lyudmilla Ignatenko, der er enke til en af de mange omkomne brandmænd efter katastrofen. Hun har i virkelighenden også skrevet en bog om sine oplevelser.

I rollen som den narcissistiske Anatoly Dyatlov der især er en af personerne, der pålægges ansvaret for ulykken ser vi Paul Ritter (Quantum of Solace, Hannibal Rising). Han spiller rollen meget overbevisende. I det hele taget gør de fleste fremtrædende skuespillere og bi-karakterer deres til at serien overordnet set står som et mesterværk.

Hvis der er noget ved denne serie, der især fortjener at blive fremhævet, så er det lydsiden. Det er her den horroragtige følelse forstærkes. Med de autentiske østblok-boligbebyggelser i byen Pripyat som baggrund og radioaktiviteten samt kernereaktoren som vores usynlige fjende, så er det særdeles effektivt, at man har brugt ægte lyde fra et atomkraftværk til at forstærke lydoplevelsen. At personerne i serien ikke taler russisk eller ukrainsk er blevet kritiseret en del. Det ville da også have været mest autentisk, men skal jeg være helt ærlig, så er jeg ret glad for at HBO i dette tilfælde gik med at favne den bredere målgruppe og benyttede flere europæiske skuespillere, der kunne være med til at skabe en troværdig fortælling med en snært af russisk accent i det amerikanske sprog.

Den svenske instruktør Johan Renck (Walking Dead, Bates Motel) og manuskriptforfatter Craig Mazin (Scary Movie, The Hangover) er efter min mening virkeligt lykkedes med at skabe en troværdig, uhyggelig og spændende fortælling om en katastrofe der ændrede verden. Miniserien gav ihvertfald undertegnede lyst til at læse endnu mere om Tjenobyl-ulykken, der var røget meget langt væk i hukommelsen. Når man tænker på, hvor galt det faktisk kunne være gået, så er det faktisk ret skræmmende at konkludere, at vi slap billigt. Kigger vi på det nuværende politiske verdensbillede, så er det dog ikke voldsomt betryggende at tænke på, at nogle af de største miltære stormagter vi har i verden (Ingen nævnt ingen glemt), har adgang til atomkraft og for den sags skyld atomvåben. Vi kan blot håbe på, at vi har lært nok af historien.

Jeg synes med rette jeg kan sige, at man bør opleve miniserien Chernobyl og ikke blot se den den. Jeg vil også blive overrasket, hvis den ikke løber med minimum en Emmy til september.

Du kan streame alle fem afsnit af Chernobyl på HBO Nordic