Anmeldelse af Cloak & Dagger

(Foto: Cloak & Dagger/ABC)

Baseret på de første tre episoder

Marvel har skudt med spredehagl, når de laver TV-serier. Der har været fantastiske succeser som Daredevil og Jessica Jones, og der har været dundrende fiaskoer som Inhumans. Den nye serie Cloak & Dagger er lidt anderledes end de andre, da den i USA er lavet til en familiekanal, nemlig Freeform/ABC Family. Herhjemme er det HBO Nordic, der har den og de første tre afsnit er allerede oppe med et nyt hver fredag.

(Foto: Cloak & Dagger/ABC)

Lad det være sagt med det samme at Cloak & Dagger er henvendt til et yngre publikum end Netflix-serierne. Både fordi hovedpersonerne er to teenagere, men både dialogen og de problemer, de to konfronteres med er meget teenage-agtige. De to hovedpersoner, Tandy og Tyrone, er som børn begge tæt på et industri-uheld som sender en energibølge gennem dem og giver dem særlige evner, som dog først rigtigt dukker op flere år senere, da de er blevet teenagere. Tyrone, hvis storebror er blevet skudt af en korrupt politimand, lever nu et liv hvor han dels prøver at klare sig på en katolsk eliteskole, dels kæmper med sin lyst til hævn over politimanden. Tandy er blevet en gadesmart pige, som primært lever af svindel og plat, tager stoffer og har et anstrengt forhold til sin mor. Da de ved et tilfælde render ind i hinanden igen, skaber den fysiske kontakt en reaktion der aktiverer de latente kræfter, de fik ved uheldet. Tyrone kan teleportere sig rundt, mens Tandy kan skabe (meget skarpe!) knive af lys. I de første to afsnit har de to faktisk næsten ingen tid sammen på skærmen, fordi de begge har så travlt med deres egne problemer, men man må jo formode at de på et tidspunkt ender i det symbiotiske partnerskab, serien er kendt for. Man begynder at se små hints af det i episode tre, fordi de nu tilsyneladende kan træde ind i en underlig parallelverden hvor de kan se hinandens minder – og at de i øvrigt begge har fået en slags berøringstelepati.

(Foto: Cloak & Dagger/ABC)

Hvis man har læst tegneserien Cloak & Dagger (som i Danmark i sin tid hed Kappe og Kårde) så har serien egentlig ikke så meget til fælles med oplægget. I serien var de to uskyldige ofre for en narko-ring, der indsprøjtede dem med mærkelige stoffer, hvorved de fik deres kræfter. Tyrone var dengang en gadedreng, og Tandy en privilegeret overklassepige – nu er det omvendt. Og vigtigst af alt: Dengang var de to deciderede monstre, specielt Cloak. Han var dengang et levende mørke, holdt inde af den bølgende kappe, og hvis han ikke fik levende lys (som Dagger heldigvis producerede) ville mørket opsluge alt omkring ham, æde alt levende og gøre universet til et uendeligt livsløst mørke. I den nye serie går de to fint rundt på gaden uden at man kan se noget galt med dem… men Marvel har jo lige siden starten af TV-serierne været bange for at vise deres helte i kostumer. Heldigvis kan det jo stadig nå at komme, da serien har 10 afsnit i første sæson.

Musikken i serien er forfærdelig. Intetsigende RnB-sange og ballader, der ikke alene lynhurtigt vil blive forældede, men som ofte er super sentimentale. Jeg kom til at tænke på Dawson’s Creek eller den gamle Daredevil-film (ja, så gammel er jeg!) og det virker meget skidt. Men igen – målgruppen er helt tydeligt teenagere.

(Foto: Cloak & Dagger/ABC)

I stedet for narko-ideen i deres oprindelse, prøver serien at opdatere sig med moderne problemer, såsom politivold, racisme, date rape, og den slags (dog tager Tandy som sagt stoffer, så narko er stadig en del af historien, bare på en anden måde). Det fungerer egentligt udmærket, hvis man ikke kender forlægget, og de to skuespillere der har fået til opgave at levendegøre Tyrone og Tandy gør det faktisk rimeligt godt. Som sagt har de ikke meget tid sammen, så det er svært at dømme om de har nogen kemi mellem sig endnu – det må vi se når serien kører videre. Det er da også rart at serien er placeret i et andet miljø end Marvel normalt bruger – serien foregår i New Orleans.

Jeg har altid elsket tegneserien – og derfor vil jeg også se serien færdig. Men med den irriterende lydside må jeg trække ned i karakteren og kan ikke give mere end 3 stjerner. Men hvis man er under 18 kan man godt lægge én stjerne til.