Anmeldelse af Cobra Kai sæson 1

(Foto: Cobra Kai/YouTube)

Normalt så fokuserer jeg i mine anmeldelser på serier med overnaturlige hændelser, superhelte og mere eskapistiske historier. Men af og til, falder jeg over en serie, der er så fantastisk at jeg ikke kan lade være med at se den. Sådan en serie er Cobra Kai. Jeg har lige slugt alle 10 episoder på en enkelt dag, og det bør du også gøre.

(Foto: Cobra Kai/YouTube)

Hvis du er lige så gammel som mig, så husker du måske filmen The Karate Kid. Nej, ikke den der forfærdelige remake med Jackie Chan – den rigtige fra 1984. Filmen om Daniel LaRusso – AKA Daniel-San – der bliver oplært af Mr. Miyagi til at kæmpe mod en flok bøller fra den lokale karateklub, Cobra Kai, anført af hans rival Johnny Lawrence. Filmen var en bragende succes i 80’erne og der kom i alt tre film om Daniel – samt en utroligt slatten efterfølger med Hilary Swank som ”den næste Karate Kid” og altså den der remake, som vi alle sammen gør bedst i at glemme alt om. Men den første film var og er en klassiker.

(Foto: Cobra Kai/YouTube)

1984 er mange år siden. Men i den nye serie Cobra Kai som er lavet specielt til Youtube Originals, vender vi tilbage til universet. Daniel og Johnny er nu midaldrende mænd, Daniel er gift og har to børn, driver en kæde af bilforhandlere og er blevet en velhavende mand. Johnny, som i filmen kom fra det rige Encino Heights-kvarter, er nu i stedet blevet en slags bums, der arbejder med forskellige småjobs, drikker for meget, og bor i en lejlighed næsten magen til den, Daniel boede i den første film. Rollerne er med andre ord byttet om – og det bliver helt tydeligt igennem serien. For hvor det før var helt tydeligt hvem der var den gode og den onde, bliver historien nu mere kompliceret. Vi får tingene fra Johnnys synsvinkel, og selvom han definitivt er en slags antihelt (han bliver aldrig noget dydsmønster!) så får vi som seer en klar ide om, at han måske slet ikke var så slem som vi troede. Johnny kommer ved et tilfælde til at redde en af sine naboer fra at få tæv af en flok bøller, og bliver geninspireret til at vende tilbage til karate. Snart lejer han en træningssal i et lille stripmall, hvor han åbner det nye Cobra Kai.

(Foto: Cobra Kai/YouTube)

Gennem hele serien følger vi både Johnny og Daniel, samt Johnnys søn, Daniels datter og Johnnys nye ven, hans nabo Miguel, som bliver hans første elev. Vi kan fornemme hvordan historien både gentager sig selv, men også vendes på hovedet. Pludselig er det Daniel, der forsøger at holde Johnny nede, som forsøger at sabotere ham og knuse hans drømme.  Pludselig ved vi ikke mere hvem der er den gode og den onde. Johnny har selv aldrig tilgivet Daniel, og det er utroligt intenst at se kemien mellem de to ærkerivaler. De hader hinanden på en utroligt rå måde, som ikke er spor filmisk. Faktisk er serien – med undtagelsen af enkelte slow-motion karatekampe – utroligt realistisk og i øvrigt meget, meget morsom. Den fanger perfekt stemningen fra den gamle film, både med hensyn til skuespillerne (som i øvrigt stort set alle er med, i hvert fald dem der er i live endnu… man kan virkelig mærke savnet efter Mr. Miyagi, som har været død i nogle år efterhånden…), musikken der er fyldt med 80’er-hits og musik fra det gamle filmsoundtrack, og ikke mindst kulisserne. Instruktøren har fundet alle de gamle steder fra filmen frem igen – skolen, Golf’n’Stuff, Seven Seas lejlighedskomplekset og den gamle Cobra Kai dojo, som dog kun ses i et kort glimt.

(Foto: Cobra Kai/YouTube)

Jeg er som sagt fra den generation der så The Karate Kid i biografen, og jeg har altid elsket den. Derfor var det en både varm og dejlig oplevelse at se fortsættelsen, og det er faktisk længe siden jeg har set en serie så intenst.

Hvis jeg kunne give denne serie syv hjerter – ja, så ville jeg gøre det. For der er så meget at elske i den, så meget at le og græde af, og ikke mindst glæde sig til, da der allerede er annonceret en sæson til. Men her på siden opererer vi kun med seks hjerter, så det får den.

(Foto: Cobra Kai/YouTube)

Seriens to første afsnit er frit tilgængelige på Youtube, men for at se resten af serien skal man have Youtube Premium. Det er dog rigeligt pengene værd at købe en måned for at se denne serie.

Se første afsnit her: