Anmeldelse af Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes

19. februar 2019
(Foto: Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes/Radical Media)

De seneste år er vi True Crime-fans blevet forkælet af Netflix med en række stærke serier.

From the top of my head nævner jeg Wild, Wild Country, The Keepers, Evil Genius: The True Story of America's Most Diabolical Bank Heist og Døden på trapperne. Når man dertil lægger serier som Mindhunter og Manhunt: Unabomber står det klart, at denne streamingtjeneste er stedET for True Crime-elskere lige pt.

I selve mytologien (i mangel af bedre ord) omkring amerikanske seriemordere står særligt to som de mest markante. Der er tale om Charles Manson og Ted Bundy. Og nu er der altså kommet en serie om sidstnævnte, nemlig Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes - en serie på 4 afsnit af omkring 1 times varighed, hvor hele sagsforløbet omkring Bundys liv og kriminelle løbebane udrulles. Til skræk og rædsel.

Før jeg går i kødet på, hvad jeg mener om serien om Bundy, vil jeg anbefale dig lige at tage et blik på traileren her:

Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes fortæller altså historien om en af USA's mest notoriske seriemordere, fra hans barndom, til de første mord i Washington, over en ny stribe horrible gerninger i Utah, til de sidste forbrydelser og tilfangetagelsen i Florida. Anledningen til serien er - som titlen antyder - de båndoptagelser som en journalist fik unik mulighed for at optage med Bundy inden dennes henrettelse. Journalisten indledte med at spørge Bundy om de sager, han var dømt for, men dette affødte ikke den store talelyst. Men da journalisten en dag fik den indskydelse, at rette spørgsmålene i tredje-person i stedet for direkte til Bundy, fik morderen tungen på gled, og fortalte mere end velvilligt om, hvordan og hvorfor en person ville gøre sådan (hvis Bundy altså skulle gætte, kunne man sige). På denne måde indrømmede Bundy alt, uden at indrømme noget officielt. Det er disse unikke optagelser, der ligger til grund for serien. Og tro mig - det er voldsomme sager, man får at høre fra Bundys egen mund. Jeg vil ikke spoile de store detaljer omkring selve forløbet, men bare sige, at man virkelig får indblik i, hvordan farlige, farlige menneskers sind fungerer.

Når det kommer til seriemordere opstår følgende spørgsmål næsten altid: Hvordan og hvorfor gik det så galt? Ofte forfalder man til generelle forklaringer indenfor spektret arv-miljø, men i sagen om Bundy problematiseres dette en del. I serien får man nemlig at vide, at både Bundys barndom og generelle liv var kendetegnet ved kærlighed, ordentlighed og gode muligheder. Eneste ting, der skulle kunne betegnes som et traume i Bundys liv, var at han i de første år boede hos sine bedsteforældre, fordi hans fader var ukendt, hvilket kunne give sociale problemer dengang. Men som det også præciseres i serien: dette er sket for mange, der ikke af den grund har udviklet sig til sadistiske seriemordere.

En af de (måske overraskende) ting, jeg lærte af serien var, hvor ekstremt stort USA er. Det lyder måske som en banalitet, men det kom bag på mig, hvordan Bundy kunne være berygtet, frygtet og kendt i den ene ende af landet, men de facto ukendt i den anden ende. Det er nok bare bevis på, at jeg kommer fra et lille land som Danmark, men det er sgu skræmmende, at en så profileret seriemorder som Bundy kunne forsvinde så let i USA. Hvor mange har gjort og gør det samme? Puha, grimme tanker, væk med dem.

Jeg er ret glad for serien, og den får uden problemer 4 hjerter. Den formår uden tvivl at underholde hele vejen igennem. Når den ikke kommer helt op og ringe på 5 eller 6 hjerter, er det fordi jeg mener, at serien til tider taber sig for meget i kronologi i stedet for at fokusere mere udpræget på det, som titlen egentlig lover, at serien handler om: selve samtalerne med Bundy. Det er naturligvis subjektivt hvordan man foretrækker fokus vægtet, men i min optik ville det have været interessant (og have styrket serien), hvis man havde lagt mere vægt på denne del. Når det er sagt, vil jeg klart anbefale Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes til langt de fleste - bortset selvfølgelig til de sarte sjæle.