Anmeldelse af Daredevil sæson 3

(Foto: Daredevil/Netflix)

Matt Murduck er tilbage! Eller er han? Den mest populære helt fra Marvels Netflix-univers vender tilbage i sæson 3, i en sæson man kunne kalde ”Deconstructing Daredevil”.

Marvels Netflix-univers af gadehelte har haft både virkeligt gode og virkelig skidte sæsoner. Daredevil og Jessica Jones var fantastiske, Iron Fist var middelmådig på den gode side, Luke Cage middelmådig på den skidte side og Punisher var – efter min mening – direkte kedsommelig. Men Daredevil er den første til at nå op på 3 fulde sæsoner, og det er der en grund til.

(Foto: Daredevil/Netflix)

Matt Murdock blev formodet død efter hændelserne i The Defenders, men som man så, hvis man ellers kiggede med helt til sidst, så var han ikke helt død. I stedet er han endt i et katolsk børnehjem, hvor han engang voksede op, og bliver plejet af nonnerne der. Hans kræfter er efter kampen i Midland Circle gået lidt i stykker – hans hørelse er ikke længere så god, og hans radarsans fungerer ikke helt så godt som den plejer. Matt har store samvittighedskvaler, fordi han ikke rigtigt ved om Gud ønsker han skal være Daredevil, eller om det her er Hans måde at sige til Matt at han skal stoppe, mens legen er god. Langsomt prøver han at træne sig selv op igen, og går endda tilbage til den sorte dragt og maske, han bar i første sæson (endnu et eksempel på, hvor bange Netflix er for kostumer…;-) ) Han har næsten truffet beslutningen om at lægge sin identitet på hylden, da han finder ud af at Wilson Fisk er begyndt på et frugtbart samarbejde med FBI, og som en del af det er kommet ud af fængslet og i husarrest i et luksuriøst hotel på Manhatten. Herfra går Fisk i gang med at genopbygge sit imperium, og hans store mål er hævn over Matt. Han spilder da heller ikke tiden med at fortælle FBI at Matt Murduck har arbejdet for ham og dermed begået kriminelle handlinger. Nu er Matt nødt til at forblive i skjul, og måske endda helt bortkaste sit eget navn og sin private identitet – så der kun er Daredevil tilbage!

(Foto: Daredevil/Netflix)

Sæson 3 byder på en skurk, jeg havde glædet mig til, lige siden serien startede – nemlig DareDevils ærkefjende, Bullseye. Selvom han ikke helt ligner sig selv (han får en helt ny baggrund, i en episode der nærmer sig en Fellini-film med sort/hvide scener, folk i spotlights på mørke scener og underlige klip!) så er og bliver han den fedeste Daredevil skurk – en mand, i hvis hånd ALT kan bruges som våben, og som aldrig rammer ved siden af.

(Foto: Daredevil/Netflix)

Sæsonen følger selvfølgelig også både Matts venner Foggy og Karen (førstnævnte nu i gang med at stille op som statsadvokat) og en stor del af tiden følger vi også Wilson Fisk, mens hans planer tager form. Han er stadig en utroligt fascinerende og utroligt sej skurk, som kommer fuldstændigt til live i serien – denne gang får han i øvrigt ekstra screentime, fordi Matt flere gange har en slags indre dialog om hvad han bør og skal gøre, hvor Fisk har rollen som djævelens advokat. Lokkende, truende, og nærmest grov er hans stemme præcis den indre stemme, man kunne forestille sig ens dårlige samvittighed havde.

Efterhånden som serien skrider frem er det helt tydeligt, at Matt aldrig vil kunne vende tilbage til det liv, han havde engang – men hvad skal han så gøre? Og er det måske nok bare at sørge for at Fisk aldrig mere skader nogen?

(Foto: Daredevil/Netflix)

Daredevil har altid været min favorit Marvelhelt, og han er det stadig. Charlie Cox giver ham præcis den martrede, ulykkelige og samtidigt benhårde person, han skal være. Man ærgrer sig lidt over, at kostumet ikke længere er der, men historien er så fed, at man ikke tænker mere over det. Der er ikke så mange kampe i serien denne gang, primært fordi Matt har problemer med sine kræfter, og derfor ikke kaster sig blindt (ha-ha) ud i nævekamp konstant. Når der endelig kommer en kamp, er de dog fine nok.

Hvis du mangler en god og spændende serie til efterårsmørke aftener, så er Daredevil et fint bud. Og er det længe siden du har set de to første sæsoner, så er de faktisk et gensyn værd.