Anmeldelse af Dirty Money

Netflix-dokumentarserien Dirty Money, der havde premiere i januar måned i år, er et must-see for alle, der kan lide at se konspirationer, underslæb og skandaler udrullet og afsløret. Serien er blandt andet skabt af Alex Gibney, der også stod bag den Emmy-vindende Going Clear: Scientology and the Prison of Belief fra 2015. På mange måder fortsættes stilen fra filmen i Dirty Money, der sætter sig for, at afsløre firmaer og enkeltpersoner, som sætter penge og berømmelse over moralske hensyn.

(Foto: Dirty Money/Jigsaw Productions mfl.)

NOx-partikler hos Volkswagen

Første afsnit af serien tager udgangspunkt i en sag om omfattende miljøforurening. Volkswagens overordnede mål om at blive verdens førerende bilproducent har, viser det sig, fået dem til at fifle med de såkaldte NOx-filtre på deres biler. De har altså snydt de tests, der skulle vise mængden af ekstremt giftige partikler som bilerne udleder, hvilket har givet Volkswagens biler et miljøvenligt prædikat. I realiteten viser det sig, at deres biler var alt andet.

I forsøget på at komme til bunds i, hvem der vidste besked om svindelnummeret, og hvor meget personerne eventuelt vidste, bliver vi blandt andet præsenteret for interviews med tidligere ansatte i organisationen og miljøforkæmpere, optagelser af afhøringer med topfolk fra Volkswagens ledelse, samt Volkswagens historie tilbage fra Anden Verdenskrig og frem. Som skaberne af serien selv gør opmærksom på, er det altid et billigt trick i en kritisk dokumentar at lave en reference for sin undersøgelse til Hitler og Nazityskland. Men som de også påpeger, så giver det i tilfældet her faktisk mening, da det var på den tid og fra selvsamme mennesker at ideen om Volkswagens storhed og firmaets ekspansive målsætninger opstod. Hvilke konsekvenser sagen får for Volkswagen vil jeg ikke spoile her, men blot påpege, at afsnittet giver stof til eftertanke omkring, hvorvidt miljøpolitikken i Europa og USA egentlig er så miljøvenlig.

De resterende episoder

Udover Volkswagen-sagen, sætter Dirty Money fokus på fem andre temaer. Der er tale om lånehajer i USA, medicinalindustrien, HSBS’s hvidvask af penge for organiserede kriminelle, fødevareindustrien og vor tids yndlingsoffer: Donald Trump. Særligt afsnittet om Trump, der runder serien af, vil de fleste nok have en umiddelbar interesse i at se. Brandet ‘Trump’ bliver beskrevet som værende mere end tomt – et luftkastel, der i højere grad er bygget på medieskriverier og Trumps selvpromovering end på forretningstalent og reelle midler. Betryggende.

Ofre og skurke

Dirty Money har en helt klar tendens. De store skal ned med nakken – og når man ser den bevisbyrde, der rulles ud gennem afsnittene, virker dette da også velfortjent. Når det er sagt, er det til tider også sundt at minde sig selv om, hvilke konsekvenser genren har for de konklusioner man som seer bliver præsenteret for. Dirty Money ville i journalistisk sammenhæng falde ind under kategorien ‘undersøgende journalistisk’. Det er karakteristisk for genren, at den med kritiske øjne ser tilbage i tiden for at dømme, hvem der gjorde hvad og hvorfor i en given problematisk sag. Journalisten – i dette tilfælde skaberne af Dirty Money – stiller sig altså op som en slags dommer, der dømmer hvem der skal anses som henholdsvis ofre og skurke. Det resulterer – som oftest – i en sort/hvid fremstilling uden det store rum for gråzoner. Jeg påpeger det ikke for at undskylde eller forsvare Volkswagen eller andre amoralske spillere på verdensmarkedet, men bare for at påpege, at det er fornuftigt at forholde sig en smule kritisk til det, man ser. Måske er verden mere nuanceret end som så.

Jeg er ret begejstret for Dirty Money, da den både er spændende og relevant. Som nævnt indledningsvis vil den falde i god jord hos alle, der er bare en smule system- og/eller kapitalismekritiske, men jeg vil tro, at de fleste mennesker med bare en smule interesse i det samfund vi lever i, vil finde det værd at bruge nogle timer på serien. Jeg føler mig i hvert både en smule klogere og en del mere skræmt efter Dirty Money. Fem tv-hjerter herfra.