Anmeldelse af ENTEN/ELLER afsnit 1 og 2

AfFreja Hertz Tefcke
4. marts 2020
enten eller
Enten/Eller / Andreas Omvik / Xee

Serien følger et gammelt koncept, hvor to modstridende sider mødes og finder lige grund gennem de unge elskere, men får en moderne opdatering i form af politik, den danske ungdom og sociale problemer.

ENTEN/ELLER kan ses på Xee og handler om de to unge mennesker, Maja (Emilie Kruse) og William (Nikolaj Dencker Schmidt), der mødes en meget våd aften og har et one-night stand. Men den ene aften udvikler sig til en spæd kærlighed, der tager fat – alt imens de opdager, at de begge står bag politiske partier, der er diametrale modsætninger. Maja og William kæmper med deres egen overbevisninger, deres følelser og ikke mindst de modstridende venner og politikere, der på en eller anden måde formår at spænde ben for dem gang på gang.

To forskellige karaktertyper

Gennem serien er der flere indikatorer, som illustrerer de to hovedrollers forskellige karaktertyper. Williams garderobe virker til kun at være udstyret med blå skjorter og mørke pullovers, mens Maja udelukkende går med blomstrede skjorter og karrygule sweatre. William hiver valgplakater ned for at få en bedre plads på lygtepælen for hans politiske leder, mens Maja kun sætter sine op, hvor der er plads. William studerer på CBS og har lånt en højteknologisk lejlighed, mens Maja er vegetar, tager del i aktivistiske handlinger og har en roomie.

De to hovedkarakterer spiller flot over for hinanden og bærer seriens fortælling fint frem. De kan se på hinanden så modstridende, men med så lidenskabelige øjne, at man næsten får lyst til at gemme sig bag hænderne eller råbe SÅ KYS DOG.

Alt i alt er de to karakterer så store modsætninger, som man overhovedet kan være. Alligevel formår serien at få dem til at virke virkelige over for modtageren. Den gode kemi sikrer en fin repos mellem hovedkaraktererne, selv over sms. Man kan vel kun sætte pris på, at samtaler og sms'er ikke virker opstillede – og det er en lettelse, når man er vant til det lidt mere stive manuskript.

Birollerne er også fantastiske, især Troels Lybys portræt af spidskandidaten for Liberalisterne er sjov, mens Majas roomie fungerer som en eller anden form for fornuft, når tingene er ved at koge over.

En moderne og realistisk Romeo og Julie

Serien formår at fastholde modtageren, selvom historien ikke er den mest troværdige, da f.eks. det politiske miljø i den grad er underligt opstillet. Det er altså lidt svært at tro på, at William er studerende på CBS, mødes fast med en studiegruppe, er rådgiver for det politiske partis spidskandidat (som studerende???) og samtidig kæmper stærkt med psykologiske problemer.

Selvom det politiske miljø i serien ikke er det mest realistiske, specielt ikke, når det kommer til ungdomspolitik, så er det i hvert fald spændende at følge med i. Så må kærligheden briste eller bære igennem diverse politiske debatter, der godt nok bliver karikeret til den grove side, men ellers giver et fint billede af deres modstande og modsætninger.

Alt i alt virker det til, at ENTEN/ELLER er en serie med ben i næsen, politiske øjne, debatter, kærlighed og en masse spændende udvikling – både for hovedrollerne, men også for det politiske miljø, de forsøger at opstille.

LÆS MERE: Nikolaj fra ENTEN/ELLER: Jeg drømmer om det hele

Instruktør: Martin Winther
Manuskript: Christian Vangsgaard, Malthe Koch, Martin Winther