Anmeldelse af Fariña (Cocaine Coast)

AfJonas
27. august 2018
(Foto: Fariña/Atresmedia Televisión)

(Foto: Fariña/Atresmedia Televisión)

Fariña (engelsk titel: Cocaine Coast) er et spansk gangster-drama fra Netflix, der med garanti vil tryllebinde dem, der kunne lide serier som Narcos og film som Goodfellas. 'Fariña' betyder 'mel', og serien handler da også om hvidt pulver, men det er den euforisende slags og ikke den man bager kager af. Hovedpersonen Sito Miñanco (spillet af Javier Rey) benytter sine færdigheder som hurtigsejlende fisker til at starte en karriere indenfor smugling. Først tobak, siden hash og til sidst det ultimative... Kokain. Vi følger Sito gennem hans 'rise to the stars' og til hans (biiiiiiiip - ingen spoilers).

Serien bygger på Nacho Carreteros bog Fariña, som er non-fiction og derfor fungerer som samme virkelighedsnære forlæg for Fariña/Cocaine Coast som Roberto Savianos bog Mafiaen i Napoli gjorde det for Gomorrah. Seriens 10 afsnit, der hver har et af årstallene i 1980'erne som titel, beskriver den eksplosive udvikling i indsmuglingen af illegale stoffer i Galicien i Spanien. Som enhver god gangsterhistorie viser serien ikke kun et overordnet billede af denne skræmmende branche, men også konsekvenserne for de involverede med alt hvad dette indbefatter af smadrede forhold, smadrede kæber, magtbegær og storhedsvanvid.

Uden at afsløre for meget - jeg anbefaler nemlig bestemt, at man sætter sig og ser Fariña/Cocaine Coast - kan jeg sige, at noget af det, der gør serien enormt fed, er de magtkampe der beskrives. For det første omkring de 'interne' magtkampe imellem de kriminelle (Sito og både spanske, marokkanske og colombianske bagmænd), hvor man skiftes til at have 'the upper hand', og hvor gamle dynastier falder og nye opstår.

Men måske særligt Sitos og politimanden Dario Castros (spillet af Tristán Ulloa) indbyrdes forhold gør serien ekstraordinært god. Castro - der er søn af en korrupt politimand, er indbegrebet er ubestikkelig retfærdigheds-forkæmper. Han ser det som sit kald at stoppe smugleriet langs Galiciens kyst, og dermed at stoppe Sito. Sito og Castro bliver derfor et klassisk fjendepar og spændingen mellem disse to er virkelig godt balanceret.

Langt hen ad vejen skyldes dette faktisk et forhold i Sitos karakter. Til en start er han som nævnt bare en almindelig fisker og sympatisk familiefar, men som smugleropgavernes risiko og belønning stiger, indfanges han i et net af grådighed og egenrådighed. Snart er det rolige liv og den kærlige familie en saga blot. Men trods dette skift i Sitos personlighed, fornemmer man langt hen ad vejen, at der er noget af den om man så må sige 'gamle Sito', der trækker i ham. Der ligger en moralsk kerne i ham og en loyalitet overfor sin baggrund. Rey spiller dette ganske sublimt og Sito fremstår utrolig autentisk.

Som nævnt indledningsvis. vil man kunne lide Fariña/Cocaine Coast hvis man kunne lide eksempelvis Narcos og Goodfellas. Serien er spækket med udspekulerede planer, en spændene katten-efter-musen-fornemmelse, korrupte politimænd, flotte kvinder, kompromisløse psykopater og så beskriver den en verden, hvor penge og manipulation styrer mere end de fleste af os nok vil bryde os om at vide af. Politiets og smuglernes kamp opleves desuden næsten som et skakspil, hvor man afventer næste træk som modsvar på konkurrentens, og det er virkelig spændende.

Et kritikpunkt fra min side er, at nogle af de mindre karakterer bliver en smule for karikerede, på grænsen til det komiske. Hvis man ser serien, vil man hurtigt lægge mærke til især et brødrepar der er mere end almindeligt dumme, og kun overlever fordi deres far, der er en magtfuld bagmand, holder hånden over dem. Deres ageren bliver nærmest små komediesekvenser fordi man bare sidder og venter på, at de skal ødelægge alt for sig selv... igen. Med tanke på de konsekvenser der er for andre karakterer i serien virker det urealistisk, at disse to personer klarer sig så langt. Disse to - og andre karakterer - bliver for endimensionelle og det er lidt synd. Serien er nemlig super fed og jeg vil bestemt anbefale den. Jeg lander også på fem hjerter, da ovenstående ikke er med til at ødelægge helhedsbilledet af en serie, der holdt mig fanget gennem alle ti episoder og som ovenikøbet fik mig til at leve mig ind i karakterernes skæbner. Det er ikke alle serier, der formår dette. Stærkt.

Du kan se traileren (med engelsk tale) til Fariña/Cocaine Coast her: