Anmeldelse af Flint Town på Netflix

Netflix har – udover storsatsninger på klassiske fiktionsserier – efterhånden også et stærkt udvalg af dokumentarer. Et af de nyere skud på stammen er Flint Town – en afsluttet 8-episoders serie fra i år instrueret af Zackary Canepari, Drea Cooper og Jessica Dimmock. Flint Town omhandler, som titlen antyder, byen Flint i Michigan, USA. Byen har tilnavnet Vehicle City, da området i mange år var et centralt sted for den amerikanske bilindustri, specifikt General Motors.

(Foto: Flint Town/Netflix)

Et symbol på krise

Men tiden hvor denne industri sørgede for en blomstrende økonomi og et sundt samfund er slut. Rent faktisk er byen nu en af landets mest kriminelle. Flint Town skildrer en by og et lokalsamfund i forfald og en række offentligt ansatte, der desperat forsøger at holde sammen på en vis form for ro og orden.

Det er særligt politistyrken i Flint, der er i centrum for begivenhederne. Seriens konflikt er blandt andet, at netop politiet har været ekstremt hårdt ramt af nedskæringer, men stadig forventes at levere de samme resultater – noget ansatte i den offentlige sektor i Danmark måske vil kunne genkende. Der er derfor rekord få betjente pr. indbygger i byen, og disse betjente skal – udover bekæmpelsen af ‘almindelig’ kriminalitet – forsøge at forholde sig til den generelle utilfredshed med de offentlige myndigheder ovenpå den miljøskandale, der oven i købet har rystet byen: Vandforsyningen er blevet blyforgiftet og efter sigende har myndighederne været bevidst om dette – uden at reagere med passende foranstaltninger og indgreb.

(Foto: Flint Town/Netflix)

Flint som by bliver gennem denne serie et meget stærkt symbol på den krise, der mange steder i USA har kastet en stor mængde mennesker ud i eksistenstruende fattigdom og dertilhørende afmagt. Der er desværre grund til at tro, at mange amerikanske seere vil kunne spejle sig i den hverdag, serien portrætterer. Hvor de fleste af os danskere kan se serien med en distanceret interesse, vil den gennemsnitlige amerikaner kunne genkende både scener med anholdelser og mord, samt de følelser, der kommer til udtryk i interviews med hovedpersonerne.

(Foto: Flint Town/Netflix)

Det store og det lille billede

Jeg kan rigtig godt lide serien og mener, at dens styrke består i at beskrive samspillet mellem den store og den lille historie. Storpolitik (daværende præsidentkandidater Bernie Sanders, Hillary Clinton og Donald Trump besøger alle Flint) møder hverdagens små skæbnefortællinger – og det fungerer.

(Foto: Flint Town/Netflix)

Der er ingen tvivl, at serien taler direkte til en amerikansk tradition for at hylde working men (and women), der i kaos og mod umulige odds tager ansvar og forsøger at løfte et community, men jeg synes, at man formår at gøre det, uden at det bliver kvalmt og sukkersødt. Politifolk som eksempelvis Bridgette Balasko giver ikke udtryk for at være særligt specielle, men efterlader et indtryk af, at vi her har at gøre med almindelige mennesker med almindelige problemer, håb og drømme. Jeg giver Flint Town 5 af 6 tv-hjerter, da der er tale om en virkelig solid dokumentar som – ganske efter hensigten – efterlader dig i en trykket og eftertænksom stemning.