Anmeldelse af Førsteholdet: Juventus på Netflix

(Foto: Juventus/Netflix)

Som passioneret fan af italiensk fodbold ( ja, vi laver også andet end at se serier til tider) så var nyheden om en decideret serie, hvor man følger et italiensk fodboldhold indefra noget der gik lige i hjertet. Der er bare lige det ved det, at jeg har kastet min kærlighed på en anden klub, der er en af de mange rivaler til Juventus, som denne nye Netflix-serie netop handler om.

Jeg har igennem mange år været fan af klubben Sampdoria, der ligger i Genova i Norditalien, der ikke er langt væk fra Torino, hvor Juventus kommer fra. Jeg synes dog alligevel, at det er helt på sin plads at lave denne anmeldelse af en serie, der efter min mening viser Juventus fra sin allerbedste side. Det er både, fordi jeg selvfølgelig generelt elsker italiensk fodbold, men specielt med tanke på at jeg lige har overværet et smertefuldt exit for Juventus fra Champions League ( En turnering for mesterholdende i de forskellige lande i Europa). Jeg skal da også indrømme, at jeg støtter de italienske hold, når de spiller europæiske kampe. Kender man lidt til italiensk fodbold og specielt Juventus, der har en meget stolt historie, så ved man også, at det betyder rigtigt meget for klubben at vinde dette trofæ, hvilket man også har gjort et par gange tidligere. Det er specielt følsomt, fordi flere af spillerne er igang med karrierens efterår, og derfor meget gerne ville have løftet denne pokal for sidste gang. Her tænker jeg især på Gianluigi Buffon, der er målmand for klubben, og som man også præsenteres for i denne dokumentariske serie.

Gianluigi Buffon er en mand, der er svær ikke at elske som fodboldfan, hvad end man støtter Juventus eller ej. Han er ovenud empatisk og en rigtig sportsmand, der nyder stor respekt blandt sine holdkammerater, på det italienske landshold og sågar blandt rivaler i fodboldverdenen. Grundlæggende synes jeg, at vi i de tre afsnit der indtil videre er tilgængelige, får en rigtig god introduktion til personerne og kulturen i og omkring en klub, der som nævnt tidligere har mange stolte traditioner. Vi får udover Buffon, også præsenteret flere af de andre profiler fra førsteholdet, hvor jeg især synes, at det er fedt at mærke den oprigtige passion og stolthed der følger med, når man spiller i en af verdens mægtigste klubber.

Til tider går der måske en anelse for meget PR i den, og det er klart, at Juventus også øjner et stort potentiale i et samarbejde med Netflix. Det er dog dejligt endelig at få et lidt dybere indblik i en af de større fodboldklubber. Det er en verden, der normalt er præget af meget lukkethed og skepsis overfor pressen. Her har Twitter, primært fungeret som den kanal, der kommer tættest på at kunne formidle insights og i visse tilfælde også saftige detaljer fra fodboldspilleres liv. Men i sidste ende, er det jo svært at svælge i nogen dybere substans baseret på en opdatering og i nogle tilfælde billeder på et socialt medie. Medmindre man bare godt kan li`at se på veltrænede kroppe, smukke kærester og lidt product placement her og der.

Denne dokumentar er i min verden guf for fodboldfans og især for dem, der har en kærlighed til fodbold fra støvlelandet. Skulle jeg være en hård banan, vil jeg sige, at den er totalt ligegyldig for alle andre. Der ville jeg nok anbefale, at man kastede sig over spændende serier som Narcos, House of Cards og Breaking Bad, der er nogle af favoritterne hos Netflix.