Anmeldelse af 'Fraggle Rock: Back to the Rock': Nu er de tilbage – men holder de 30 år efter?

3. februar 2022

Fraggle Rock (eller Fragglerne, som vi kaldte det her i Danmark) var det første originale børneprogram som det dengang ret nystartede HBO begyndte at sende i USA og Canada i 1983, og det blev hurtigt spredt over hele jordkloden.

En ny serie har set dagens lys, men holder Fragglerne virkelig stadig?

The Muppet Show,Sesame Street

Fraggle Rock er oversat til 13 sprog og blevet sendt i 90 lande, deriblandt var det det første amerikanske børneprogram, der blev vist i Sovjetunionen.

Serien sluttede i 1987 efter fem sæsoner, men kørte stadig på tv i USA til omkring år 2000. Den var i mellemtiden (som så meget andet af Jim Hensons værk) blevet kult og blev nu også set af voksne, som godt kunne lide den farverige dukkeverden. For ja – Fraggle Rock var en dukkeserie, og det er den nye version også.

Apple TV+ har købt rettighederne til den gamle serie og til reboot-rettighederne – og for ganske nyligt kom så første sæson af remake-serien, som hedder Fraggle Rock: Back to the Rock.

Hvem er Fragglerne?

Fragglerne

Selve grundideen i denne treenighed er, at de tre racer er fuldstændigt symbiotiske og slet ikke kan undvære hinanden. Hvis ikke Fragglerne spiste Doozernes bygninger ville Dooxernes bygninger fylde hele hulen, og de kunne ikke bygge flere – altså ville de være ulykkelige. Hvis ikke Fragglerne spiste Gorgernes radiser ville de drukne i radiser, for de gror alt for mange.

Hovedpersonerne (”The Fraggle Five” som de kaldes af fans) er Gobo, Wembley, Mookie, Boober og Red. Gobo er en musikalsk fyr, som er en naturlig leder, Wembley en usikker og nervøst anlagt kludremikkel med et godt hjerte, Boober en depressiv sortseer, Mookie en new-age og lidt hippieagtig blid type og Red (som vi på dansk af uvisse grunde kalder ”Vips”!) en fandenivoldsk og meget egocentrisk vovehals, som dog har et godt hjerte. Dertil kommer Gobos onkel Travelling Matt, som i første episode rejser ud gennem et hul i en af gangene til ”Outer Space” – vores verden. Herfra sender han hver episode et postkort hjem, hvor man ser ham prøve at finde ud af, hvorfor ”The Silly Creatures” (altså os) gør et eller andet specielt. Det kan være at spise på restaurant, springe i faldskærm, køre bil eller en hel masse andre ting. Disse er filmet med en dukke ude blandt rigtige mennesker, mens resten af serien er filmet i et studie.

Postkortene kommer til et laboratorie, hvor en opfinder ved navn Doc bor sammen sin hund, Sprockett. Gobo stjæler så hver gang postkortet fra papirkurven, hvor det altid ender, når Doc brokker sig over, hvorfor der altid kommer post til Gobo Fraggle.

Den nye serie – mere af det samme, men flottere!

Fraggle Rock: Back to the Rock

Den nye serie har endnu større fokus på økologi og bæredygtighed end den gamle, og Doc arbejder nu på at lave en plastik-ædende bakterie, der kan rydde op i havene. Doozerne prøver at bruge ikke-bæredygtigt materiale i deres bygninger med det resultat, at balancen forskubbes og katastrofen truer. Og Fragglerne taler ofte om ting, der har med miljøet i hulerne at gøre, og de konsekvenser, deres handlinger har. Det bliver aldrig en moralprædiken, for det er hele tiden så sjovt, farverigt og fyldt med musik og sang, at man bare bliver revet med i det. Serien har en hel masse nye sange, fra country til reggae, men der er stadig et par gamle kendinger med, blandt andet titelsangen Down in Fraggle Rock og Every Morning, Every Day.

Et af de store punkter, som jeg virkeligt frygtede ville være anderledes, var dukkernes stemmer. Jeg har selv set hele den originale serie på engelsk flere gange, og jeg kender deres stemmer rigtigt godt – men flere af dukkeførerne lever ikke længere eller arbejder ikke længere for Jim Henson Studios. Så jeg bævede lidt over, hvordan de ville lyde – men jeg blev positivt overrasket. De nye folk lyder næsten som de gamle – og to af de gamle er stadig med, nemlig Dave Goelz og Karen Prell som hhv. Boober og Red. Jeg kunne ganske enkelt heller ikke forestille mig nogen anden lave Reds stemme end lige netop Karen Prell. Jeg så også et enkelt afsnit med den danske stemmedubbing, og her har man valgt en fuldstændig udskiftning (også selvom der ellers er mange af de gamle skuespillere i live endnu). Her må jeg så sige, at stemmekvaliteten er ret lav – det er helt tydeligt en flok skuespillere, der er mere vant til at lave Pokémon-tegnefilm eller den slags, for de passer overhovedet ikke til karaktererne. Men – med den målgruppe, serien trods alt er rettet imod, så vil langt de fleste her i Danmark jo nok vælge at se den med dansk tale alligevel.

Serien er utroligt godt lavet. Det er klassisk dukkefilm, men det er så blændende udført, at man næsten tror det er løgn. Fraggle-hulerne er meget større og flottere end i den originale serie, nu med vandfald og kæmpe Doozer-monorail, mens Fragglerne selv (på nær Mookie, der som sagt har ændret sig en del) ligner sig selv fuldstændigt – bare flottere. Farverne er smukke og detaljerne i alle sets er helt i top. Man skal lige vænne sig til, at alle dukkerne (ligesom i de nye Muppet-film fra Disney) ikke længere har stænger på hænderne, fordi de er blevet fjernet digitalt, men alle andre effekter er dukkeeffekter eller gammeldags optikeffekter, såsom bluescreen. Sådan kunne man lave tv i gamle dage!
Den nye Doc er også både sød og charmerende, så man virkeligt holder med hende. Hun er faktisk næsten for lidt med.

Hvis du som mig så serien da du var barn, så vil du sikkert elske den nye serie. Hvis du har børn, kan I med fordel se den sammen – den er ikke uhyggelig, og der er gode ting at snakke om – og så er den væsentligt bedre kvalitets tv end den gennemsnitlige tegnefilm. Hvis du er Muppet/Jim Henson fan – så er denne serie alene værd at tegne abonnement på Apple TV+ for. Den er skøn.

Fakta om 'Fraggle Rock: Back to the Rock':

Medvirkende: Dave Goelz, Karen Prell, Lilli Cooper, m.fl.
Instruktører: Jordan Canning, Paul Fox, J.J. Johnson m.fl