Anmeldelse af ‘Fredløs’: Brillante Besir brager igennem

Foto: Stephanie Stål Axelgård – Framegrab/DR

En bragende præstation af Besir Zeciri holder dig fast i dramaet om en mand, som kæmper med tilværelsen som flygtning i Danmark og hans søgen efter at høre til.

Fredløs er en dramatisering af historien om en ung mand, der flygtede fra Kosovo i 90’erne, voksede op i Danmark, sad i fængsel for røveri som ung, men som forlader den kriminelle løbebane for så at se sit liv falde fra hinanden efter en varetægtsfængsling.

De otte afsnit er 16 til 20 min. lange, og serien er derfor en hurtig mundfuld at sluge. Man når det nemt på én aften, hvis man vil, og det er også bedst ikke at sprede den ud over for lang tid, da afsnittene er så korte.

Bygget på løgne

Da vi møder Mo, ser han ud til at være flyvende med sød kæreste, dejligt job, gode venner og generelt godt velvære. Det bliver samtidig også tydeligt, at han lever to liv, og baserer sit liv med kæresten Ida på løgne om sig selv.

Det kan være, fordi Mo prøver at tage afstand til den del af sig selv, men det kan også være, fordi han formoder, at det er for svært for en pige fra en dansk kernefamilie at forstå, hvad han har været igennem.

Han finder dog aldrig ud af, om det er en korrekt formodning, da han aldrig fortæller Ida eller hendes familie om, hvad han i virkeligheden har været igennem

Utroligt svært og meget ubehageligt

Fredløs behandler et andet vigtigt emne, som jeg føler stærkt for, og som igen er oppe i tiden flere steder i verden på en måde, det ikke har været i mange år; Abort.

I de otte måneder, Mo er varetægtsfængslet, får Ida ikke meget at vide om sagen, andet end den information anklageren bruger til at skræmme hende med, og da hun finder ud af, at hun er blevet gravid, går hun derfor en usikker fremtid i møde.

Hun ender med at træffe den svære beslutning om at få en abort. Valget bliver retteligt portrætteret som utroligt svært og gennemførslen meget ubehagelig.

En kvindes valg

Hun vender aldrig beslutningen om at få en abort med Mo, og det kan man sige, hvad man vil om, men jeg formoder, det er, fordi hun i forvejen ved, hvad han vil sige, og fordi hun ved, at i sidste ende er det hendes beslutning.

Om denne abort skal symbolisere hendes manglende tro på Mo, deres forhold og deres fremtid sammen kan være vigtigt for Mos karakterudvikling, men det ændrer ikke på, at det er en kvindes krop og en kvindes valg.

Rejser relevante spørgsmål

Fredløs, og især den drejning Mos historie tager, og den afsluttende tekst på skærmen rejser nogle spørgsmål, som er utroligt relevante.

Hvorfor beslutter man sig for at melde sig ud af samfundet, og er det overhovedet en beslutning, man selv tager? Har Mo nogensinde haft en chance for at skabe en identitet, udover den han bliver tildelt af det omkringliggende samfund?

Besir Zeciri (Når støvet har lagt sig, Alfa) leverer en fremragende præstation med stærke billeder af en mand, der køres igennem det danske retssystem og prøver at håndtere, hvordan det påvirker resten af hans liv.

Spirituel vækkelse

Det er ikke let at håndtere at blive rykket ud af sit liv og væk fra alt, der betyder noget for én, og som man betyder noget for.

En søgen efter fællesskab og samhørighed ligger i menneskets natur og religion har altid haft en stor tiltrækningskraft på mange mennesker i den forstand.

Da Mo opdager den ubetingede accept, som religionen og det tilhørende fællesskab tilbyder ham, bliver det svært for ham at vende tilbage til en verden, som han føler, har vendt ham ryggen, om det er hans gamle chef eller hans kæreste Ida.

Forceret sidehistorie

Sidehistorien om Idas dramaelev Samina og den audition, Ida gerne vil have, hun tager til, virker ulig mange andre elementer i serien opstillet og forceret. For det første, så er det utroligt specielt, at Ida overhovedet overvejer at lave et hjemmebesøg hos en elev, og så endda uden elevens samtykke.

Det er et meget misforstået og uigennemtænkt forsøg på ”gøre en forskel”, som karakteren Ida gør, da hun tager på hjemmebesøg. Dette pga. en formodning om, at Samina bliver holdt tilbage af sin familie. Selvfølgelig kunne Samina have fortalt sandheden om, at hun ikke var interesseret, men ud fra hvad vi som seere oplever, er Samina ikke videre begejstret for at skulle til audition, løgne eller ej.

Det fremstår som et forfejlet korstog baseret på Idas fordomme om Saminas liv, og en overdramatiseret version af et realistisk scenarie. Samina siger det ellers selv så flot i sin monolog i episode 5: ”Jeg er mer’ end din forestilling om mig.”

Interessant forestilling

Historien om, hvordan en mand, der kom til Danmark som barn, og som ender med at rejse til Syrien langt for at kæmpe i en krig, der ikke er hans, er utroligt interessant, og jeg er meget glad for, at man har valgt at taget emnet op i ”Fredløs.”

Serien prøver at udfylde nogle af hullerne i historien og give et svar på det svære ”hvorfor,” som vi alle har stillet, når man hører om sådan en historie. Fredløs er en interessant forestilling om, hvordan en mand havner på den anden side af samfundet.

Jeg synes, Laurits Flensted-Jensen i det store hele slipper ret godt afsted med det på trods af nogle skønhedsfejl og vil klart anbefale, at man ser Fredløs.

Fakta om ‘Fredløs’

Instruktør: Laurits Flensted-Jensen
Manuskriptforfatter: Malthe Jagd Miehe-Renard og Babak Vakili
Medvirkende: Besir Zeciri, Maria Cordsen, Charlotte Fich, Jesper Lohmann m.fl.
Antal afsnit: 8
Land: Danmark
Produktionsår: 2021
Dansk premieredato: 03. september 2021
Dansk streamingtjeneste: DRTV

LÆS OGSÅ: Teaseren til ‘Red Election’ byder på terror, action og storpolitik

LÆS OGSÅ: Anmeldelse af ‘Britannia’ sæson 3: “Serien har absolut fortjent at blive set”

LÆS OGSÅ: Se listen: Nye serier på Disney+ i efteråret

Gode serier og god vin går hånd i hånd i sommeren. Få gode tilbud på lækker vin her, og læs mere om Winefamly. Du støtter Vi Elsker Serier med et mindre beløb, hvis du bestiller vin gennem dette reklamelink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like