Anmeldelse af Ghost in the Shell SAC_2045

Ghost in the Shell SAC_2045 fra Netflix har faktisk oprindelse i en veletableret franchise. De fleste kender storfilmen The Matrix og dens indflydelse på film og populærkultur i årene efter dens overvældende premiere.

Men ikke alle ved, at Lana og Lilly Wachowskis inspiration til Matrix-trilogien delvist kom fra den japanske ‘anime’-tegnefilm Ghost in the Shell (GitS) fra 1995. Faktisk betragtes GitS af mange som en af de store milepæle inden for science-fiction-undergenren kaldet ‘cyberpunk’ og flere betegner den ligeledes som måske den sidste rigtige cyberpunk-klassiker.

Ånden i maskinen

GitS havde i 1986 sin spæde fødsel i de populære, japanske Manga-blade og blev sidenhen udarbejdet til den verdensberømte tegnefilm. Resultatet blev en flot animeret og dybsindig historie, der debatterede emner som definitionen af eksistens, selvbillede og seksualitet.

Hovedpersonen i klassikeren var den samme som i Netflix’ nye serie, Major Motoko Kusanagi, en kvindelig cyborg, der næsten er 100 % maskine bortset fra en smule organisk hjernemateriale inkorporeret i en avanceret cyberhjerne. Cyberhjerner er et syntetisk organ, der i fremtiden er blevet gængs allemandseje. Dog vigtigst af alt rummer Majorens metalliske legeme ligeledes hendes ghost – den udefinerbare livsessens, sjælen, der grundlæggende set definerer os. Deraf udspringer også titlen Ghost in the Shell – ånden i maskinen.

En verden i forfald

Nu om dage er vi jo efterhånden uhyggeligt tæt på år 2029, hvor plottet i den oprindelige film udfoldede sig. Derfor blev manuskriptforfatterne (bl.a Shirow Masamune, der er skaberen af den originale Manga-tegneserie) nødt til at springe frem i tid, hvis de skulle bevare samme følelse af dystopi, som den oprindelige GitS leverede.

I denne nye Netflix-Original-serie befinder vi os derfor i år 2045, hvor verdensøkonomien er kollapset. G7-landene er blevet til G4 og disse sidste fire økonomiske stormagter har iværksat Den Bæredygtige Krig, en verdensomspændt og konstant konflikt, der holder pengehjulet kørende. Denne drastiske løsning har lagt en stor del af jordkloden i ruiner, men Major Kusanagi og hendes team har fundet deres plads i den som lejesoldater.

Har man set Ghost in the Shell-tegnefilmen (eller de andre tidligere franchises) vil man hurtigt genkende Kusanagis hold som elitegruppen Sektion 9, de hemmelige japanske regeringsagenter med evner og teknologi til at sparke cybermås. Desværre er Sektion 9 i det herrens år 2045 blevet afviklet, og Majoren og resten af holdet er derfor nu til leje.

Serien tager sin begyndelse i Palm Springs, Californien, der nu ligner en postapokalyptisk kulisse fra Mad Max. Kusanagi og holdet er blevet hyret til at afsløre en anonym bagmand, der distribuerer våben til lokale, autonome militsfolk. Disse veludrustede guerillakrigere angriber systematisk de få velhaveres bastioner i Beverly Hills, indtil Majoren og hendes folk træder til for at tjene til føden.

Samtidig i Japan, Majorens hjemland, forsøger en af hendes tidligere holdkammerater og nu kriminalassistent, Togusa, at opspore Kusanagi og resten af gruppen. Dette er blevet aktuelt, fordi Sektion 9s tidligere overchef Aramaki vil efter ordre fra den japanske premierminister genetablere sin tidligere elitestyrke.

Mens Togusa eftersøger sine gamle agent-kammerater, kommer Majoren og holdet i karambolage med den amerikanske efterretningstjeneste NSA. Konfrontationen fører til afsløringen af en hidtil ukendt, avanceret virus, der inficerer folks cyberhjerner og derved skaber en ny type morderiske cyborgs; de såkaldte post-humans. Med NSA som en ny, men uforudsigelig allieret skal Majoren og den genforenede Sektion 9 afdække sandheden om virussens ophav før de avancerede post-humans eliminerer menneskeheden, cyberhjerne for cyberhjerne.

Det originale cast

Har man set de tidligere GitS, får man fra første øjeblik et varmt gensyn med de gammelkendte karakterer fra franchisen: Major Motoko Kusanagi, den rå, kvindelige cyborg. Hendes højre hånd Batou, muskelbundt med kybernetiske øjne. Togusa, gruppens menneskelige indslag med minimalt indopereret teknologi. Ishikawa, den tekniske handyman samt Saito, den lakoniske snigskytte. Desuden er det kræs for fans, at samtlige fra det originale japanske cast er tilbage i deres respektive roller (med undtagelse af overchef Aramakis oprindelige stemme, Tamio Oki, der gik bort i 2017).

De engelske stemmer er langt hen ad vejen ligeledes de samme, i hvert fald for de tre primære karakterer Majoren, Batou og Togusa. Så for os, der foretrak den engelske synkronisering, er der stadig nostalgi at hente. Uanset hvilket lydspor man sværger til, er der erfarne synkrontalere, der leverer en solid præstation uden, at illusionen brydes af monoton eller overspillet toneleje.

Stand Alone Complex-format

Denne nye series forkortede undertitel, SAC_2045, refererer direkte til en ældre animeserie, der fulgte i kølvandet på tegnefilmen fra 1995. Den ældre serie hed Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (deraf SAC), og foregik i en alternativ tidslinje, der ikke viderebragte stafetten fra den originale tegnefilm, men i stedet skabte sin egen kontinuitet. Her fulgte man også Major Kusanagi og resten af Sektion 9 i Japans dystopiske og krigstruede fremtid. Stand Alone Complex foregik i år 2030 og spændte over to lange sæsoner med flere afsnit, der skabte sidespring fra det overordnede plot. Dette format var med til at karakterisere serien: Stand-alone-afsnit, der tilsammen dannede et samlet kompleks.

Da Netflix’ Ghost in the Shell SAC_2045 foregår femten år senere i samme tidslinje som Stand Alone Complex, så har forfatterne forsøgt at fastholde samme følelse af ‘spredte brikker, der danner en helhed’. Ideen er som udgangspunkt interessant, især da hvert afsnit varer under 25 minutter, og vi derved genkender strukturen fra endnu en Netflix-Original science-fiction serie, Love, Death + Robots, der fungerer glimrende med korte, enkeltstående afsnit.

Stand Alone Complex – for komplekst?

Desværre bliver ambitionen for SAC_2045 problematisk, da stand-alone-aspektet tager overhånd, og hovedplottet forbliver usynligt igennem den første halve sæson – og for at gøre ondt værre: Da man endelig får øje på den overordnede historie, deles sæsonen brutalt op af et indskudt Batou-dedikeret afsnit uden nogen som helst sammenhæng til resten af historien: Majorens sidekick er ankommet til Tokyo før resten holdet og får sig en spændende oplevelse under en tur i banken. I de sidste sekunder af dette stand-alone afsnit ankommer resten af holdet, og først dér fornemmer man, at historien er klar til at fortsætte.

Underholdning for hardcore fans

Det kan alligevel ikke underkendes, at serien er en fin omgang underholdende cyberpunk/science-fiction med nok at byde på, hvis man sværger til genren. Det kan dog diskuteres, om fuld-3D animation gør noget godt for anime, eller om de klassiske 2D-værker stadig leverer de flotteste og mest udtryksfulde tegninger.

På den ene side nød jeg de actionmættede kampscener, de imponerende panoramabilleder og de rullende køretøjer i fuld-3D, men følte dog samtidig at karaktererne – og i særdeleshed Majoren – lignede udtryksløse og middelmådige cutscenes fra et forældet computerspil.

Derudover mangler SAC_2045 langt hen ad vejen den narrative dybde, der ophøjede den oprindelige Ghost in the Shell til en klassiker, man genser gang på gang. Ligeledes misser SAC_2045 det vellykkede Stand-Alone-Complex-format fra serieforgængeren og bliver i stedet mere rodet i sin struktur. SAC_2045 ryster dog lidt af det overfladiske fra sig i sæsonens to sidste afsnit og vender dér tilbage til originalens eksistentialistiske rødder. Man kan blot håbe, at den fortsætter sporet i den kommende anden sæson.

Overordnet set er dommen herfra, at SAC_2045 primært henvender sig til hardcore fans af den originale Ghost in the Shell-franchise, og som kan se igennem fingre med, at den nye halter lidt bagefter i indholdsmæssig kvalitet. Og ellers hvis man generelt har en svaghed for japansk anime og er til lidt syret cyberpunk, er der utvivlsomt et par scifi-oplevelser at hente her til cyberhjernen.

Fakta om Ghost in the Shell SAC_2045

Instruktør: Shinji Aramaki og Kenji Kamiyama
Manuskriptforfatter: Kenji Kamiyama, Shirow Masamune m.fl.