Anmeldelse af Godless

AfRikke Havner Alrø
16. januar 2018
Godless
Godless

Læs hvad vi synes om serien Godless her.

(Foto: Godless/Netflix)

Det er svært at sætte ord på et mesterværk. For hvad er det, der gør, at en film, en bog eller en tv-serie hæver sig over andre udgivelser af høj kvalitet? Når vi taler om tv-serier, er det ikke nok med et godt manuskript, gode skuespillere, et højt budget og stærke kræfter i producer- og instruktørsædet. Nutidens seere er kræsne. Vi er vant til og forventer et højt niveau. Derfor bliver det også sværere at skabe en tv-serie, der hæver sig over de andre. Men med Godless er det lykkedes Netflix at lave netop sådan et mesterværk.

Det Vilde Vesten med et twist

Godless er en western, men glem alt om Clint Eastwood og John Wayne. Selvom den indeholder enkelte referencer til klassikerne, er Godless ikke slave af sin genre. Uanset om du holder af westerns eller ej, kan du nyde serien. Som i enhver god serie er der helte og skurke, og alle er interessante. Selv de mindste biroller er fængslende, og man vil gerne vide mere om dem. Serien foregår i den lille by La Belle, hvor hovedparten af mændene for nyligt mistede livet i en mineulykke. Byen er derfor primært beboet af kvinder, hvilket gør den sårbar i Det Vilde Vesten. Kvinderne er dog ikke sådan at bide skeer med, kan jeg godt afsløre.

(Foto: Godless/Netflix)

I Godless møder du fantastiske skuespillere i roller, der er som skrevet til dem. Michelle Dockery, som mange nok kender som Lady Mary fra Downton Abbey, brillerer som den barske Alice, der bor uden for byen med sin søn og sin svigermor. Hun lever stilfærdigt, men bliver set skævt til, fordi hun var gift med en indiansk mand. En dag møder hun en fremmed mand på sin grund – så hun skyder ham selvfølgelig. Det er starten på serien, og også starten på de begivenheder, der trækker skurken Frank Griffin og hans bande i retningen af La Belle. Manden på Alices grund er nemlig et tidligere medlem af banden, og han er ikke populær hos sine gamle venner.

De gode, de onde og de små historier

Jeff Daniels spiller Frank Griffin, og han gør det med en intensitet og en dybde, der er imponerende. Når du elsker serier, ser du mange skurke, og på sin vis bliver du nok lidt immun over for psykopater i det format, fordi du har set så mange af dem. Fra de ugentlige galninge i Criminal Minds til Ramsay Bolton i Game of Thrones og Dexter i serien af samme navn – ja, jeg har set mange. Men Frank Griffin i Godless fik de små hår til at rejse sig på mine arme. Føj, hvor er han uhyggelig! Det handler ikke så meget om de uhyrligheder, han begår (for han holder sig ikke tilbage). I Godless’ univers er han personificeringen af det onde. Fra den første scene hvor han rider ind i en kirke midt under gudstjenesten, er han skræmmende. Vi ser mange eksempler på hans grusomhed, så hvis du er sart, skal du måske springe Godless over (selvom du efter min mening så går glip af noget).

Kampen mellem det gode og det onde med skurke og helte er altid spændende. Men selvom det er rammefortællingen, er der mere i Godless end kampen mod Frank Griffin og hans mænd. Den er fyldt med små historier, der fanger. Her kan fx nævnes den unge vicesherif, der forelsker sig i en ung sort pige, og byens sherif, der selv drager ud for at finde Frank Griffin. Andre interessante karakterer er sheriffens benhårde søster og byens skolelærerinde, som tidligere har arbejdet på det lokale horehus.

(Foto: Godless/Netflix)

Måske er det i virkeligheden der, vi finder mesterværket. For selvfølgelig er Godless storladen og flot, som sådan en serie skal være det. Skuespillerne er som nævnt fantastiske, og Jeff Daniels er nærmest overmenneskeligt god. Men er det deri, mesterværket ligger? Det er nok nærmere i en kombination af mange faktorer, men historiefortællingen har en stor del af æren. Det er sjældent at finde en serie, som har overskuddet til at fortælle den ene gode historie efter den anden på en så overlegen måde. Det hele sker på et meget højt niveau, og for en serieelsker er det simpelthen guf.

Der er kun syv afsnit af Godless, og det ser ikke ud til, at der kommer flere. Og selvom det er ærgerligt, synes jeg, at det er lykkedes at slutte serien på en tilfredsstillende måde. Se den. Og vær forberedt på at blive opslugt. Selv nu hvor det fyger om ørerne på os med kvalitetsunderholdning, er Godless en sjælden perle.

Læs mere omNetflixGodless