Anmeldelse af Gold Digger

Ramaskrig er nok et meget godt ord for reaktionen i denne britiske thrillerserie Gold Digger, når ens mor og ex-kone tilsyneladende har fundet en mand, som aldersmæssigt kunne være hendes egen søn. Men det er til familiens skræk nøjagtigt lige præcis det, der sker i denne serie. Og som titlen ligger op til, så er Gold Digger ikke lige det mest betryggende ord eller beskrivelse af en mand, når man tænker på, at en kvinde tror, hun har fundet sit livs næste store kærlighed.

Banker skæbnen på?

Vi møder den 60-årige Julia Day (Julia Ormond, Mad Men), som bliver brændt af på sin fødselsdag af alle sine tre børn og derfor vælger at spendere dagen på egen hånd. Ved et rent tilfælde møder hun Benjamin (Ben Barnes, The Punisher og Westworld), den meget yngre flotte mand, som slår benene væk under hende. Og der skal ikke meget overtalelse til fra ham, førend hun falder pladask for ham. Julia ligger midt i en indviklet, meget dramatisk og knap så køn skilsmisse fra sin egen mand, så i sin fragile tilstand skal der ikke så mange søde ord til, før Benjamin har hende præcis, hvor han ønsker hende.

Der går ikke længe, førend hun introducerer Benjamin for sine børn. Og det bliver ikke vel modtaget. Tværtimod. Med en meget arrogant attitude lurer børnene hurtigt, at der er mere under overfladen, end Benjamin lige vil ud med. Han svarer ikke direkte på deres spørgsmål og er meget fravigende, når han skal svare eller fortælle noget om sig selv. Hendes bekymrede børn begynder på egen hånd at grave i hans fortid og efterforske, hvor han kommer fra, hans baggrund, og hvad hans virkelige motiv er med forholdet til deres mor.

Undren i familien

Alle børnene og Julia selv får hele tiden flashbacks omkring nogle ubehagelige episoder fra tidligere år. Og til trods for, at børnene ikke virker særlig knyttet til deres mor, andet end hun har født dem, gør de godt brug af hendes formue.

Faren, som ellers virker, som om han selv er kommet videre med en yngre kæreste (som er tidligere veninde af Julia), begynder også at have sine spekulationer omkring Benjamin, og han forsøger at påvirke børnene til at gøre alvor af at undersøge, hvem Julias nye man-child er. Og der skal ikke meget detektivarbejde til, før det hurtigt viser sig, at der er en rød tråd i Benjamins færden. Han leger åbenbart kisspus med flere hjerter, og det er ikke første gang, at han forfører ældre damer til at forsørge sig. Mange dystre hemmeligheder begynder så småt at dukke op til overfladen, og Julias familieforhold står nu endnu mere på usikker grund end nogensinde før.

En serie med masser af familieintriger, ikke kun omkring Julia, men også omkring børnene selv, som alle tre følelsesmæssigt virker meget på gyngende grund.

Serien er fiktion, men den er ikke opbygget på rene fantasier. Den har mange referencer til den barske seriefortælling Dirty John, som er i samme genre. Dirty John bygger på en sand og grusom historie. Begge serier er virkelig værd at se. Gold Digger er på én sæson og har i alt 6 afsnit.

Instruktør: Vanessa Caswill og David Evans
Manuskriptforfatter: Marnie Dickens
Medvirkende: Julia Ormond, Ben Barnes, Alex Jennings, Nikki Amuka Bird mf.l.