Anmeldelse af Inhumans

(Foto: Inhumans/HBO Nordic)

Nedenstående er en anmeldelse af de første to afsnit, ikke hele sæsonen.

Marvels serier har haft stor forskel i kvaliteten. Dem på Netflix har generelt været af ret høj kvalitet, mens ABC’s serier har svinget temmelig voldsomt. Lad det være sagt med det samme, at ”The Inhumans” ligger i bunden af skalaen.

Selve konceptet er der blevet lagt forarbejde for i to sæsoner af ”Agents of Shield,” hvor de nærmest blev gjort til Marvel Film Universets mutanter. (Marvels film må ikke bruge ordet mutant, fordi det hører med til X-Men, som ejes af Fox studios… selvom Marvel ejer tegneserierne… ja, det er temmelig indviklet!) Inhumans er kort sagt mennesker, hvis genetiske kode er blevet ændret efter kontakt med et mærkeligt stof fra rummet, oprindeligt bragt hertil af de mystiske aliens Kree’erne. For mange hundrede år siden eksperimenterede de med mennesker, og skabte de første Inhumans. Senere lå generne latent i mange mennesker, og ved kontakt med stoffet, brød deres særlige superevner frem. Det kunne både være positive og negative evner, men fuldstændigt unikke og ofte ret voldsomme. Fx kan Skye/Daisy in ”Agents of Shield” skabe rystelser og jordskælv ved tankens kraft.

Men de første Inhumans flygtede fra de onde Kree’er og op til månen. Her gemte de sig – og her bor de stadig. Det er dem, denne serie handler om. De bor i et nærmest indavlet samfund i et meget lille område, hvor de bag et kraftfelt har skabt en hemmelig by, Attillan, med atmosfære, vand og alt den slags. Samfundet er blevet så ”menneske fjendsk” at de når deres børn når en vis alder udsætter dem for den genetiske forandring fra det mærkelige stof, så de får særlige superevner. Eller… det er nemlig ikke ALLE, der får dem. De, som udvikler særlige evner bliver til noget, mens dem, der bare bliver ved at være ”almindelige” mennesker, får lov at arbejde som minearbejdere og andet fysisk hårdt arbejde. Det er et benhårdt kastesystem, og der er ingen tegn på, at det bliver ændret.

Kongen af Attila hedder Black Bolt, og er et meget magtfuldt væsen. Hans stemme udløser enorme energiudladninger, bare han ytrer den mindste lyd, og derfor må han altid forholde sig tavs. Han kommunikerer med tegnsprog og et udtryksløst stenansigt. Hans dronning, Medusa, har et levende og kontrollerbart hår (!) mens kongens bror Maximus desværre var så uheldig at hans genetiske ændring ikke virkede. Han er et almindeligt menneske – men har grundet sit slægtskab med kongen en højere position i den kongelige familie. Han har dog store planer om at lave et kup, og erklære jorden krig, så Inhumans kan vende tilbage til den verden, de flygtede fra. Da han i episode 1 overtager magten, flygter hele den kongelige familie til jorden – en verden, hvor de aldrig har sat deres fod, og ikke kender skikkene – men ved en fejl bliver de spredt for alle vinde. Alt imens Maximus cementerer sin magt på månen må de kongelige prøve at finde hinanden… og en vej hjem.

Det er startoplægget til historien, og den har ikke haft det nemt. For det første var den oprindeligt annonceret som en film, men filmen blev aflyst. Så blev det annonceret som in TV/Imax event, og serien er da også efter sigende filmet i Imax. Det kan man dog slet ikke se – men det vender jeg tilbage til om et øjeblik. Det blev annonceret at serien ville få premiere i Imax biografer to uger før TV premieren.

Da de første billeder slap ud, og senere traileren frigivet, blev folk overraskede. Ikke alene så produktionen temmelig billig ud – men det var også en underlig opstyltet dialog! Man krydsede fingre, og håbede på at premieren ville vise sig bedre.

Nu er den på HBO Nordic. Og det viste sig ikke bedre.

Kulisserne og kostumerne i serien ligner noget fra en 7. klasses skolekomedie. Dialogen er så stiv, at den kunne være skrevet af samme 7. klasses dansklærer. Skuespillerne er som sådan ikke dårlige – men de har absolut intet at arbejde med. Black Bolt har to ansigts udtryk – sammenbidt og let forvirret. Maximus (som i øvrigt spilles af Iwan Rheon, bedre kendt som Ramsey Bolton fra Game of Thrones) gentager ganske enkelt sin Game of Thrones-rolle, bare med en lidt anden accent og lidt mindre sadisme. Og så vil jeg i øvrigt slet ikke komme ind på CGI-hunden Lockjaw, som er direkte pinligt lavet. Man kan næsten se de enkelte pixels i animationen.

Serien er filmet på Oahu-øen i Hawaii, som mange vil genkende fra serien ”Lost.” Der er da også flere af stederne, der virker underligt bekendte, og da der samtidigt er tre af Lost-skuespillerne med, så er det næsten som deja-vu. Måne-scenerne er filmet i førnævnte papmache-kulisser, som ser så billige ud, at man næsten tror det er løgn.

Det er muligvis unfair at dømme en serie ud fra de første to episoder (ud af otte). Men helt ærligt, så synes jeg det er en pinlig start.

Jeg giver Inhumans et ud af seks hjerter – og det ene får det udelukkende for Maximus.