Anmeldelse af Inside the Actors Studio sæson 21 og 22

Den amerikanske skuespiller, tekstforfatter, underviser og dekan af Actors Studio Drama School New York, James Lipton, interviewer endnu engang nogle af tidens mest berømte Hollywood skuespillere i serien Actors StudioC More. Skolen har igennem årenes løb udklækket nogle af tidens mest berømte skuespillere som bl.a. Marlon Brando, James Dean, Jane Fonda, Al Pacino, Julia Roberts og Bradley Cooper.

Stive og dog intime interviews

James Lipton har en lidt finurlig måde at interviewe folk på. Altid samme fremgangsmåde. Et amerikansk, nærmest lidt dyrere skindbetrukket udgave af et TV-bord, er trukket hen foran ham, hvor han har alle sine spørgekort liggende. Under talkshowet sidder den inviterede skuespiller ca. 2 meter fra ham, sådan lidt ude i rummet, det meste af programmet.

Til slut får publikum, som hovedsageligt består af elever, som går på skolen og modtager undervisning i drama, læser til manuskriptforfatter og lign., lov til at stille et par enkelte spørgsmål direkte til skuespilleren. Interviewene kan virke meget stift og opsat. Men af en eller anden grund ender de alligevel med at blive utrolig intime og man får interessante historier og lærdom fremvist.

Som titlen af talkshowet fortæller, er de inviterede nøje udvalgte skuespillere som kommer ind i studiet og fortæller om forskellige passager af deres liv og karriere. James Lipton er manden og værten bag denne serie, og hans show er for skuespillerne en ære, når de bliver inviteret ind i denne højt respekterede klub af enere.

Med så mange dygtige og talentfulde skuespillere er denne sæson blevet nummer 22 i rækken, som James Lipton er vært på. C More har netop lagt både sæson 21 og 22 til rådighed på deres streamningtjeneste.

En anderledes fremgangsmetode

Jeg havde ikke set de forrige sæsoner og vidste ikke, hvad jeg kunne forvente af serien. Nogle er bare bedre til at interviewe end andre. Personligt kan jeg generelt godt lide, når der er en lidt loose stemning under de interviews, der laves med skuespillere. Jeg havde dog set en trailer for showet og vidste derfor godt, at det hele foregik med direkte oplæste kort.

En metode jeg ellers ikke umiddelbart er til. Men bevares, der er rigtig mange spørgsmål, der skal gennemgåes. Det giver til tider lidt en stivhed og akavet pause, når snakken ikke bare flyder og man kan se skuespilleren sidder og venter på næste spørgsmål bliver læst op. Til gengæld bliver der snakket og uddybet så meget omkring den enkelte person, at det alligevel går op i en højere enhed.

Ideel serie til dig, der er interesseret i stjernerne og deres gøren

Inside the Actors Studio starter med lidt sukkersødt Hollywood’sk akademi Award agtigt intromusik, og så bliver skuespilleren introduceret i alt deres pagt omkring deres hidtidig opnåen indenfor branchen, inden dagens skuespiller kommer ind på scenen. Alt i alt en anelse stift dog veludført interview, hvor man får indblik i den enkelte persons mindset.

Inside the Actors Studio er muligvis ikke for alle og enhver. Men har man blot en lille skuespiller gemt i sig, eller bare er stor fan af at lære omkring de filmstjerner, som på filmlærred virker så urørlige, så er dette en super fin indgangsvinkel til at komme dem blot en lille snært nærmere, og få en fornemmelse af deres karakter, personlighed og deres vej til fame.

Gennem serien kommer man til at stifte bekendtskab med rigtig mange spændende personer. For at nævne nogle af dem, er der i de to omtalte sæsoner bl.a. navne som Bryan Cranston fra Breaking Bad, Viola Davis How to Get Away with Murder, Scarlet Johansson Avangers, Ted Danson The Good Place, Jessica Chastain Interstellar m.fl.

Inside the Actors Studio har fokus på arbejdet og mennesket bag karakteren

Den fascination og samtidigt enorme respekt for det dybdegående professionelle forarbejde, som ligger forud for en given rolle, således at en dygtig skuespiller kan krybe dybt ned i den karakter, de skal portrættere, syntes jeg er enormt spændende og ikke mindst fascinerende at være vidne til. Ligeledes at se, når scenerne spilles, det samspil som de enkelte skuespillere har med hinanden, som gør, at deres karakterer kommer til live, er enormt livsbekræftende at overvære. Og det er her, at publikum får denne enestående mulighed for at høre fra skuespillerne selv, hvad de hver især gør for at kunne levere den høje kvalitet af naturlig indlevelsesevne, som de formår.

James Lipton, som vandt en Primetime Emmy Award for Inside The Actors Studio, nåede at producere i alt 22 sæsoner fra 1994-2018 indtil han trak sig tilbage og lod skuespillerene selv tage over og interviewe hinanden. Desværre gik han bort i marts 2020. Men er man heldig at kunne opstøve alle de foregående sæsoner, så er der rigtig mange spændende interviews fra Inside The Actors Studio med dygtige skuespillere som Robert De Niro, Tommy Lee Jones, Helen Hunt, Sylvester Stallone, Tom Hanks, Harrison Ford, Kevin Kostner, Clint Eastwood og mange, mange flere. Indtil da, nyd blot at give dig i kast med sæson 21 og 22, som C More netop har lanceret på deres streamningtjenste.

Rigtig god fornøjelse!

Fakta om Inside the Actors Studio

Instruktør: Jeff Wurtz