Anmeldelse af Inside the Actors Studio sæson 21 og 22

1. juli 2020

Den amerikanske skuespiller, tekstforfatter, underviser og dekan af Actors Studio Drama School New York, James Lipton, interviewer endnu engang nogle af tidens mest berømte Hollywood skuespillere i serien Actors StudioC More. Skolen har igennem årenes løb udklækket nogle af tidens mest berømte skuespillere som bl.a. Marlon Brando, James Dean, Jane Fonda, Al Pacino, Julia Roberts og Bradley Cooper.

Stive og dog intime interviews

Til slut får publikum, som hovedsageligt består af elever, som går på skolen og modtager undervisning i drama, læser til manuskriptforfatter og lign., lov til at stille et par enkelte spørgsmål direkte til skuespilleren. Interviewene kan virke meget stift og opsat. Men af en eller anden grund ender de alligevel med at blive utrolig intime og man får interessante historier og lærdom fremvist.

Som titlen af talkshowet fortæller, er de inviterede nøje udvalgte skuespillere som kommer ind i studiet og fortæller om forskellige passager af deres liv og karriere. James Lipton er manden og værten bag denne serie, og hans show er for skuespillerne en ære, når de bliver inviteret ind i denne højt respekterede klub af enere.

Med så mange dygtige og talentfulde skuespillere er denne sæson blevet nummer 22 i rækken, som James Lipton er vært på. C More har netop lagt både sæson 21 og 22 til rådighed på deres streamningtjeneste.

En anderledes fremgangsmetode

En metode jeg ellers ikke umiddelbart er til. Men bevares, der er rigtig mange spørgsmål, der skal gennemgåes. Det giver til tider lidt en stivhed og akavet pause, når snakken ikke bare flyder og man kan se skuespilleren sidder og venter på næste spørgsmål bliver læst op. Til gengæld bliver der snakket og uddybet så meget omkring den enkelte person, at det alligevel går op i en højere enhed.

Ideel serie til dig, der er interesseret i stjernerne og deres gøren

Inside the Actors Studio

Inside the Actors Studio er muligvis ikke for alle og enhver. Men har man blot en lille skuespiller gemt i sig, eller bare er stor fan af at lære omkring de filmstjerner, som på filmlærred virker så urørlige, så er dette en super fin indgangsvinkel til at komme dem blot en lille snært nærmere, og få en fornemmelse af deres karakter, personlighed og deres vej til fame.

Gennem serien kommer man til at stifte bekendtskab med rigtig mange spændende personer. For at nævne nogle af dem, er der i de to omtalte sæsoner bl.a. navne som Bryan Cranston fra Breaking Bad, Viola Davis How to Get Away with Murder, Scarlet Johansson Avangers, Ted Danson The Good Place, Jessica Chastain Interstellar m.fl.

Inside the Actors Studio har fokus på arbejdet og mennesket bag karakteren

James Lipton, som vandt en Primetime Emmy Award for Inside The Actors Studio, nåede at producere i alt 22 sæsoner fra 1994-2018 indtil han trak sig tilbage og lod skuespillerene selv tage over og interviewe hinanden. Desværre gik han bort i marts 2020. Men er man heldig at kunne opstøve alle de foregående sæsoner, så er der rigtig mange spændende interviews fra Inside The Actors Studio med dygtige skuespillere som Robert De Niro, Tommy Lee Jones, Helen Hunt, Sylvester Stallone, Tom Hanks, Harrison Ford, Kevin Kostner, Clint Eastwood og mange, mange flere. Indtil da, nyd blot at give dig i kast med sæson 21 og 22, som C More netop har lanceret på deres streamningtjenste.

Rigtig god fornøjelse!

Fakta om Inside the Actors Studio

Instruktør: