Anmeldelse af Jessica Jones sæson 2

Jessica Jones er tilbage! Lige så fordrukken, selvhadende og beskidt i munden som altid! Den første serie var ubetinget den bedste af de Marvel-serier Netflix har lavet, så sæson 2 havde et par store sko at fylde ud. Kan den det?

(Foto: Jessica Jones/Netflix)

Jessica Jones bor og arbejder stadigvæk i sit eget detektivbureau, ”Alias Investigations” med kontor i hendes lejlighed. Hun drikker stadig for meget, har kortvarige og voldsomme engangsknald med tilfældige mænd og har det i det hele taget svært. Hvis hun fik nogen form for afslutning på sit mareridt da hendes ærkefjende Kilgrave døde i sidste sæson, så var det kortvarigt. Hun er i hvert fald tilbage hvor hun hører hjemme, og hvor vi kan lide hende.

Hendes nære relationer er fortsat et kapitel for sig. Adoptivsøsteren Trish prøver igen at hjælpe hende, men har også fået sine egne problemer i en ny kæreste og et stort ønske om at komme til bunds i en betydningsfuld reportage. Naboen og assistenten Malcolm bliver stadig fyret på daglig basis, men har gjort sig selv så meget en del af firmaet at han har mere at skulle have sagt. Og Jessicas advokat og beskytter Jeri Hogarth, som hun ragede uklar med, er fortsat en af de mest iskolde advokater i New York, selvom hun har fået konstateret en dødelig sygdom, der gør hendes liv mere vanskeligt.

(Foto: Jessica Jones/Netflix)

Jessica og Trish arbejder begge – på hver sin måde – på at opspore de mennesker, som gav Jessica hendes kræfter efter det biluheld, der kostede resten af hendes familie livet da hun var barn. Firmaet IGH, som har udført ulovlige eksperimenter med at skabe kunstige superkræfter og livsforlængende behandlinger, er gået under jorden, men begynder snart at røre på sig. Da Trish konfrontereres med sin ekskæreste Will, som nu har fået behandling af dem og fået en slags ”suger” med medicin der kan give ham en form for superkræfter, kommer hun tættere på dem. Derved bringer hun sig selv i dødelig fare, og Jessica må træde til. Snart trues de begge af en mystisk kvinde, som tilsyneladende har forbindelse til IGH og også har superkræfter. Hvem hun er, er sæsonens store hemmelighed…

(Foto: Jessica Jones/Netflix)

Den store og vigtige forskel mellem de to sæsoner er, at der denne gang ikke er en karismatisk hovedskurk, men flere mindre skurke. Det kan virke som en fjollet forskel, men faktisk var det netop Kilgrave, der som den ultimativt bedste Marvel-skurk i sæson 1 virkelig gav en ekstra dimension til historien. Hans kræfter og personlighed var afsindigt skræmmende og gav Jessica en værdig modspiller. Jessica selv var i bund og grund en voldsramt kvinde som levede hver dag med de traumer, hun havde fået gennem et årelangt psykisk misbrug. I sæson 2 er fjenden mere et firma, et næsten ansigtsløst blækspruttevæsen, som ikke er nær så uhyggeligt. Men selvfølgelig skal der være plads til udvikling.

(Foto: Jessica Jones/Netflix)

Hvis man kunne lide sæson 1, så vil man straks føle sig hjemme i sæson 2. Serien blev jo produceret med et feministisk glimt i øjet, og det har man fortsat med. Efter succes med film som Wonder Woman ved at lade kvindelige instruktører instruere kvindelige superhelte, har man denne gang valgt kun at have kvindelige instruktører – og sæson 2 fik premiere på kvindernes internationale kampdag. Om man så er feminist eller ej er ret ligegyldigt, for serien fungerer bare. Den er morsom, spændende og velspillet og med en flok skuespillere, der nu kender deres figurer så godt, at de kan lege lidt mere med dem. Vi får blandt andet en ret underholdende episode som et flashback til dengang, Trish var musikidol og Jessica studerede på college. De har faktisk produceret en hel musikvideo med den ørehængende titel I Want Your Cray-Cray! Den kan man se her.

Som alle serier, der får en sæson 2, går serien denne gang dybere ind i personerne. Jessicas traumer bliver bearbejdet på en ny måde, og vi får samtidigt en god ide om, at selvom hun har det skidt, så er der også andre omkring hende der har det skidt. Et godt eksempel er advokaten Jeri Hogarth, som pludselig finder ud af at hun har fået ALS og at hendes liv meget snart vil blive et helvede på grund af det. Og hvad vil man gøre, hvis man er en velhavende person, som er vant til at kunne få hvad man ønsker sig? Man vil gøre alt der står i ens magt for at købe sig rask igen…

Serien er lidt langsommere denne gang, og da man har valgt at tone musikken kraftigt ned, kan nogle af episoderne godt føles meget lange. Jeg vil dog klart anbefale at man fortsætter. Det er stadig en virkelig god serie med et fedt koncept. Ligesom de andre Netflix-Marvel serier skal man dog stadig huske på, at vi er nede på gadeplan. Selvom vi hører henvisninger til Avengers og andre hændelser i Marvel-universet, så er de kendte helte ikke med i historien.

Jeg gav sæson 1 max hjerter, men denne gang må jeg gå lidt ned. 5 ud af 6 hjerter bliver det til, simpelthen fordi der ikke er en spændende nok skurk. Men det får de nok rettet op på i sæson 3.