Anmeldelse af Limboland afsnit 1 og 2

Personligt er jeg ikke så god til at få set nyere danske serier. Jeg foretrækker ofte at se større udenlandske serier, der allerede har etableret sig frem for danske serier. Hvorfor, spørger du? Fordi jeg føler, at mange danske serier hurtigt kommer til at føles en smule cringe til tider. Jeg må dog blankt indrømme, at den nye danske serie Limboland har slået benene væk under mig!

En handling i øjenhøjde

Umiddelbart virker Limbolands handling ikke til at adskille sig synderlig fra de mange andre serier om unge mennesker, der forsøger at finde deres plads i verden. I serien følger vi de tre veninder Freja (Frederikke Dahl Hansen), Katrine (Emma Sehested Høeg) og Nadja (Angela Bundalovic), der mødes til en gymnasiereunion. Alle tre piger er i midt 20’erne og har valgt tre meget forskellige veje for at komme frem i verden.

Freja tvivler på sig selv, hvilket ikke bliver bedre af, at hendes liv falder fra hinanden. Frejas bedste veninde Nadja læser medicin, men kæmper med presset fra studiet og en ny kæreste. Den sidste i gruppen er Katrine, der virker både selvsikker og eksperimenterende, men også hun forsøger at finde sin egen vej.

Publikum ser, hvordan de tre karakterer kæmper i hverdagen, og hvordan de hver især forsøger at opretholde en vis facade. Efter de to første afsnit er det ikke helt til at sige, om de tre piger kommer til at støtte eller stå i vejen for hinanden. Det er dog klart, at nogle af deres valg kan skabe problemer i længden – både i venskabet, men også i livet generelt. Limboland fanger derfor seerens interesse allerede i de første to afsnit, og man vil gerne vide, hvordan karaktererne udvikler sig.

Limboland rammer

Efter at have set de første to afsnit af Limboland sidder jeg med en følelse af lige at have set aspekter af mit eget liv på skærmen. Dét var en meget surrealistisk følelse. Jeg kan naturligvis ikke tale for andre eller vide, om serien også vil ramme et bredere publikum. Det føles dog, som om de specifikke problemer, som pigerne går igennem i begyndelsen af serien, er noget, de fleste kan relatere til. F.eks. kan de fleste nok enten nikke genkendende til at føle sig usikker på sig selv, konstant blive misforstået eller have et pres på ens skuldre, fordi man gerne vil klare sig godt (både i karrieren/på studiet og i privatlivet).

For mig var det en blanding af flere af karakterernes problemstillinger og oplevelser, der ramte spot-on. Og jeg håber virkelig, at andre seere også kommer til at sidde med dén særlige følelse. For netop dén følelse kan være med til at bære Limboland frem og gøre serien populær. Jeg er overbevist om, at hvis folk ser dele af deres eget liv repræsenteret, vil de gerne investere tid i serien. Og efter de første to afsnit synes jeg, at serien fortjener opmærksomhed. Jeg håber bare, at det fortsætter sådan i de resterende afsnit.

LÆS MERE: Nye serier og sæsoner i april på Xee, Viaplay, Apple TV+ og Paramount+

Et par skønhedsfejl

Hvis jeg nu lige et øjeblik tager de mere kritiske briller på, så er der et par ting ved serien, der kunne være bedre. Først og fremmest er skuespillet til tider ikke helt overbevisende. Det er heldigvis kun en brøkdel af tiden, men det er alligevel forstyrrende, når en ’ophidset’ scene virker indøvet. I så fald virker det ikke, som om karaktererne reelt diskuterer eller er uvenner. Et par gange fik det ødelagt min opfattelse af en scene, fordi jeg ikke kunne se bort fra det. Forhåbentlig er det dog bare en ’skønhedsfejl’ i de første par afsnit og ikke noget, der fortsætter gennem resten af serien.

Derudover sad jeg et par gange og undrede mig over flere garderobevalg. Ikke at der var noget decideret galt med dem. Det undrede mig bare, hvorfor karaktererne går så meget i hipster-inspireret og farverigt tøj – men det er muligvis, fordi jeg har en forkærlighed for sort tøj, at jeg tænker det.

Mine tanker og mit blik faldt også et par gange på pigernes behåring under arme. Jeg er godt opmærksom på, at flere og flere lader håret gro, men det virker en smule usandsynligt, at alle gør det – og er så cool med det. Måske irriterede det mig også bare, at valget om at beholde dusken under armene ikke bliver påpeget på noget tidspunkt. Faktisk er det måske endda det samme problem med valget af den farverige garderobe. Jeg har brug for at vide, hvordan det repræsenterer karakteren. Men mon ikke jeg finder ud af det, hvis jeg ser videre…

Anbefalelsesværdig serie

Jeg vil anbefale de fleste at give serien en chance. Selvom den primært beskæftiger sig med piger i midten af 20’erne, så virker det til, at serien stadig giver et godt indblik i unges liv generelt. Derfor er den både relevant for et yngre publikum og et ældre. F.eks. tror jeg, at serien vil give forældre en god fornemmelse for, hvad deres børn kan gå igennem.

Instruktør: Rikke Louise Schjødt
Manuskriptforfatter: Rikke Louise Schjødt (When It Strikes) og Mie Skjoldemose (Voxeværk)
Medvirkende: Frederikke Dahl Hansen (Noia), Emma Sehested Høeg (29), Angela Bundalovic (The Rain) og Ari Alexander (Doggystyle) m.fl.