Serier | Anmeldelser

Anmeldelse af 'Locke & Key'

AfClaus Holm
14. april 2020
Foto: Laysla De Oliveira i Locke & key/Christos Kalohoridis/Netflix

Del artikel

'Locke & Key' har haft en lang vej til produktion. Det er en svær historie at lave, fordi den dels handler om børn, men dels også er vanvittigt uhyggelig.

Serien er baseret på tegneserien af af Joe Hill (søn af Stephen King) og Gabriel Rodriguez. Hill, der også har skrevet bøgerne bag gyserseren NOS4A2 og kultfilmen Horns er kendt for at skrive meget, meget uhyggelige og ofte bloddryppende horror-historier, og derfor var det åbenlyst fra starten, at man måtte nedtone tegneseriens verden en anelse.

Overraskende godt resultat


Netflix

LÆS OGSÅ: Anmeldelsen af Self Made

Splatter-niveauet er faktisk blevet så meget sænket, at det er helt væk – serien er PG-13 – men den har formået at bevare en lurende uhygge alligevel. Tag dog ikke fejl, dette er en familiegyser, og ikke American Horror Story.

Tilbage til barndomshjemmet Key House


Langsomt begynder familien at finde sig til rette i det gamle hus, og børnene begynder i skole, mens Nina – der er tidligere alkoholiker – prøver at få dagene til at gå med at finde gamle møbler, hun kan restaurere. Bode udforsker også huset og området omkring det, og finder blandt andet et forfaldent og gamme brøndhus, hvor en kæmpe stenbrønd ligger. Da han råber ned i brønden, får han svar af et ekko…en kvindestemme, der lover ham, at hun gerne vil være hans ven…

Magi i Key House


LÆS OGSÅ: De bedste serier på Netflix

Bode, Tyler og Kinsey begynder at forstå, at de er udvalgt til at passe på de magiske nøgler, for der er andre, der vil have dem. Blandt andet dæmonen Ekko nede i brønden (som i øvrigt gennem serien går under flere navne, både Ekko, Well Lady og Dodge), som er ond på en dejlig åbenbar måde, hvor hun på ingen måde undskylder for at skabe smerte og kaos. Hendes kamp for at få fat i nøglerne og få den ufattelige mat, de vil give hende er seriens omdrejningspunkt, men samtidigt handler den om det at komme ud af sorgen efter at have mistet et familiemedlem og om at flytte til en ny by og skulle starte forfra med nye venner (og fjender…)

Huset er bygget til produktionen


Selvom der er skruet ned for blod og splat, så er der stadig masser af uhygge. Dæmonen Dodge er skræmmende, selvom hun det meste af tiden ligner en smuk, ung kvinde, og hele idéen i, at disse utroligt magtfulde nøgler kan både bruges og misbruges, sætter tanker i gang hos seeren. Man griber sig i at tænke over, hvordan man selv ville bruge de nøgler, hvordan der mon ville se ud i ens eget hoved (det er forskelligt fra person til person, det er klart), og hvad man selv ville gøre, hvis man for eksempel kunne styre en anden persons handlinger, bare ved at sige en ordre.

Godt castet


In The Tall Grass

LYT TIL: Anmeldelsen af Tiger King

Selvom det på ingen måde er en børnehistorie, så gør manglen på splat, at det er en serie for både unge og voksne (på samme måde som fx Doctor Who også er det), og da der helt åbenlyst kommer en sæson til, kan man roligt give sig i kast med den. Den er en god undskyldning for at blive inde om aftenen.

Og husk, når du låser døren, lige at tjekke nøglen. Man ved jo aldrig…

Instruktører: Michael Morris, Dawn Wilkinson, Tim Southam m.fl.
Manuskriptforfatter: Meredith Averill, Carlton Cuse, Aron Eli Colette
Medvirkende: Darby Stanchfield, Conner Jessup, Emilia Jones, Jackson Robert Scott, Laysla De Oliviera
Antal afsnit: 10
Dansk premieredato: 7/2 2020
Dansk streamingtjeneste: Netflix

LÆS OGSÅ: Anmeldelsen af Rick and Morty sæson 3

Del artikel

Læs mere omNetflix

Andre Serier | Anmeldelser