Anmeldelse: Lovecraft Country fremstiller hvide mennesker som monstre

Lovecraft Country er eksperimenterende, provokerende og fantastisk stilet i sit udtryk.

Når man i forbindelse med serieinstruktører taler om J. J. Abrams (Lost, The Leftovers), Jordan Peele (Get Out, Us) og Daniel Sackheim (True Detective, Ozark, The Americans), så henledes tankerne på fantastiske universer med masser af spænding, satire og eventyr. Og så er vi jo også nødt til at sige, at der er tale om den absolutte elite, når det kommer til at skabe binge-worthy underholdning.

Kan a-holdet så levere i serien Lovecraft Country? Det korte svar er ja. Det er i hvertfald min helt egen subjektive holdning. Serien er næsten lige så forvirrende som den verdenssituation, vi befinder os i pt. Det viser sig dog også at være en af seriens helt store styrker. Det begrunder jeg med, at den ikke er bange for at eksperimentere og skifte i stil og tone afsnit for afsnit.

Samtidig er den også tilpas provokerende, når den italesætter raceproblematikken i USA, flirter med forbudte sexscener og fremstiller hvide mennesker som monstre, der er taget direkte ud af et H.P. Lovecraft-værk. Nå ja, der er også virkelige monstre med i serien, så du er altså skræmt væk, hvis dit udgangspunkt er, at den type serier med overnaturlige twists ikke fungerer for dig. Jeg anbefaler dog, at du bliver hængende, fordi Lovecraft Country er en serie, der afsnit for afsnit bare bliver mere og mere interessant.

Og hvorfor lige navnet Lovecraft i titlen?

H.P. Lovecraft var en populær men samtidig også ganske kontroversiel gyserforfatter, der udover at pine sine læsere med underbevidsthedsinvaderende fortællinger om monstre og menneskets skyggesider også havde hang til racistiske ideologier om raceopdeling. Han er fra Østkysten i USA, og selve området, hvor dele af seriens handling udspiller sig, er altså omkring New England i Massachussets i et område, der i serien kaldes Lovecraft Country.

(Foto: HBO Nordic)

Krigsveteran leder efter sin far i Lovecraft Country

Nå, men hvad handler serien så egentlig om? Serien er inspireret af en bog skrevet af forfatter Matt Ruff fra 2018. Vi er i 1950’ernes USA, hvor Jim Crow-lovene blev anvendt i visse stater. Kort fortalt er det love, der understøtter en opdeling af sorte og hvide, med sidstnævnte placeret øverst i hierarkiet. Vi følger krigsveteranen Atticus (Jonathan Majors), der sammen med sin kæreste og onkel drager af sted for at lede efter sin far i området Lovecraft Country

I Lovecraft Country bliver de mødt af racistiske politibetjente og hvide lokale, der mildest talt lader vores sorte hovedkarakterer føle sig lige så velkomne som pesten. Herfra tager det hele en drejning, hvor vores helte både må slås med monstre i bogstaveligste forstand såvel som i overført betydning.

De finder vej til et mystisk hus, hvor de ledes på sporet af et hemmeligt selskab af troldmænd, der går under navnet Sons of Adam, men nærmere er en slags alternativ fortolkning af Ku Klux Klan. Uden at give for meget væk, kan jeg afsløre, at der især er ligheder med, hvad vi så i den Oscar-nominerede Get Out. Man har samme snigende Her er noget helt galt-følelse, som vi husker fra den film.

Samtidig er der både splat, satire, fantasy og suspense for alle pengene i de fem afsnit, jeg indtil videre har set i Lovecraft Country. Det er ikke, fordi der egentligt er et simpelt narrativ, så man skal holde tungen lige i munden, hvis det hele skal give mening.

Serien har hele vejen en kommentar til raceproblematikken i USA. Værd at nævne er det da også, at vores hovedpersons navn, Atticus Freeman, efter sigende skulle være inspireret af en advokat ved navn Atticus Finch, der bl.a forsvarede sorte og dem, der i samfundet var svagere stillet. Fremstillingen af sorte som helte med hvide i rollerne som undertrykkere og overnaturlige monstre er også et gennemgående tema i hele serien.

Et alvorligt emne i en vellykket serie

Misha Green (Underground) er manuskriptforfatter på serien, og hun lykkes sammen med en perlerække af dygtige instruktører at skabe en oplevelse af en serie, hvor den trods en forvirrende handling formår at skabe en unik stemning i kraft af stærk scenografi, gode skuespilpræstationer og en eksperimenterede stil, der ligesom i serien Watchmen formår at overføre et alvorligt emne som raceproblematik til en modig og forfriskende Hollywood-produktion.

Det er bestemt også værd at nævne lydsiden på serien, der er et mix af 5o’er musik, hip hop og andre genrer, hvilket er med til at understrege, hvor alsidig en produktion Lovecraft Country er.

Jeg tror personligt serien står godt, når der skal uddeles Emmys i 2021.

Fakta om Lovecraft Country