Anmeldelse af Lynch-lydbogen “Room to Dream”

(Foto: Room to Dream/Itunes)

Efter godt og vel 15 timers lytning er jeg nu tilbage i virkelighedens verden. Lydbogen Room to Dream, der er en slags biografi om David Lynch og hans værker, gav mig i den grad anledning til at drømme og komme tættere på ‘absurditetens Godfather’.

Bogen er indtalt af David Lynch selv og journalisten Kristine McKenna. Indholdet er baseret på ca. 100 interviews, og Lynch selv supplerer med anekdoter og historier fra tilblivelsen af de fleste af hans værker. Der fokuseres i bogen også på Lynchs opvækst, der geografisk spænder fra Missoula, Montana, hvor han er født, til Boise, Idaho og Virginia, hvor han gik på high school.

Har man læst bare lidt om David Lynch, så ved man, at han har et specielt forhold til byen Philadelphia. En by der ikke skabte særligt meget tryghed for ham, fordi han så ondskab overalt. Han beskriver bl.a, at han gik rundt med et bræt med søm i, fordi han let kunne føle sig truet i byen. Det var dog også den by, der gav ham mulighed for at slå igennem indenfor film, da det var her idéen til Eraserhead opstod.

Lydbogen er fyldt med underholdende erindringer, og personlige oplevelser Lynch har haft, som på den ene eller anden måde er blevet oversat til hans værker. Der er blandt andet en anekdote om første gang han prøver at ryge marijhuana før han skal til en Bob Dylan-koncert. Han skal køre en bil og stopper simpelthen ude på motorvejen til hans medpassagerers – samt hans egen – forskrækkelse. Hvis man tænker på både Lost Highway, Mullholland Drive og Twin Peaks, så er det tydeligt, at biler og veje spiller en vigtig rolle for ham. Der er flere af denne type symbolske referencer i bogen.

Hvis der er en ting, jeg i den grad har taget med mig efter at have lyttet til bogen, så er det en bedre forståelse af David Lynch og hans kompromisløshed som kunstner. Når man hører udtalelser fra personer, der har arbejdet sammen med ham især som instruktør, så er det enormt imponerende, hvor taknemmelige de er, for at have arbejdet for og med David Lynch.

Room to Dream tegner et billede af en mand, der i ordets mest bogstavelige forstand sætter kunsten først. Dette bakkes op af udtalelser fra flere af hans i alt fire hustruer, med hvem han har samlet fire børn. Lynch lyder dog som en person, der sætter et positivt aftryk på de fleste mennesker. Det virker i det hele taget ikke til, at der er meget nag gemt i Lynchs bagage på trods af flere årtier i narcissismens højborg: Hollywood.

David Lynch er en mand, der har en speciel plads i kvindernes hjerter og visa versa. Dette vidner hans fire ægteskaber også om. Lynch har bogstaveligt talt fra starten været ombejlet af kvinder, der beundrede ham på grund af hans spændende og dybe væsen. Han lægger heller ikke skjul på, at hans ellers rolige væsen står i skærende kontrast til de dæmoner og drifter, karaktererne typisk slås med i hans film. Han bruger derimod filmene til at bearbejde ubevidste tanker og drifter i sig selv.

Der er dog også grænser for Lynchs tålmodighed på trods af over 40 år med Transcendental Meditation, hvilket bogen også kommer ind på.  Der er bl.a udfald mod tv-producenten Tony Krantz i forbindelse med filmen Mullholland Drive, utilfredshed med moderne film som helhed og knudrede budgetforhandlinger omkring Twin Peaks. Det virker dog til, at det Lynch har opnået i sit liv, er opnået netop fordi han besidder en ro, der ville gøre hans forbillede – den nu afdøde Maharishi Yogi – stolt.

Bogen er efter min mening især en understregning af at Lynch er Lynch, og han er først og fremmest en kunstner, der drømmer om at leve ‘The Art Life’. Jeg vil mene, at han er lykkedes ganske fint med den bedrift, som hans kone Emily Stoffle også udtaler i bogen.

Jeg synes, det er et gennemarbejdet værk, der især giver mig et godt billede af Lynch og hans tilgang til den kreative process, der ligger forud for hans værker. Det giver også et fint billede af personen Lynch, ganske som bogen Beautiful Dark, der er udarbejdet sammen med hans bedste ven Jack Fisk.