Anmeldelse af Mayans M.C. afsnit 1 & 2

(Foto:Mayans M.C./HBO Nordic)

(Indeholder mindre spoilere til Sons of Anarchy)

Mayans M.C. er nu landet hos HBO Nordic. Skulle du være i tvivl, så refererer jeg til den længe ventede spin-off til en af vor tids mest populære tv-serier Sons of Anarchy. Vi har været så heldige, at få lov til at smugkigge de første to afsnit. Og jeg kan godt røbe, at forventningerne var store hos undertegnede. Jeg kan ikke komme på en serie, jeg har ‘binge-watchet’ mere end SOA, så jeg håbede på, at Mayans M.C., kunne bringe samme gode følelser tilbage.

Det første afsnit af en serie er altid forbandet svært. Også selvom der er tale om en fortsættelse eller en spin-off. Der skal opbygges karakterer, der skal introduceres et plot, der skal bygges en relation til vores helte/antihelte og i det hele taget skal vi lige igang. Jeg syntes, vi starter lige på og hårdt, og serien formår faktisk at sætte scenen temmelig godt fra starten.

Vi følger i serien den unge “prospect” (Kandidat til at blive fyldgyldigt medlem af en outlaw motorcykel klub) Ezekiel “EZ” Reyes (J.D. Pardo)Han vil gerne følge i sin brors fodspor og leve som en ‘Mayan’, med alt hvad det indebærer. Mayans M.C. var i Sons of Anarchy-universet først en rivalklub til SOA, men blev sidenhen en venskabsklub. Serien foregår efter afslutningen på den syvende og sidste sæson af SOA, og i denne serie går vi helt tæt på en klub, der primært består af medlemmer med latinske aner.

Handlingen udspiller sig i det sydlige Californien tæt på den mexikanske grænse. Vi starter hårdt ud med et kup på en sending med kjoler (Som måske ikke kun er kjoler). Dette kup sætter skub i en masse gnidninger i underverdenen, hvor Mayans M.C. spiller en væsentlig rolle. Galindo-kartellet er et notorisk narkoimperium, der ledes af den skruppelløse Miguel Galindo (Danny Pino) og Mayans M.C. er mere eller mindre frivilligt blevet en slags gorillaer for kartellet. Denne alliance deler vandene internt i klubben, og ligesom i seriens forgænger, finder vi lynhurtigt ud af, at intriger kan opstå på kryds og tværs på et splitsekund, og at der som regel ikke er nogen, der er helt uskyldige.

Ezekiel er vores hovedperson, der i bedste antihelte-stil balancerer mellem at være et kærligt familiemenneske med et godt bånd til både sin bror Angel Reyes (Clayton Cardenas) og far Felipe Reyes (Edward James Olmos), samtidigt med at han arbejder sig vej ind i Mayans M.C. Vi ser i første afsnit flashbacks til det liv Ezekiel levede før han røg i fængsel, hvor han formentlig oplevede det knæk, der første til hans liv som fuldblodskriminel. Han havde et forhold til Emily Thomas (Sarah Bolger)der nu har barn, og danner par med Miguel Galindo. Ja, så er stilen ligesom lagt, og mon ikke hendes hang til “slemme drenge” fører en del ballade med sig. Uden at røbe for meget, kan jeg godt afsløre, at de to første afsnit lægger op til, at det præcist er den vej det går.

‘Mayans M.C., Santo Padre’ ledes af Obispo “Bishop” Losa (Michael Irby) og den fremtrædende karakter Marcus Alvarez (Emilio Rivera) der slog sit navn fast i SOA, spiller igen en markant rolle ganske som forventet. Vi ser velkendte skikkelser i nutidige sekvenser og i flashbacks, så der er helt sikkert kredset lidt for SOA-fansDet vil jeg ikke røbe mere om, udover at jeg vil sige, at man måske ser et enkelt eller to SOA-patch i et af de to afsnit.

(Foto: “Bishop”Mayans MC/HBO Nordic)

De såkaldte “Ol`ladies” (Altså konerne til klubbens medlemmer) spillede en stor rolle på godt og ondt i SOA. Gemma Teller (Katey Sagal), der var mor til Jax Teller og kone til Clay Morrowvar den mest toneangivende af dem vi mødte i serien. Hun var både en fast klippe for klubben, men også en ‘semi-sociopatisk’ bikertøs med en udtalt hang til at destruere stort set alt, hvad hun kom i nærheden af. Der er også farlige kvinder i Mayans M.C. Indtil videre er vi dog ikke stødt på dem blandt klubbens “Ol`ladies”, men det kan jo nå at komme.

Som nævnt tidligere i anmeldelsen mener jeg, at Kurt Sutter (seriens skaber), slipper rigtigt godt fra det første afsnit. Kigger vi på afsnit to, ja der blev jeg simpelthen blæst omkuld. Det er i den grad et afsnit, hvor pulsen kommer op. Det er generelt ikke et serie-univers, der holder noget som helst tilbage. Ikke at jeg tror, det er en verden for spejderdrenge i virkeligheden, men hold da helt k… hvor vi får smæk for skillingen i afsnit to. Er man ikke til udpenslet vold og tortur og har man generelt en sart mave, så vil jeg lige smide en høflig ‘viewer discretion’What the heck… du læser jo denne anmeldelse, og du kommer jo nok til at se afsnittet alligevel, men nu er du advaret!

Jeg synes, at Mayans M.C. kommer fantastisk fra land, og jeg er allerede nu igang med at forberede mig på næste uges indblik i dette forrygende og farlige univers. Den store konklusion baseret på de første to afsnit må være: Mayans M.C. er kræs for kendere og a hell of a ride for nyligt indviede.

Seriens første afsnit kan ses på HBO Nordic, og der kommer et nyt afsnit hver onsdag.