Anmeldelse af Mr. Mercedes

30. april 2018
Mr. Mercedes
(Foto: Mr. Mercedes/Sonar Entertainment)

Når man hører navnet Stephen King tænker de fleste jo nok på gys og gru og morderiske klovne – men en ny krimiserie er baseret på tre af hans bøger. Er den værd at se

Stephen King, kendt som forfatteren til bøger som Ondskabens Hotel, It/Det Onde og Dræberhunden Cujo udgav i 2014-16 tre bøger som var i en helt ny genre for ham: Helt almindelig detektivkrimier uden overnaturlige elementer. Bøgerne Mr. Mercedes, Finders Keepers og End of Watch er historien om den pensionerede politimand Bill Hodges, som efter sin pensionering får en chance for at afslutte sin sidste sag og fange den morder, han ikke fik fat i.

Nu er bøgerne blevet overført til en TV-serie, som er tilgængelig på C More den 10.maj, og jeg kan allerede nu afsløre, at det er producenterne sluppet utroligt godt fra.

Brendan Gleeson, kendt fra bl.a. Harry Potter-filmene, spiller Bill Hodges – en gnaven, overvægtig og utilfreds mand som i sin pension nu ikke har ret meget at leve for. Det sker efter sigende ofte for politifolk i USA, at de ved pensionen har svært ved at finde tilbage til en normal hverdag, og det er det, der er sket for Bill. Han drikker for meget og skændes med sine naboer. Indtil et mystisk brev dukker op.

Bills sidste sag var massemorderen ”Mr. Mercedes” som kørte en stor, tung Mercedes ind i en gruppe mennesker der stod i kø foran en job-messe. Mange mennesker døde eller blev lemlæstet, men morderen slap væk. Nu skriver han, Mr. Mercedes, direkte til Bill, håner ham over at han er blevet fed og gammel og tilbyder ham at de kan genoptage jagten. Bill er kun alt for glad for at slippe ud af den grå hverdag, og begynder på bedste privatdetektiv-vis at opklare sagen… Men han aner ikke hvad han går ind til.

Det er ikke en detektivhistorie i den gængse forstand, for vi præsenteres hurtigt for morderen, Brady, som er en tilsyneladende pæn ung mand. Men Brady er skræmmende sindssyg og har store planer for endnu et massemord…

Seriens første sæson er færdig, og den er allerede fornyet til en sæson 2, hvilket giver mening, da der er tre bøger i serien. Jeg håber at hver sæson kan følge en bog til dørs. Selvom serien følger første bog ret godt, er der selvfølgelig nogle forskelle – men det er ikke noget, jeg som fan ikke kan leve med. Samtidig er sæsonen afsluttet nok til at man føler det er en slutning fremfor en decideret cliffhanger.

Serien er kanon spændende. Det at man følger begge sider af spillet – dels Bill og dels Brady – gør at man kan sidde med en klump i maven, de gange hvor de begynder at nærme sig hinanden. For eksempel har Brady en udspekuleret måde at holde øje med Bill på, så de er tættere på hinanden end Bill tror…

Brady spilles af Harry Treadaway, som vi sidst så i Penny Dreadful, hvor han spillede Victor Frankenstein. Han var dog ikke det første valg til rollen – den var egentlig givet til Anton Yelchin fra Star Trek-filmene, men i et bizart twist blev Yelchin dræbt før han kunne begynde indspilningen: Han blev nemlig kørt over af sin egen bil! (Det var dog ikke en Mercedes…) Treadaway gør det dog rigtigt godt, og skal roses for at fange Bradys psykotiske side så perfekt.

Jeg giver serien 5 ud af 6 hjerter – du kommer til at sidde på kanten af stolen og se serien, men den er det værd. Og hvis de følger bøgerne bliver sæson 2 lige så fed.

Serien kan ses på C more d.10 maj