Anmeldelse af Norskov

(Foto: Norskov/TV2)

Anmeldelsen er af første afsnit i sæson 2

Jeg vil indlede med en indrømmelse… Jeg har ikke set første sæson. TV2 har dog lagt op til, at man godt kan se sæson 2 uden at have set sæson 1, selvom det vil være en fordel. Jeg er enig med TV2 i, at man godt kan følge med – det kræver dog lidt koncentration. ’Norskov’ gør dig ingen tjenester som ny seer, den går bare i gang. Og den gør det godt. Jeg havde ikke set ret meget, før min nysgerrighed var vakt, og jeg havde lyst til at kaste mig over sæson 1.

Norskov er en nordjysk havneby, og det er her, handlingen udspiller sig. Handlingen fortsætter efter en stor sag i sæson 1, hvor byens vigtigste forretningsmand, Casper Bondesen (Jakob Ulrik Lohmann), der ejer et stort entreprenørfirma, blev dømt for kokainsmugling. Han sidder nu i fængsel, og vi følger hans bedste ven, Tom (Thomas Levin) som også er politimanden, der fældede ham. Tom besidder en ledende stilling i politiet, og han passer sit arbejde. Men han virker trist, og den melankoli som omgiver ham gennemsyrer hele afsnittet. Det er tydeligt, at han på en måde fortryder sin rolle i Bondesens dom. Han efterforsker en række indbrud, noget der umiddelbart virker uinteressant, men som formentlig bliver en større del af handlingen i sæson 2. Det er i hvert fald den fornemmelse, jeg får efter første afsnit.

Alle skuespillerne er virkelig gode. Ikke en eneste falder igennem. Men der er alligevel én, jeg er nødt til at fremhæve. Det er Marijana Jankovic i rollen som Casper Bondesens ”trophy wife” Claudia. Hendes mand er i fængsel, ingen af deres venner vil vide af hende, så hun står meget alene. Hun er blevet alenemor og har brug for at kunne forsørge sig selv og sin datter. Og så træder hun ellers i karakter. Jeg vil ikke kaste mig ud i spoilere, men blot sige, at Marijana Jankovic er intet mindre end fantastisk. Hver en bevægelse og hvert et blik er som en levendegørelse af Claudia, og hun bliver til en virkelig person. Manuskriptet er af høj kvalitet, og det er også det, der gør, at Jankovic kan spille så godt. Hun har virkelig noget godt at arbejde med. Og det er især hendes præstation, der gør, at man bliver fanget. Man vil se, hvad der sker med Claudia. Jeg glæder mig allerede til at følge hende i de næste afsnit.

’Norskov’ er ikke en action-serie. Tempoet er langsomt, og der er mange pauser uden dialog. Men det virker naturligt og ikke overdrevet. Det er godt sat sammen, og pauserne føles naturlige – ligesom det virkelige liv. Mange serier – selv dem man elsker højt – gør sig af og til skyldige i kunstig dialog og mindre heldige handlingsforløb. Der er ikke spor af den slags i ’Norskov’. Hvis den kan fortsætte den gode stil i resten af sæsonen, har vi efter min mening at gøre med en af de bedste danske serier i lang tid.