Anmeldelse af Noughts and Crosses

Jeg havde store forventninger til HBO Nordics nye serie Noughts and Crosses, da den kom til streamingtjenesten i marts. Helt grundlæggende synes jeg, at vinklen var interessant og anderledes. Desværre er jeg blevet slemt skuffet. Serien formåede ikke at leve op til mine forventninger.

En tankevækkende vinkel

Fortællingen i Noughts and Crosses bygger på en bog af samme navn. Bogen er skrevet af den britiske forfatter Malorie Blackman, og hele fortællingen strækker sig over fem bøger. Seeren bliver introduceret til en alternativ verden, hvor det afrikanske folk har koloniseret Europa frem for den anden vej rundt. Handlingen foregår i England i det 21. århundrede, men der hersker dog stadig en tydelige adskillelse mellem racerne. Den herskende klasse (Crosses/krydser) består af folk med afrikansk afstamning, mens underklassen (Nought/nuller) består af den europæiske befolkning. Der er stor forskel på levestandarden og det enkelte menneskes rettigheder afhængigt af, hvilken gruppe man tilhører. Forestil dig et samfund med love, der minder om Amerikas Jim Crow-love, og så har du din raceadskillelse.

Det var lige netop denne vinkel om omvendt undertrykkelse, der ’tiltalte’ mig, da jeg læste om serien første gang. For i mit hoved måtte seriens vinkel sætte folks tanker i gang om gensidig medmenneskelighed og uacceptabel raceadskillelse. Dét er jo desværre stadig et problem, vi oplever flere steder i samfundet i dag. Serien Noughts and Crosses får da også tankerne til at køre, men der er uheldigvis mange frustrerende elementer, der trækker serien ned og får fokus væk fra handlingen og den interessante vinkel.

Fremtvunget kærlighedsforhold mellem hovedkarakterne

En af de største trækplastre for en serie af denne type er kærlighedshistorien, da kærlighed skal rykke grænserne. Publikum skal tro på den, føle den og blive inspireret af den. Dét sker ikke i Noughts and Crosses. Faktisk sidder jeg nærmere med en følelse af, at kærlighedsforholdet mellem vores hovedkarakterer var utroligt fremtvunget.

Deres genforenende meet-cute giver på ingen måde seeren en ide om deres fælles historie – eller hvorfor de skulle være vilde med hinanden. Det føles, som om de bliver head-over-heels vilde med hinanden ud af det blå uden nogen grund. Samtidig er de begge egoistiske, både over for andre og mod hinanden, og komplet naive over for, hvilken verden de lever i. De ved f.eks. udmærket, at krydser og nuller ikke må danne par, men forsøger ikke synderligt meget at skjule forholdet. Derudover går de hele tiden bag om ryggen på hinanden og skaber mere splid end, hvad godt er.

LÆS MERE: Top 5: Historiske serier på HBO Nordic

LÆS MERE: Top 5: Historiske serier på Netflix

Noughts and Crosses spiller meget på følelserne

Med den vinkel, som serien har, er det naturligvis oplagt, at den skal spille på seerens følelser. Problemet er dog, at det er for overdrevet i flere tilfælde. F.eks. virker hovedkarakteren Callum McGregor (Jack Rowan, Peaky Blinders), som om han konstant er ved at græde. Han vil desuden gerne ændre systemet indefra ved at melde sig til hæren, men kan ikke holde undertrykkelsen ud i fem minutter – selvom han vel må have vidst, hvad han gik ind til ved at være en del af det første hold af europæiske rekrutter i en afrikansk hær.

Callum virker til at være en yderst splittet person, men karakteren bryder først rigtig igennem i tredje afsnit. ”It was all for nothing. I am not a failure”, udtaler han om sin tid i militæret og bryder sammen. En god følelsesladet scene, der dog undermineres af et overforbrug af patos i løbet af serien.

Der bliver sprunget over, hvor gærdet er lavest

Før jeg giver serien mere kritik, vil jeg pointere, at Noughts and Crosses formår at vise en god kombination af europæisk og afrikansk kultur, hvilket er et kæmpe plus. Selvom krydserne er langt fra deres hjemland, er deres tøjstil, musikvalg o.l. stadig en essentiel del af dem. Derudover er der f.eks. kæmpe statuer rundt om i bybilledet, inspireret af den afrikanske kultur, omgivet af moderne bygninger. Denne beslutning giver simpelthen lige folkene bag scenografien en thumb-up fra mig.

Dog er det ærgerligt, at flere klip konstant bliver genbrugt. Det drejer sig især om super-totale beskæringer af bybilledet, hvor man til sidst i serien føler, at man har set lige netop dét klip 500 gange allerede. I sammenklipningen af serien har der desuden ikke været øje for, at scenerne er filmet på forskellige tidspunkter af døgnet. F.eks. skiftes der ofte fra en scene i dagslys til én om natten og tilbage igen, selvom fortællingen er lineær. Det virker mystisk, at én af karaktererne sidder i dagslys og den anden i mørke på samme tidspunkt af dagen.

Et sidste kritikpunkt er, at flere vigtige scener bliver underspillet helt vildt. På et tidspunkt bliver der reelt begået et statskup, men én af karaktererne dukker simpelthen bare op på premierministerens kontor og fortæller hende, at hun ikke længere leder landet. What?! Ingen drama, ingen kamp om magten og ingen modstand. Dét virker usandsynligt. Især når lige præcis denne leder kæmper for lighed mellem racerne, mens hendes modstander foreslår yderligere forskelsbehandling.

Splittet anmeldelse

Jeg har været i tvivl om, hvorvidt serien Noughts and Crosses skulle have 2 eller 3 hjerter. Da det ikke er muligt at give 2,5, vælger jeg at give serien 3 hjerter – udelukkende på baggrund af, at jeg er stor fan af seriens vinkel og grundlæggende historie. Jeg håber dog på, at serien stepper op, hvis den bliver fornyet til endnu en sæson (hvilket ikke er klargjort endnu).

Instruktør: Julian Holmes og Koby Adom
Manuskriptforfatter: Malorie Blackman, Lydia Adetunji, Nathaniel Price, Toby Whithouse og Rachel De-Lahay
Medvirkende: Masali Baduza, Jack Rowam, Jonathan Ajayi, Helen Baxendale, Shaun Dingwall, Josh Dylan, Paterson Joseph m.fl.