Anmeldelse af ‘Pam & Tommy’: Man efterlades med en dårlig smag i munden

‘Pam & Tommy’ giver et indblik i rock’n’roll, sex, stoffer og en hvirvelvind-romance, der påvirkede hele verden, men er det okay at fortælle hele verden historien – igen?

Der er få historier, der er lige så kendte som den om Pamela Anderson og Tommy Lee – de to mødtes og blev gift efter fire dage, hvorefter en sindssyg romance og skandale brusede frem sammen med mere og mere information om deres forhold, der ikke altid var det bedste.

Vi følger Pamela Anderson (Lily James, Cinderella, Pride and Prejudice and Zombies), der møder den vilde, skøre og højlydte Tommy Lee (Sebastian Stan, Captain America: The Winter Soldier, I, Tonya), og deres vilde romance, der endte i et ægteskab efter fire dages rustur i Mexico. Da deres sextape bliver stjålet af en sur, hævngerrig tømrer (Seth Rogen, An American Pickle, 50/50), der har arbejdet på deres hus, og sendt ud i tophastighed til resten af verden, kæmper de en brav kamp for at få det tilbage.

Babser, g-strenge og talende penisser

Da jeg satte mig ned for at se Pam & Tommy, var jeg egentligt lidt i tvivl om, hvad jeg skulle se. Jeg vidste, at det omhandlede det famøse videobånd fra deres bryllupsnat, men ellers var jeg sådan set lidt på bar bund. Jeg frygtede, at det ville være en komedie, der aldrig rigtigt behandlede de ting, der fandt sted i deres hjem, og deres psyke. Det er interessant, for det er i grunden en feministisk serie, der holder fokus på Pamela, men stadig føles en lille smule som at udnytte en historie, der egentligt ikke skulle være blevet fortalt.

Jeg har svært ved, at den forsøger at være sjov i begyndelsen. Det hele handler om stoffer og alkohol, Sebastian Stan i meget små g-strenge og forskruede kærlighedserklæringer, og der er overraskende lidt fokus på det, der kommer. Måske er det til seriens fordel, at man ikke springer direkte ind i baglandet efter at båndet er kommet ud, men det føles også en smule karikeret.

Der er blevet taget sektioner ud fra Tommy Lees autobiografi, og jeg må indrømme, at de kunne have valgt alt andet end den del, de valgte. Der er nemlig en to minutter lang sekvens med Tommy Lee foran et spejl, mens han forsøger at overtale sin penis til at være monogam, fordi han elsker Pam … Og penis svarer igen. I to minutter. Med bevægelser.

Det bliver lidt for meget hele tiden, men til Sebastian Stans forsvar så spiller han rollen som Tommy Lee perfekt. Han var (og er til stadighed, hvis man skal tro på sociale medier) en skør bold, der råbte, skreg og opførte sig både manisk og en smule som en stalker. Han har virkelig formået at dykke ned i Tommy Lee, og der er næsten en form for broderlig kærlighed i hans portræt, som skinner igennem, hver gang han er på skærmen. Man kan virkelig mærke, at Stan nyder at være i rollen, og alt den spontanitet og vildhed, Tommy Lee har, overfører Stan til perfektion med røde g-strenge og brystvortepiercinger.

Det er sådan set fint, at vi ser de dele, der gør Tommy og Pam til Tommy og Pam, men man kan også få for meget af det gode – og i de to første afsnit bliver det næsten bliver for meget. Der er enormt fokus på Tommy Lees enorme lem (og ja, den er enorm) og Pamelas stive brystvorter, og det føles som en underlig vej at blive draget ind i dramaet, der kommer.

Sexsymbolet bliver porno

Jeg har dog været blæst væk over Lily James’ præsentation af Pamela Anderson. Ikke nok med at makeuppen er fuldstændigt perfekt, helt ned til bryster, tænder og pande, men hun formår også at have tonaliteten og stemmen, samtidigt med at hun simpelthen gør Pamela så levende i serien, at man skulle tro, at de havde de-aget den rigtige Pamela Anderson.

At se hende forsøge at sætte foden ned og stå ved sig selv som mere end bare bryster og røv, er en kraftpræstation af en anden verden, og man mærker i den grad den kærlighed og respekt, Lily James har for Pamela Anderson. Man kunne (ud fra trailers, i hvert fald) godt ledes til at tro, at Pam er en sidenote i en serie, der mest omhandler mændene, der var involveret, men når vi rammer afsnit to, kommer Lily James virkelig frem på skærmen og blæser de løse jeans af alle. Hun spiller eminent og med en kæmpe respekt og forståelse, som gør hendes scener en fryd at se.

De to sammen, Lily og Sebastian, har en så vild kemi, at det næsten bliver helt forkert at se deres sexliv, som ellers virkelig kommer til udtryk i afsnit to, hvor vi ser deres hede romance udfolde sig over 96 timer – og kulminere i en sindssyg bryllupsnat, der i bund og grund er slowmotion-shots af dem, der knalder og kommer.

Hvor går grænsen?

Problemet med serien er, at selvom den er eminent spillet, produceret og skrevet, så efterlades man lidt med en dårlig smag i munden. Det føles en smule forkert og faktisk grænsende til uetisk, at en historie, der har udledt så meget smerte, frygt og ubehag (Pamela Anderson gennemgik en spontan abort grundet stresset, da båndet kom ud), bliver brugt som underholdning.

Det er selvfølgelig fint, at en yngre generation – og den gamle, der måske har glemt det – får et indblik i, hvad der lå til grund for, at båndet kom ud i første omgang, og alt det, der foregik bag tæppet i deres private hjem, men for … det er jo samtidigt også at hive en historie op, som absolut ikke behøvede at blive talt om mere. Det er et reelt traume for de involverede, især Pamela Anderson, der led personligt og i sin karriere på grund af det, og det bliver udnyttet på en måde, der ikke rigtigt respekterer de grænser, der er blevet opsat.

Det skal også siges, at Pamela Anderson ikke var okay med, at serien blev lavet, og selvom hun blev adspurgt og sagde nej, blev serien alligevel skabt – og det føles virkelig forkert, især når man ser den effekt, det har haft, da både Pamela og Tommy efterfølgende har sagt, at det har påvirket deres familier mere, end hvad godt er.

Det ville overraske mig, hvis den ikke blev nomineret til en pris, men jeg må indrømme, at jeg faktisk har skrupler med den tanke; det er jo sådan set ikke nogens historie at fortælle, og at den primære part i virkeligheden har sagt nej til at hendes traume må udnyttes, og så alligevel gør det, giver mig en dårlig smag i munden.

Selvom den er hamrende godt udført, skrevet og spillet, er der en del af mig, der ikke kan lade være med at spørge: Er det uetisk at se det her?

Det må du gøre op med dig selv.

Fakta om ‘Pam & Tommy’