Anmeldelse af Peaky Blinders (sæson 5 afsnit 1)

5. september 2019
(Foto: Peaky Blinders/C More)

Så er vi ligesom i gang igen… og WOW siger jeg bare! Jeg er på ingen måde skuffet eller sidder med følelsen af at mangle noget.
(Foto: Peaky Blinders/C More)

Lige fra første filmklip bliver vi revet med ind i den kolde og kyniske verden som Tommy og hele hans herlighed af gangsterfamilien lever under. Stemningen bygges passende op af den baggrundsdominerende musik, som uden tvivl er nøje udvalgt og lagt ind, så det giver den ultimative opfattelse af de spillede scener.

(OBS for små spoilers!)

Vi bliver inviteret indenfor i serien hvor året er blevet 1929. Tommy og hans lille nye familie med Lizzie og børnene Charlie og Ruby har for en stund været tilbagetrukket i sigøjnerlivets stille og simple liv. En stadig morfindæmpende afhængighed for at dulme på sin fortids krigsdæmoner, samt livet som koldblodig gangster, har efterladt et dybt spor som Tommy stadig ikke helt kan bekæmpe. Men da nyheden om Wall Street-børskrakket kommer ham for øre, med alle de fatale følger som det på sigt vil komme til at give for klanen, vækkes en ild i ham. Og Tommy is back!

Jeg er fascineret af, hvordan man helt automatisk bliver suget med ind i det barske univers, som det er. Men det er uden tvivl en kombination af et sindssygt godt skrevet manuskript og de helt eminente skuespillere, som bare gør det så ufatteligt godt, at man for min skyld, sagtens måtte have lavet 2 timers afsnit ad gangen. Hovedforfatteren Steven Knight har i et interview udtalt sig, at han mener, at det er den bedste sæson til dato, og det er jeg heller ikke i tvivl om at det bliver. Der er lagt i kakkelovnen til stort rabalder når Shelbyklanen skal vise, at de stadig er øverst i hierarkiet, ikke kun i Birminghams gader, men i Detroit USA og i House of Commons, hvor Tommy nu har en vigtig post.

Der er mange ting under opsejling. Under Tommys tilbagetræden har hans meget lidt kompetente storebror Arthur skulle agere formand for klanens hovedkontor i Birmingham, men det er med stor manglende respekt fra både kone og omgivelser. Han kan ikke rigtig sætte sig i agt, så Tommy må som altid lede dem videre med nye snedige, og på ingen måde legale intentioner.

Allerede fra start er vi omkring de forskellige betydningsfulde personligheder i serien. Michaels festorgier og smarte investeringer er steget ham til hovedet, og han har derfor ikke været opmærksom på, at der er en fatal skæbne på vej på aktiemarkedet. Hans dumdristige overlegenhed og mangel på overblik får derfor nu voldsomme økonomiske samt fatale konsekvenser for resten af klanen.

The Shelbys må derfor benytte sig af både nye og gamle brutale metoder for økonomisk overlevelse, alt imens der holdes en vis retsmæssig og lovlig facade for ikke at tabe ansigt, men samtidigt også at kunne styre og have mere magt inde fra House of Commons. I huset hvor alle politikerne har deres helt egne agendaer og regelsæt. Men Tommy kan også godt spille husets regler og på bedste vis bruger han sine talegaver som den veltalende Robin Hood i House of Commons, hvor han forsøger at gøre indtryk ved at sætte sit fodspor på vegne af det arbejdende folk. Polly lever livet i sus og dus i fuld luksus i Monte Carlo, men som alle de andre Shelbys, må hun tilbage til virkeligheden og stå ansigt til ansigt med livets skæbnesvangre økonomi og bevarelse af omdømme. Ny overlevelsesstrategi bliver iværksat og en fremtidig brug af nye højtstående bekendtskaber i House of Commons bliver en del af Tommys agenda for at bevare sin respekt iblandt folket.

De første liv er allerede ofret for at bane vej for penge og et beskyttet rygte, og det kommer ikke til at gå stille for sig. Man kan ligefrem fornemme den stille ild, der med de kommende afsnit vil blive endnu mere antændt med et brag. Med Tommys ord: ”We own the ropes now” og ”No I'm not at god…not yet”. Så er dagsordenen ligesom lagt for resten af sæsonen. Det kan kun blive godt!

Hele sæson 5 af Peaky Blinders vil fra 5. september løbende kunne streames på C More.

4 hjerter herfra allerede …jeg skal jo liiige have et par stykker til gode til resten af sæsonen