Anmeldelse af Rick and Morty sæson 4B afsnit 6 og 7

AfLine Traberg
22. maj 2020

Omsider har sæson 4B meldt sin ankomst med afsnit seks og syv. Som noget nyt er Rick and Morty sæson fire delt op i to bidder, A og B. Vi fik fornøjelsen af afsnit 1-5 i december 2019 og her i maj måned er sæson 4B kommet som sendt fra himlen midt i corona-lockdown.

Stadig stærkt referencegame

Never Ricking Morty SnowpiercerAlien – GenopstandelsenAlien

At Dan Harmon og Justin Roiland har set filmene i Alien-franchisen ser man også i afsnit syv, Promotyus. Titlen og handlingen er en reference til den meget skuffende Alien-prequel Prometheus fra 2012. I Promortyus er der et helt samfund af ”ansigtskrammeende” parasitter, som ligesom i Prometheus vil sprede sig til jorden med lidt hjælp fra en teknologisk overlegen race.

Never Ricking Morty - Afsnit 6

I virkeligheden er de fanget i et stykke legetøj, som Morty købte i Rick-citadellet, men som udgør Story Lords verden. Episoden indeholder mange minihistorier, som gør, at afsnittet får et fantastisk højt tempo: Jeg er især vild med minihistorien, der foregår på Ramamama, hvor Rick fører dialog med prutter og gror ekstra arme og balder, som er fantastisk. Og Mortys fortælling om sin søster og mor, der besejrer hunkønsskorpioner med laserstråler, som kommer ud af deres vagina uden nogen som helst form for narrativ sammenhæng, er helt vildt underholdende. Og en slåskamp mellem Rick og Morty og billetkontrolløren er også en lille minihistorie om, hvordan billetkontrolløren ender sin skæbne som et svævende, roterende, blodigt juletræ – et billede, der er printet ind på nethinden for evigt.

Derudover indeholder minihistorierne en masse gamle karakterer. Der er både robotkamp mellem katte og hunde, lyssværdkamp og et større slag, som pludselig bliver afbrudt af Ricks hemmelige våben. Rick hidkalder Jesus for at besejre Story Lord, fordi Rick jo mener, at enhver historiefortællers værste fjende er Bibelen.

Afsnittet viser til slut, at folkene bag kun har lagt sidste hånd på det for ganske nylig – der er nemlig en reference til coronakrisen. Pludselig begynder Rick at lovprise kapitalismen og opfordrer alle til at bruge en masse penge. En lovprisning, som virker så kunstig, at man pludselig tænker at Rick og Morty måske ikke er ude af Story Lords fortællinger alligevel.

Promortyus - Afsnit 7

Alien

Afsnittet har nogle ret sjove elementer, fx da Rick og Morty i deres flugt ødelægger hele samfundet. Først i deres samurailignende robotdragter med nogle ret vilde sværd og bagefter, da de ikke finder det er passende at lave en ”9/11,” men at det er fint nok at lave en ”Pearl Harbor” ved at bombe hele havnen. Eller da Summer undgår ansigtskrammerne, fordi hun tygger på en tandstik som en eller anden hård type a la Jean Claude Van Damme i filmen Dobbelt Slagkraft fra 1991.

Som noget nyt må de i anden del af dette afsnit vende tilbage til den ødelæggelse, de ellers ofte efterlader sig på deres eventyr. Selvom det er meget fint med lidt refleksion, føles det desværre, som om afsnittet går i ring og ikke kommer nogen vegne.

Selvom jeg synes det er ret sjovt, da Rick og Morty til sidst tror, de skal dø, fordi ansigtskrammerne måske har lagt et æg i maven på dem, og at de i stedet skider på gulvet i stuen, synes jeg, at afsnittet bliver langtrukkent i anden del. Jeg synes desværre, at luften går af ballonen i dette afsnit, fordi der ikke sker så meget, og Rick og Mortys tilbagevenden gør afsnittet ensformigt.

Godt fra start

Never Ricking MortyPromortyusNever Ricking MortyPromotyus.Prometheus

Med Never Ricking Morty synes jeg, at de fortællermæssigt er på højde med nogle af de bedste afsnit fra de tidligere sæsoner, fx Pickle Rick fra sæson tre. Her viser Rick and Morty, hvorfor serien hører med i toppen blandt bedste animerede serier nogensinde. Jeg synes, sæson 4B kommer godt fra start, men samtidig ser tendensen fra 4A med meget vekslende kvalitet i afsnittene desværre ud til at fortsætte i 4B.

I de tidligere sæsoner synes jeg, man har set en perlerække af afsnit, som man bare havde lyst til at se om og om igen, og det er desværre ikke tilfældet med alle afsnittene i sæson 4A+B indtil videre. Jeg er dog stadig stor fan og glæder mig meget til at se de tre sidste afsnit af sæson fire her i lockdown-land.

Fakta om Rick and Morty sæson 4

Instruktør:
Manuskriptforfatter: