Anmeldelse af Rita

I samarbejde med Københavns VUC præsenterer VI ELSKER SERIER ordblindekursisters anmeldelser af deres yndlingsserier. Kursisterne er igang med et 10.klassesforløb for voksne, og vi har været så heldige at få lov til at bruge deres medrivende, sjove og personlige anmeldelser for at sætte fokus på ordblindhed. Alle skal have mulighed for at kunne udtrykke sig skriftligt, og vi bakker op om Københavns VUCs ordblindeklasse der med dygtige undervisere og den rette kompenserende it-støtte hjælper ordblinde med at komme videre i uddannelsessystemet og ikke mindst skrive løs! Klik på www.kvuc.dk for at få mere at vide.

Anmeldelsen er skrevet af Dalia

Rita du, har ramt mig nu

Rita rammer plet med alle de relevante emner der bliver taget op i serien mellem voksen- barn forhold

Jeg synes, at man skal se Rita, da den giver et indblik i en folkeskoles hverdag og problemer.

Rita

Tv-serien Rita

Serien er en komedie, som blev vist på TV2 i flere afsnit i tre sæsoner. Hovedpersonen, der hedder Rita Madsen, spilles af Mille Dinesen. Hun er skolelærer og enlig mor til 3 teenagebørn, hvor den ene af dem går på skolen. Serien handler om livet på en skole, Islevgård Skole, hvor hun er lærer. Den handler samtidig om Ritas privatliv og familieliv. Serien tager forskellige vigtige aktuelle emner op vedrørende skolen, forhold mellem lærerne, venskaber, inklusion, mobning og samarbejde med forældre. Udover skolen bliver almindelige dagligdagsproblemer berørt såsom problemer med teenagebørn, møder med gamle kærester og Ritas hjem.

Inklusion

Der bliver taget et stort emne op, der fokuserer på inklusion i folkeskolen. Det er et rigtig vigtig emne, som er oppe at vende i Danmark. Man får et lille glimt af inklusion på Islevgård Skole. Man følger nogen inklusionsbørn, der har det svært med at følge med i timerne. Problemet er bare, at skolen ikke har så mange penge til inklusionsbørn. Derfor kommer Rita med et genialt forslag om at børnene skal ha lov til at få deres eget sted, hvor de kan trække sig tilbage, når det bliver svært for dem at følge med i klassen. Der er et stort tomt rum nede i skolens gamle kælder, der ikke bliver brugt. Rita foreslår skolens inspektør, at de kunne bruge det store tomme rum til inklusionsbørn. Sådan er Rita. Fuld med gode ideer.

Ritas privatliv.

Rita bor lige rundt om hjørnet i et pænt gammelt hus, der hører til skolen. Hun har tre teenagebørn. Rita er typen, der har sine egne meninger om ting. Hun er en rigtig cool mor med sine egne holdninger og rap i kæften og meget frembrusende. Hun går altid rundt i skovmandsskjorte og ryger masser af smøger. Hun kan godt lide at flirte og hun har en lille affære med den tidligere skoleinspektør Rasmus, der spilles af Carsten Bjørnlund. De knalder inde på skoleinspektørens kontor. Rita holder rigtig meget af sine børn og har det meget svært med, at hendes børn er voksne og ikke bor hos hende mere. Hun føler sig meget ensom, fordi hun nu er helt alene. Hun begynder at drikke, og der er et kæmpe kaos i huset. Hun er en rigtig tryghedsnarkoman.

rita3

Voksen-barn forhold

Der blive lagt meget vægt på voksen-børn forholdet. Hun stiller krav, og hun vil rigtig gerne børnene og prøver at følge deres behov. Hun tager opture og nedture med børnene. Hun får dem til at grine og til at få en bedre hverdag. Hun tager børnene med et gran salt.

Rita er fem stjerner

Jeg synes, at det er en rigtig god og fed ide at man har lavet serien Rita. Det er en god måde at vise og få indblik i, hvordan hverdagen i folkeskolen er mellem lærer og elever. Den kommer med mange relevante emner.

Serien får en til at grine og den sætter mange følelser i gang.

I hovedrollerne ser man(Rita) Mille Dinsen, (Jørdis) Lise Baastrup, (Rasmus) Carsten Bjørnlund

Den er super godt instrueret af Lars Kaalund.