Anmeldelse af Run

AfTobias Ø.
28. maj 2020

En kort tekstbesked med teksten “Run” sætter med ét handlingen i gang i HBO Nordic-serien af samme navn. Snart ser vi de to ungdomskærester Ruby (Merritt Wever, Unbelievable) og Billy (Domhnall Gleeson, Star Wars) på en hæsblæsende flugt i et tog på vej væk fra Grand Central Station i New York.

Men i modsætning til det typiske kærlighedsdrama opstår spørgsmålet hurtigt; hvad flygter de egentlig fra? Og hvorfor flygter de? De er begge to i 30’erne, Ruby med mand og to børn, og Billy i gang med en succesfuld karriere som forfatter og foredragsholder. Imidlertid er de begge to havnet i hver deres individuelle livskrise og forsøger nu at slippe ud af situationen sammen.

En gammel aftale

Seriens præmis om at være på flugt er et gennemgående tema i en eller anden form. Når handlingen ikke foregår i toget, foregår den ofte i anden form for bevægelse, hvilket fungerer godt. Dertil introducerer serien undervejs en række skæve personligheder, der alle giver historien et komisk element, og når afsnittet slutter tænker man ofte; ”hvad skete der lige der?”

Bedømmelsen

Run

Langt bedre bliver serien dog efterhånden som plottet og baggrundshistorierne for Ruby og Billy udfoldes. Uden at afsløre for meget af handlingen, viser det sig hurtigt, at begge de to hovedpersoners bevæggrunde for at stikke af sammen er en hel anden, end hvad de lagde op til i begyndelsen.

Derudover fungerer tempoet i serien langt bedre i sidste halvdel af sæsonen, og som seer kunne jeg mærke, at mit engagement i serien voksede gradvist i takt med, at jeg kom dybere ind i historien. Serien er generelt god underholdning og bestemt et kig værd, hvis man vil se noget lidt anderledes romantik. Forvent ikke højspændt action, men en hyggelig romantisk komedie med et par twist. Det lidt opskruede tempo i de relativt korte afsnit er en god løsning, og når serien undlader at eksperimentere med platte jokes, fungerer det rigtig godt.

Fun fact: Den opmærksomme danske seer vil formentlig bide mærke i Ruby’s mulepose med det dansk-klingende ”Østerbro” på siden.

Fakta om Run

Skaber: