Anmeldelse af ‘Squid Game’: Årets serie på Netflix

‘Squid Game’ er en brutal oplevelse med uhyggelige scenarier. Samtidig er serien også noget af det mest spændende, som du kan se på Netflix lige nu.

Hvis du ikke har hørt om Netflix’ nye serie Squid Game, så har du boet under en sten de sidste par uger. Man kan næste ikke scrolle gennem internettet, uden man ser et meme fra serien, hvilket der er årsager til.

Serien følger hovedperson Seong Gi-Hun, som har desperat brug for penge, efter han har spillet sine egne væk. Til sit held møder han en mand, som tilbyder ham at være en del af nogle spil, hvor man kan vinde en stor pengepræmie til sidst. Dog ved han ikke, at hvis man ikke gennemfører udfordringerne, bliver man slagtet.

Det kommer til at vise sig at være et underholdningsprogram for de rige, hvor deltagerne ikke bliver set som andet end et tal. Squid Game er både brutal og voldelig, men også følsom og hjertevarm.

Et gennemført koncept

Squid Games koncept og plot er lige i øjet. Den fremhæver fattigdom i sin mest desperate form og sætter spørgsmålstegn ved, hvilke muligheder man har som fattig i det sydkoreanske samfund. Dette bliver især fremhævet i afsnit to, hvor alle deltagerene stemmer om at stoppe spillet og vender tilbage til deres hjem. Da de bliver inviteret igen, dukker næsten alle op på trods af spillets fatale konsekvenser.

Grunden til, at de vender tilbage, er, fordi deres verden uden for spillet er et værre helvede end selve spillet. Det er en brutal selvrealisering, som karakterne skal igennem, men der er desværre ikke andre muligheder for dem. Squid Game fremhæver samtidigt et eksisterende hierarki i det sydkoreanske samfund. De der bliver underholdt af ”showet”, er rige hvide mænd, som er iklædt guldmasker, mens de vædder på deltagerne, som om de var heste. Som seer er det næsten ikke til at holde ud at være vidne til.

Derudover er de udfordringer, som spillerne skal igennem, velovervejede og virkelig gennemførte til punkt og prikke. Det fede ved udfordringerne er, at det er koreanske børnelege, hvilket gør hele konceptet lidt mere skræmmende og brutalt. Seeren bliver fanget fra allerede første afsnit, hvor man blandt andet kommer til at opleve den omtalte rød-gul-grøn-stop scene.

I hjertet af karakterne

Hvis du ikke har set Squid Game, spørger du sikkert dig selv, hvordan kan man have sympati for deltagerne, når de selv har bragt sig i situationen? Hvis der er noget, som serien virkelig formår at give dig, så er det sympati.

Hele seriens handling bliver drevet af karakterne og deres udvikling. I starten bryder seeren sig højst sandsynligt ikke om hovedpersonen. Han er ubehøvlet over for sin mor, er en dårlig far og er selv skyld i den situation, han står i økonomisk. Dog vil seerens holdning til ham vende på en tallerken inden for de første par episoder. Det viser sig, at ud af alle deltagere, som er i spillet, er han den mest charmerende og medmenneskelig karakter.

Yderligere har Squid Game også kreeret en anden karakterudvikling, hvor det overraskende går den anden vej. Cho-Sang-Woo, som er barndomsven til hovedpersonen, går fra at virke troværdig over for sine medspillere til at få en selvisk tilgang til sin egen overlevelse. Han vil hellere beskytte sig selv fremfor andre. Squid Game viser to forskellige overlevelsesreaktioner, men spørgsmålet er bare, hvor meget medmenneskelighed, der bliver tabt på vejen.

Den mest uhyggelige del er, da spillerne vender tilbage til spillet for at kæmpe for deres triste liv. Seeren bliver ramt af empati på dette punkt, fordi i løbet af serien indser man, at karakterne ikke har andet valg. De bliver nødsaget til at påtage sig disse overlevelsesinstinkter, hvis de skal have en ny chance i livet. Bag den brutale vold gemmer sig en menneskelig oplevelse, hvor tunge følelser og svære beslutninger kommer i spil.

Seriens setting er perfekt

Det sydkoreanske produktionshold vidste lige præcis, hvad de skulle kreere til seriens setting. Det er farverigt, skræmmende og bidrager virkelig til seriens plot. Der er ikke blive sparet på noget. Der er blandt andet et rum, som deltagerne går igennem for at komme til deres udfordringer, som ligner et kunstværk. Som seer glemmer man næppe de lyserøde vægge med de mærkværdige trapper. Squid Games setting er generelt en oplevelse i sig selv.

Yderligere er spilarenaen designet ud fra, hvilken børnelege de skal igennem. Detaljerne her er fantastiske, især i scenen, hvor de skal spille om hinandens glaskugler. Brutaliteten blandes med de babyblå vægge og de genkendende barndomsmiljøer, hvilket giver en enorm god effekt til seriens stemning.

Se den, se den, se den

Som det ser ud nu, så stopper snakken om Squid Game på Netflix ikke foreløbig. Der er også allerede rygter om en sæson to, hvilket jeg krydser fingre for er rigtigt.

Squid Game er helt igennem årets serie på Netflix på grund af dens kreative koncept, karakterudvikling og det gennemførte setting. Den er spændende og udfordrer seerens moralske kompas med hensyn til, hvor meget plads der er til medmenneskelighed, når man samtidig skal overleve. Det er virkelig en serie, hvor du ikke kan lade være med at se næste afsnit, selvom du skal tidligt op dagen efter.

Afslutningsvis vil jeg give Squid Game på Netflix 5/6 stjerner, da det er en stærk serie med et fantastisk plot. Den går virkelig ud over det typiske indhold, som man ofte finder på Netflix. Hvis du ikke har set Squid Game endnu, så kan det varmt anbefales herfra at du gør.

Fakta om ‘Squid Game’

Instruktør: Hwang Dong-hyuk
Medvirkende: Oh Yeong-su, Anupam Tripathi, Kim Young-ok, Park Hae-soo, I Tu-sok, Lee You-mi, Heo Sung-tae, Hoyeon Jung, Lee Byung-Hun, Lee Jeong-jae.
Antal afsnit: 9
Land: Sydkorea
Dansk premieredato: 17. september 2021
Dansk streamingtjeneste: Netflix

Gode serier og god vin går hånd i hånd i sommeren. Få gode tilbud på lækker vin her, og læs mere om Winefamly. Du støtter Vi Elsker Serier med et mindre beløb, hvis du bestiller vin gennem dette reklamelink.