Anmeldelse af The Act

AfIsabella Lisberg
13. august 2019
(Foto: The Act/HBO Nordic)

Spoilers ahead! Det er mere eller mindre umuligt at fortælle om den grusomme serie, The Act, uden at spoile, da den er baseret på en spektakulær og kendt mordsag fra 2015 i Missouri, USA. Men frygt ej, på trods af spoilers og virkelighedens fakta så er The Act alligevel et fremagende sidekick til dokumentaren Mommy Dead and Dearest, der også er til at finde på HBO Nordic.

Serien handler om alene-mor Dee Dee Blanchard (Patricia Arguette) og forholdet til hendes meget syge datter Gypsy Rose Blanchard (Joye King). Dee Dee’s hele verden omhandler Gypsy og hendes forskellige udfordringer grundet de mange diagnoser. Dee Dee’s fornemmeste opgave er at gøre livet nemt for de to og midler til dette formål søger og udnytter hun i form af forskellige kommunale tilskud og velgørenhed. Familien går en meget svær tid i møde, da Gypsy er bundet til en kørestol og eftersigende er dødelig syg og højst når at blive teenager. Generelt en hjerteskærende fortælling om hvordan en mor tilsidesætter alle sine egne behov for at passe og beskytte sit barn bedst mulig, men tingene er på ingen måde som de ser ud. I takt med at Gypsy modnes og langsomt bliver ældre, så vokser hendes nysgerrighed for make-up, drenge og livet som en almindelig teenager og hun forsøger at løsne det kontrollerende og beskyttende net hendes mor har kastet over hende.

Da alle forsøg mislykkes, gør Gypsy som enhver anden teenager ville gøre, hun gør oprør, lyver og tester grænser af. Og allermest overraskende: hun afslører, at hun faktisk ikke er så syg som hun udgiver sig for at være. Det skal nemlig vise sig at hendes mor Dee Dee lider af en sjælden psykologisk sygdom, Münchausens syndrom by proxy som viser sig i form af, at en voksen påfører sit barn skade i håb om at tilegne sig opmærksomhed og et forhold der er baseret på konstant afhængighed af hinanden. Dee Dee har ladet Gypsy og omverden tro, at hun er allergisk overfor sukker, har kræft, muskelsvind og lidelser der gør hun skal have mad gennem en sonde i maven og mange andre forskellige lidelser, som gør Dee Dee enormt overbeskyttende og kontrollerende. Det resulterer i at Gypsy lever et skjult dobbeltliv på internettet, hvor hun leder efter sin Prince Charming der kan redde hende og føre hende væk fra sit fængslede liv hos moderen. Men man skal passe på hvad man beder om og hvem man møder på internettet for Gypsy’s drøm går i opfyldelse, på den mest horrible måde man kan forstille sig, nemlig med mordet på hendes mor, Dee Dee Blanchard.

Serien har sine fordele og ulemper og jeg er muligvis farvet af at have set førnævnt dokumentar, Mommy Dead and Dearest længe inden serien udkom. Serien er så syret og bizar, og karaktererne så mærkværdige, at man næsten er nødt til at se dokumentaren for at bevidne, at galskaben der er portrætteret virkelig er så gal. Enkeltstående er serien fint i overensstemmelse med virkeligheden på trods af, at man har måtte ommodellere for fiktionens skyld, hvilket i sig selv er en stor succes.

Udover seriens opsigtvækkende temaer (true crime, mord, misbrug og manipulation) som i sig selv trækker nysgerrige seer til, så er seriens største force de fantastiske præstationer af de tre hovedpersoner. Dee Dee Blanchart overbevisende spillet af Patricia Arguette, med sin næsten autistiske og kontrollerende væremåde, er eminent. Gypsy er spillet af Joey King og hun leverer en næsten en til en gengivelse af Gypsy som et eventyrligt barn, der bryder ud af moderens lænker i et forsøg på at leve normalt. De to kvinder, i selskab med Calum Worthy der spiller Nick Godejohn, i øvrigt så skræmmende, at den rigtige gerningsmand ser knap så farlig ud, bærer serien og gør den værd at se, selv hvis du allerede kender den brutale historie. Når det så er sagt, så synes jeg sagtens serien kunne have udvidet med flere afsnit eller en sæson mere. Der er så mange aspekter af den forfærdelige historie der bliver berørt, men aldrig fuldt til dørs. Aspekter så som, hvad var Gypsy’s fars rolle i hendes liv? Hvorfor var der ingen der så misbruget lang tid før? Hvordan har Dee Dee udviklet denne psykiske lidelse? Hvordan var Nick Godejohns fortid? Og sådan bliver spørgsmålene ved og ved… Om ikke andet, få set The Act på HBO Nordic, en vanvittig historie 'fortalt' af vanvittig gode skuespillere.

Læs mere omHBO NordicThe Act