Anmeldelse af The Chilling Adventures of Sabrina

(Foto: The Chilling Adventures of Sabrina/Netflix)

Sabrina Spellman er tilbage! Men der er langt fra den figur danskerne kender og til denne nye udgave af hende!

I USA er der et tegneserieforlag der hedder ”Archie Comics.” De laver tegneserier om unge, på en lidt hyggelig måde, og det har de i øvrigt gjort siden 1941, hvor Archie selv blev skabt. Her i Danmark har vi aldrig haft tegneserien på tryk, men vi lærte figurerne i dem at kende i den nye, og mere dystre, udgave af Archie-universet: Netflix serien Riverdale. En anden serie i de berømte tegneserier er Sabrina – The Teenage Witch, og den har da også før været lavet til TV serie – en meget sucesful sitcom, der gik i syv sæsoner fra 1996 til 2003. Serien gik bl.a. på dansk TV3 – jeg husker den ganske tydeligt – og den var lidt sjov, kikset og lavbudget. Sabrina var en sød og ekstremt nuttet 16-årig skolepige, som brugte sin magi til at lave lidt harmløse numre med lærere, rektor og andre ting, der irriterer et teenage-liv.

Det var dengang. Nu er Sabrina tilbage i den nye serie The Chilling Adventures of Sabrina. Og lad mig være helt klar – der er ikke ret meget til fælles med den gamle serie! Så man skal ikke forvente tuttenuttede ting i den nye serie.

Den nye Sabrina-serie er nemlig helt tydeligt inspireret mere af Buffy The Vampire Slayer end af den gamle sitcom. Den er mørk, dyster, fyldt med monstre, blodmagi, kannibalisme og sort magi.

Sabrina Spellman er stadig en 16-års skolepige, og hun er stadig kæreste med den uintelligente, men hjertensgode Harvey. Hun bor hos sine to tanter Hilda og Zelda i byens bedemandsforretning – et stort, creepy hus ude i skoven – og går i biffen med sine venner lørdag aften. Og nåja – så er hun en del af en djævletilbedende heksekult, som både bruger blodmagi, spiser menneskekød og generelt ser sig som højt hævet over de almindelige dødelige. Sabrina selv er kun halvblods heks – hendes mor var dødelig – og derfor skal hun, når hun fylder 16, vælge om hun vil følge heksevejen eller den dødelige vej.

Her er det så, at historien begynder at vælte lidt. For det er pludselig lidt svært at ”holde med” Spellman-familien, når de er en flok monstre. Især de to tanter har fået et meget mørkt twist i forhold til den gamle serie, og praler nu ligefrem af de onde ting, de render og laver. Sabrina selv bruger også sin magi en del mere offensivt – blandt andet sletter hun rask væk sin kærestes hukommelse, og får en flok fodboldspillere til at lave seksuelt overgreb på hinanden, som hævn for at have mobbet hendes transseksuelle veninde.

Det er som sagt tydeligt, at der er taget inspiration fra Buffy, og især de første to sæsoner. Lærere der er besat af dæmoner, heksejægere og formskiftende hekse er et par af de ting, Sabrina må tackle – og havde de holdt sig til det, ville serien nok have scoret en stjerne mere.

Desværre er der på en underlig måde blevet blandet en meget tung politisk slagside med ind i historierne. Det er ikke fordi jeg mener, politik og kønsrolledebat ikke hører hjemme i underholdning, men det skal gøres subtilt – og denne serie bruger i stedet en damphammer. Samtlige mænd i serien (Harvey dog undtaget) fremstilles som værende onde, lumske eller løgnagtige. Feminisme bruges til at fremhæve alting – og hvor det faktisk giver god mening at man kunne sammenligne heksenes sabbat og opgivelse af livet med et ægteskab, så kunne man nøjes med at antyde det, i stedet for direkte at sige det. Og jeg skal slet ikke komme ind på hvor sexforskrækket den såkaldt ”dystre” serie faktisk er. Det gav mig flere gange en lidt dårlig smag i munden, i en ellers god historie.

En enkelt ting skal i øvrigt fremhæves – rent teknisk. Serien er filmet med en særlig teknik, hvor fokus er holdt i midten af billedet, og siderne ofte fremstår slørede og ude af fokus – især, når Sabrina eller andre bruger magi og træder ind i den magiske verden. Det er selvfølgelig et smart virkemiddel – men jeg har set mange andre anmeldere kommentere på at det faktisk giver hovedpine. Og det kan jeg kun tilslutte mig! Så hvis man lider af migræne, skal man nok være forsigtig med at se mere end et afsnit af gangen…

Rent skuespilmæssigt er der intet at udsætte. Hovedrollen indtages af Kiernan Shipka, som vi ellers kendte som Sally Draper i Mad Men. Hun har bleget håret og viser sig som en ret god skuespiller. Miranda Otto og Lucy Davis spiller hendes to tanter – og særligt skal fremhæves Michelle Gomez, som kommer lige fra at have spillet Missy i Doctor Who. Her er hun den dæmonbesatte lærerinde, som giver hende rig lejlighed til at bruge sin lokkende stemme og sine skræmmende øjne!

Serien får 3 ud af 6 hjerter fra mig. Kan man se bort fra den lidt tykt påsmurte politiske side, så kan man godt give den et hjerte til. Kan du lide stilen i Riverdale så er denne her endnu mørkere og har et bedre flow i historien.