Anmeldelse af The Good Place

4. april 2019
Anmeldelse af The Good Place
(Foto: The Good Place/Netflix)

Eleanor Shellstrop er et af de værste mennesker, man kan tænke sig.
(Foto: The Good Place/Netflix)

En af dem, der generelt er en egoist, umoralsk, doven, aldrig holder hvad hun lover, og i øvrigt konsekvent tror, at verden er til for hendes skyld. Hun er serie-utro, stjæler, lyver og er faktisk så umoralsk som det er muligt at være. En dag bliver hun slået ihjel ved en ulykke – og vågner op i Himmelen! Og, som hun snart finder ud af, er det ikke ret mange, der kommer ind her – faktisk er det næsten umuligt at komme ind i ”The Good Place”, som de kalder det. Man skal have været helt ekstraordinært god i sit liv for at have fortjent en plads i det såkaldte ”Nabolag”, som Michael administrerer. Han er nyudlært som ”arkitekt”, og nabolaget her er hans første forsøg på at lave det hyggelige efterliv, som man får her. Restauranten laver kun din ynglingsret, dit hus er specialdesignet til at være netop som du altid har ønsket dig, og allerbedst – din sjæleven er her også. Den person, der passer allermest kosmisk perfekt sammen med dig, og som du skal være sammen med i al evighed. Din plads udregnes efter et sindrigt system af points, som er baseret på hver eneste ting, du har gjort i dit liv.

Der er bare et lille problem: Alle de informationer, de har om Eleanor er forkerte!

Hendes hus er fyldt med billeder af klovne (som hun hader), hendes ret er forkert – og værst af alt, Michael taler om hendes perfekte liv som en næsten hellig aktivist og menneskehjælper! Der er sket en forfærdelig fejl – men hvad kan hun nu gøre? For hvis hun melder sig selv, bliver hun sendt til ”The Bad Place” – altså Helvede, og som er ubeskriveligt forfærdelig tortur i al evighed. Så er det måske bedre at blive her – med Frozen Youghurt butikker og akavede sociale fester, og en professor i etik, som siger han er hendes sjæleven…

Problemerne opstår hurtigt, og det er ikke kun at man til Eleanors store fortrydelse ikke kan bande eller have sex. Men hele Nabolaget begynder at falde fra hinanden på grund af den udstråling, Eleanor udsender. Hun har ikke fortjent at være her, og de urene tanker og følelser hun har, får skrald til at falde ned fra himlen, huller til at åbne sig i jorden og forårsager alle mulige andre katastrofer.

Det kan lyde som en meget dramatisk serie – men det er det ikke. The Good Place er en hylende sjov komedieserie med afsnit på kun 20 minutter, men hele tiden med en fremadskridende handling. Jeg havde slet ikke hørt om serien, før jeg fandt den på Netflix, og selvom det kun er første sæson der er tilgængelig nu, er der allerede produceret to til – sæson 3 sluttede i USA her i januar – så de burde snart komme med.

Man kan tro, at fordi der er en Himmel og et Helvede, så er serien religiøs – men det er den ikke. Tværtimod er det ret blandet hvad religion folk har, og den hvide Eleanors sjæleven er den afrikanske Chidi. Ingen fordomme her. Til gengæld gøres der lidt mere grin med de ting, folk forventer af deres evige liv – og hvorfor.

Seriens hoved drivkraft er Kristen Bell (som vi jo alle husker fra Veronica Mars!) der spiller Eleanor, men samtidigt er Ted Danson (fra Sams Bar) helt eventyrligt god som Michael. Han formår virkeligt at formidle den forvirrede engel, der ikke kan forstå hvorfor hans velplanlagte Nabolag pludseligt falder fra hinanden. Kristens Eleanor er netop så led en person, at man virkeligt ikke kan lide hende, men samtidigt hepper på hende – på samme måde som vi holder med Basil i Fawlty Towers, men aldrig ville kunne sidde ved siden af ham i bussen…

Serien er sjov, men ikke komisk med konstante jokes – det er mere bredt end det. Dog er der flere virkeligt morsomme elementer, blandt andet den levende computer Janet, som servicerer alle i The Good Place, og dukker op ud af den blå luft når man kalder på hende. Hun leverer nogle fantastiske deadpan jokes, og hun er faktisk min favoritkarakter.

The Good Place udvikler sig igennem serien – historien bliver dybere og der kommer også flere alvorlige ting med senere, som giver modspil til komedien. I det hele taget er serien rigtigt godt skruet sammen for en komedieserie, og jeg vil varmt anbefale den.

The Good Place kan ses på Netflix.