Anmeldelse af The Handmaid’s Tale sæson 2 (episode 1+2)

Brutaliteterne står i kø, når The Handmaid’s Tale vender tilbage på HBO Nordic. Efter første afsnit havde jeg lige brug for en lille pause, så jeg kunne få vejret. Hvis du synes nogle af begivenhederne var barske i første sæson, er der i den grad blevet skruet på volumenknappen.

(Foto: The Handmaid’s Tale/Hulu)

Personligt kan jeg godt lide, når serierne kommer derud, hvor man rigtigt kan mærke at det gør ondt. Black Mirror har været gode til det, og så kan True Detective også noget helt særligt på den front. Men spørgsmålet er om det bliver for hårdt? Bliver publikum skubbet ud på et sidespor væk fra fortællingens kerne fordi grusomheden bliver for voldsom? Nogle gange er vold for voldens skyld med til at spænde ben for en spændende udvikling. Dog tror jeg at der i begyndelsen af The Handmaid’s Tale sæson 2 bliver skrevet med meget store bogstaver for at et forestående oprør fremstår endnu mere berettiget end før.

Elisabeth Moss er tilbage i rollen som June Osborne/Offred, og den nye sæson fortsætter, hvor den sidste slap. Offred sidder bag i en fangetransport uden at vide, hvor hun skal hen. Men det har noget at gøre med, at hun var forløberen for at lade være med at stene Janine (Madeline Brewer), før kendt som Ofwarren. Og så er June gravid.

Er du ikke blevet medlem af vores serieklub endnu?

Støt Vi Elsker Serier med et medlemskab idag og få vores signaturplakat til en værdi af 199 kr.med i købet. Læs mere her.

(Foto: The Handmaid’s Tale/Hulu)

På trods af den næsten ekstremt dystre handling er billedsiden umådeligt flot. Særligt når kvinderne i rødt samles og skaber mønstre på den grå baggrund. I den nye sæson kommer vi også tættere på, hvad der sker i de såkaldte kolonier, hvor kvinder der kontinuerligt gør oprør mod Gilead eller har forbrudt sig mod de strenge regler bliver sendt hen. Jorden er giftig i kolonierne, og kvinderne skal indsamle det farlige jord indtil de selv bukker under for forgiftninger, der med sikkerhed melder sig. Det er blot et spørgsmål om tid.
Det betyder også et overraskende, men velkomment gensyn med Emily/Ofglen (Alexis Bledel), der ellers lavede et storslået exit i foregående sæson. Vi får også et nærmere kig ind i Emilys liv umiddelbart op til dannelsen af Gilead, og de flashbacks får selskab af Junes, der giver et yderligere indblik i tiden før. Jeg krydser også fingre for at vi måske kan få et dybere indblik i Aunt Lydia (Ann Dowd), og hendes historie før hun blev glorificeret fangevogter i Gilead.

(Foto: The Handmaid’s Tale/Hulu)

På baggrund af de to første afsnit er der lagt i ovnen til en meget spændende sæson, hvor der om muligt er mere på spil end i den første. Der skal ikke forklares ligeså meget om universet og hvordan Gilead fungerer. I stedet er der fokus på karakterernes individuelle mål, og udvikling. Som de forskellige trailers også har afsløret er der et oprør på vej. Som June siger det i sidste afsnit i første sæson ”They should never have given us uniforms if they didn’t want us to be an army.” Dog er det endnu uvist, hvem der ender med at bliver kvindernes hærfører. For selvom det er oplagt at June som hovedperson gør det, er det slet ikke sikkert at det er valget hun ender med at tage som sæsonen udvikler sig. Men én ting er sikkert. Gileads storhedstid er forbi, og oprørets kampord bliver ”Nolite te bastardes carborundorum, bitches!”

En anmeldelse af hele The Handmaid’s Tale sæson 2 følger, når alle afsnit er tilgængelige.

Køb 3 af vores unikke produkter fra shoppen og betal kun for 2. Når du køber i shoppen, er du med til at støtte vores uafhængige seriesite. Se vores produkter og køb her.