Anmeldelse af 'The Morning Show' sæson 2: We’re on a road to nowhere

AfMichael Vilster
11. maj 2022
'The Morning Show'

Nye seere vil efter sæson 2 af 'The Morning Show' føle, at det er den vildeste og mest ufokuserede gang amerikansk plidder-pladder, man næsten kan forestille sig.

I løbet af de 10 afsnit i første sæson af serien om det populære morgenprogram The Morning Show får vi først og fremmest en fremstilling af et Metoo-forløb, som på samme tid føles parodisk urealistisk og alt for nærværende realistisk.

Alt er genkendeligt – bortset fra det med krænkelserne

The Big Short, Crazy, Stupid, LoveJennifer AnistonFriends

Det viser sig, at Carells karakter har begået en stribe af krænkelser og overgreb af seksuel karakter, og så bliver han fyret på gråt papir. Seriens styrke er, at den viser forløbet omkring den form for krænkelser på en arbejdsplads. Det er rodet. Der er frustration. Mistro. Sårede følelser. Iskolde følelser. Og en masse forskellige interesser, som de involverede forsøger at pleje. Blandt andre Cory Ellison som medlem af ledelsen, der i Billy Crudups (Almost Famous, Watchmen) fremstilling er meget tæt på at stjæle hele billedet, for han spiller fantastisk.

Uden Mitch Kessler ved sin side vælger Alex Levy højst overraskende at bringe Bradley Jackson (Reese Witherspoon, Walk the Line) i spil som ny medvært, og Witherspoon spiller sådan set godt, men hun har et noget ensporet materiale at arbejde med som en slags seriens Klods-Hans. Det hele kulminerer i en dramatisk finale i afsnit 10 – ingen spoilers, men det gav meget store forventninger til sæson 2.

Så hvor skal vi hen nu, lille du?

Metoo-fortællingen er behændigt rykket lidt af vejen og helt til Italien, hvor Steve Carells Mitch Kessler bor i et kæmpe hus ved Como-søen. Hvad laver han så dér? Tjaeh, han forsøger vist at reflektere. Og det får han hjælp til af Paula Lambruschini (Valeria Golino, Rain Man), som langt hen af vejen er det nærmeste, serien kommer på et nogenlunde normalt fungerende menneske uden alt for forfærdelige intentioner og skumle bagtanker.

Dét kunne have været bedre, men der er trods alt optræk til, at behandlingen af Metoo kunne have været rykket endnu videre. Efter første sæsons store fokus på de involverede personer og deres langsomme og barske erkendelse af, at krænkelser på arbejdspladsen ikke er noget, der foregår, uden at alle godt ved det; der er bare meget sjældent nogen, der gør noget ved det. Det er interessant at få flere nuancer og perspektiver på hele det her rod, for det er vanskeligt at finde hoved og hale i det. Er alle mænd virkelig idioter? Det kan man jo ofte tro, men Steve Carell formår trods alt at give et lidt mere nuanceret blik på tingene.

Formålsløst roderi i helt igennem middelmådig sæson 2

The Morning Show

I det hele taget bliver der serveret antydninger af en stribe interessante emner, men det er, som om serien hele tiden vender tilbage til at fokusere på bare at være underholdende på en overgearet facon. Og det er det da. Selv om mange af karaktererne efterhånden er så karikerede, at de bliver ekstremt pinlige og irriterende at se og høre på. Det gælder ikke mindst Mark Duplass og hans rolle som et underligt ydmygt vedhæng til Alex Levy. Han skal vel forestille en clueless mellemleder, men han ender med at ligne en hjemløs hund, der bare angler efter en smule anerkendelse eller en skål med hundekiks.

Potentialet er der stadig, og første sæson viste, at de evner at føre det ud i livet og løfte store temaer på en ubehageligt nærværende facon, men med sæson to har de blot skrevet sig ind i rækken af serier, der springer op som en løve med en dristigt tænkt og grundigt udført første sæson for så at følge op med metervarer og fokus på form og at behage seeren frem for at fastholde niveauet. Øv.

Fakta om 'The Morning Show'

Instruktør og manuskriptforfatter: Adam McKay & David Sirota
Medvirkende: Jennifer Aniston, Steve Carell, Reese Witherspoon, Billy Crudup, Mark Duplass