Anmeldelse af The Righteous Gemstones

The Righteous GemstonesHBO Nordic er en serie, som virkelig skal tages med et gran salt, og det er en med plads til en stor portion sort humor.

Ved første øjekast af den amerikanske komedieserie tænkte jeg: Velkommen til Crazy Town i blinkende neon!!!! Alle er mere eller mindre mental forstyrret. Serien er komisk og helt mentalt uden for rækkevidde. Men det er også det, som gør den så fantastisk på sin helt egen måde. Det er sort humor all the way.

Grådighed i god sags tjeneste

Serien handler om den ufattelige verdenskendte tv-prædikant Eli Gemstone og hans dybt kristne og dysfunktionelle familie, som har fundet ud af at tømme folks pengepunge af bare begejstring i god sags tjeneste. Foretagendet er gået hen og er blevet til en pengemaskine og en ren guldgrube for en familie, som nyder godt af folks dybe tro, men med så mange penge kommer der også uundgåelig grådighed. Og det bliver omdrejningspunktet for en stor del af første sæson.

Seriens helt exceptionelle cast udgøres primært af faren Eli aka John Goodman, som vi allerbedst kender fra komedieserien Roseanne. Han er overhovedet i familien og er efter tabet af sin elskede kone på tragisk vis nu alene med sine tre voksne børn. Voksne af alder, men bestemt ikke af sind. De er støbninger uden filter eller nogen form for samvittighed.

Den ældste søn Jesse spilles af Danny McBride også kendt fra den lige så outrerede komedieserie Vice Principals. Han er også hovedmanden og produceren bag denne serie og har selv skrevet manuskriptet hertil. Han udgør en søskendeflok på tre, hvoraf han har en søster Judy, som spilles af Edi Patterson også kendt fra The Principals, hvor hun spillede den skrupskøre sexfikserede skolelærer Ms. Abbott. Og som rosinen i pølseenden den yngste søn Kelvin (Adam Devine).

Godhed og intriger i The Righteous Gemstones

Familien Gemstones er dog ikke kun pengegriske i deres velgørenhed, de er også enormt engagerede i hele deres foretagne. Der er skam også en god portion velmenhed og godhed i familien. Den yngste Kelvin driver igennem kirken en ungdomsklub for alle de unge mennesker, der har brug et sted at være og have noget fælles sammenhold In the Name of the Lord.

Han har en drøm om at agere Jesus og forsøger også at redde den fortabte sjæl Keefe. Keefe er en kende uden for nummer. Han opfører sig, som om han konstant har sniffet lightergas eller lim. Ikke den skarpeste kniv i skuffen hvad angår intellektualitet, men derfor passer han også fint ind i Gemstones univers.

Hele sæsonen baseres på onkel Baby Billy (Walton Goggins kendt fra bl.a. Sons of Anarchy og Vice Principals) tilbagevenden til flokken, som er mere pengegrisk end godt er, hvilket fører stor splid i familien. Samt Jesses ældste søn, som har et indædt had til sin far, der udvikler sig til et ret voldsomt hævntogt, hvor farens tidligere skjulte eskapader har en stor indvirkning på hele udfaldet.

En virkelig skør komedieserie

Der går lidt imellem, at man falder over en så skør komedieserie, som er så far out, at man bare lige bliver nødt til at se et mere afsnit. Men de er derude og de guldspindende The Righteous Gemstones er klart én af dem. Også selv om man ofte tænker at deres karakterer er en lille smule dum end dummere. For det er bare det, som gør den så dejligt befriende at se på. Der er ingen jantelov her folk må te sig, som de har lyst, og det er okay.

Efter min mening er det en ekstrem usleben diamant af en komedieserie at være. Men samtidigt alligevel så veludført, at det bevidst kiksede skuespilelement spilles til perfektion. For skæv og kikset på den gode måde er lige præcis, hvad The Righteous Gemstones er.

Så på med de fordomsfrie briller, og se skør komedie, når du har brug for at slappe helt af og slå dine egne hjerneceller fra en halv times tid eller to.

Første sæson har 9 episoder og kan streames på HBO Nordic.

Læs mere