Anmeldelse af Top Gear Danmark afsnit 1 og 2

Top Gear Danmark har ramt DPlay og Kanal 5, og denne danske udgave af Top Gear har allerede mødt en smule modvind. Flere seere har været nervøse for, at serien enten ville minde for meget om den originale britiske udgave eller modsat – at programmet er taget i en helt anden retning. Producenterne bag Top Gear Danmark har altså skulle navigere i et snævert felt.

Dansk adaption af Top Gear

Top Gear Danmark er pretty much en dansk adaption af det britiske Top Gear, hvilket vi lige så godt kan få uddebatteret med det samme, så folk ikke sidder med urealistiske forhåbninger til serien. Top Gear Danmark har præcis den samme opbygning, den samme intro og generelt en del referencer til den originale serie – f.eks. gennem en hemmelig ’The Stig’ i hvid dragt, som de også har valgt at inkorporere i det danske show.

Top Gear Danmark / Per Arnesen / Discovery Networks Danmark

I det første afsnit irriterede det mig rigtig meget, at Top Gear Danmark var så lig med den originale serie. Efterhånden gik det dog op for mig, at opsætningen fungerer rigtig fint, selv på dansk. I Top Gear Danmark skal værterne f.eks. også prøvekøre forskellige biler og teste dem i sjove konkurrencer mod hinanden. Senere i programmet får publikum lov til at høre lidt mere om en bestemt type ’superbil’, og så kommer en kendt dansker også forbi og taler om sin passion for biler, inden de skal ud og køre en lille mormorbil på racerbanen.

Samtidig får man god og brugbar viden om de biler, der køres i programmet. Det kan godt nok blive en smule nørdet for en person som mig, der aldrig rigtig har gået så meget op i biler. Alligevel forstår jeg det meste, da værterne kommer med gode simple forklaringer.

Top Gear Danmark / Carsten Andersen / Discovery Networks Danmark

De danske værters præstationer

I mit hoved kan man på ingen måde erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond eller James May. Af den grund var jeg ret skeptisk over for værternes præstationer – især da hele første afsnit var proppet med kiksede highfives og kram. Samtidig blev Dar Salim ved med at tale ind over publikums klapsalver, hvilket blev et forstyrrende element.

Ovenstående frustrationer var dog heldigvis en omgang ’børnesygdomme’ for programmet – måske afledt af nervøsitet. I løbet af andet afsnit fungerede Felix Smith, Dar Salim og Jesper Carlsens interaktion med hinanden bedre, selvom der stadig var ufatteligt mange highfives. Lige på dét punkt, er jeg nok stadig mere til de britiske værters love/hate relation, da der ikke fremkommer helt så meget bromance.

Top Gear Danmark vokser på en

Jeg var personligt en af dem, der i den grad frygtede, at den danske adoption af Top Gear ville blive noget juks. Hele konceptet lød unødvendigt i min opfattelse, så jeg var naturligvis en smule skeptisk, før jeg så programmet.

Jeg må dog indrømme, at serien faktisk voksede på mig. I første afsnit var jeg ikke helt overbevist over seriens formål og underholdningsværdi, men i løbet af andet afsnit blev jeg opmærksom på, at jeg faktisk hyggede mig og havde lyst til at se mere.

Man må simpelthen bøje sig for, at Felix Smith bare ER en god vært, der kan inddrage og underholde publikum på en god måde. Allerede i andet afsnit havde han fået mere ro på sig selv og virkede ikke helt så usikker som i første afsnit. Ændringen var i den grad med til at hæve seriens niveau. Og så er det ingen hemmelighed, at både Felix Smith, Dar Salim og Jesper Carlsen faktisk får leveret nogle virkelig gode jokes undervejs i programmet.

Flotte optagelser

Top Gear fans er vant til flotte optagelser af både de pågældende biler og naturen, der bliver kørt i. Top Gear Danmark har heldigvis også ’adopteret’ denne del af programmet. Du kan derfor roligt slappe af og nyde de fine optagelser og billeder af det danske og nordiske landskab, mens du bliver klogere på forskellige bilmodeller.

Det er rart at se et dansk program, der tager sig tid til at filme fra flere forskellige vinkler, så man som publikum føler, at man får det hele med.

Vil jeg anbefale Top Gear Danmark?

Endnu engang må jeg pointere, at på trods af min oprindelige opfattelse og forudindtagelse af programmet, er jeg faktisk positivt overrasket. Hvis man godt kunne lide det britiske Top Gear og har en bilnørd gemt i sig, vil jeg klart anbefale, at man sætter tid af til at se Top Gear Danmark. Jeg er helt overbevist om, at programmet bliver endnu bedre i løbet af sæsonen, når alle tekniske detaljer er faldet bedre på plads.

Du har mulighed for at se de to første afsnit af Top Gear Danmark allerede nu på DPlay.

Medvirkende: Felix Smith, Dar Salim og Jesper Carlsen som værter
Land: Danmark