Anmeldelse af Trust

(Foto: Trust/Cloud Eight Films mfl)

Nogle gange belønnes tålmodighed, og det var netop min oplevelse med TrustHBO Nordic. De første afsnit fangede mig ikke rigtig, og jeg besluttede at droppe resten… Men det kunne jeg ikke. Jeg måtte lige se et afsnit mere, og så slugte jeg ellers de resterende syv.

(Foto: Trust/Cloud Eight Films mfl)

Kort fortalt handler Trust om den ekstremt rige Getty-familie (hovedsageligt de tre John Paul Getty’er (henholdsvis Sr., II og III). Den ældste Getty – spillet mesterligt af Donald Sutherland – er en magtliderlig, lunefuld og meget lidt elskelig type, hvis mest karakteristiske karaktertræk er nærighed. Hans grusomme personlighed understreges af, at man ser hvordan han – indirekte – driver en af sine sønner til selvmord. Hans mislykkede søn er alkohol- og stofmisbruger, mens barnebarnet John Paul Getty III – spillet af Harris Dickinson – ved seriens begyndelse, trods sin upolerede hippiestil, virker som en mere sandsynlig arvtager til dynastiet.

Begivenhederne tager for alvor fart, da John Paul Getty III forsvinder i Italien, hvor han bor. Medier og budbringere skriger bortførelse. Langsomt men sikkert bliver Getty-familien dog mistænksomme, og der stilles spørgsmålstegn ved, om den unge mand står bag sin egen forsvinden. En meget atypisk kommunikation fra bortførernes side, samt det faktum, at en eventuel løsesum ville kunne betale Paul III’s egen narkotikagæld, bidrager til at gøde denne mistanke.

(Foto: Trust/Cloud Eight Films mfl)

Da seriens omdrejningspunkt er denne bortførelsessag, vil jeg ikke gå dybere ind i, om der er reelle forbrydere på spil eller ej, og heller ikke, hvordan sagen udvikler sig eller ender. Jeg kan dog afsløre, at der er rigeligt med spændingsmomenter i Trust og at serien – på grund af de utroligste tvists i handlingen – flere gange får nyt liv bedst som man troede, at man havde gættet, hvad der ville ske. Serien bygger på virkelige hændelser, og jeg vil derfor – medmindre man allerede er bekendt med sagen – anbefale at man undlader at google Getty’ernes historie, før man er færdig med serien.

Grunden til at jeg i første omgang ikke rigtig brød mig om serien var, at jeg ikke følte nogen umiddelbar ‘forbindelse’ eller sympati med nogen af karaktererne. Serien virkede nærmest steril på mig. Jeg blev aldrig vild med den yngste Getty (Harris Dickinsons karakter). Han virker overdrevent verdensfjern og endimensionel på mig. Men så igen, måske var den virkelige person sådan. Derimod løftede serien sig gevaldigt, da skuespillere som Hilary Swank (John Paul Getty III’s mor) og Brendan Fraser  (Getty-familiens go-to-guy) fik mere fremtrædende roller. Som nævnt er jeg også imponeret af Sutherlands evne til at spille ucharmerende. Han er en fryd at se.

(Foto: Trust/Cloud Eight Films mfl)

Det er udstillingen af karakterernes og Getty-familiens dysfunktionalitet, der hæver Trust op over gennemsnittet. Det er i høj grad deres personligheder og indbyrdes konflikter der gør en ‘ukompliceret’ bortførelse til et langtrukkent mareridt, og det er på det nærmeste ubærligt at følge, hvordan moderen til en bortført søn, gang på gang skal udholde ikke at få sin søn tilbage, som følge af Getty-mændenes principper, egoisme og nærighed.

(Foto: Trust/Cloud Eight Films mfl)

Trust er en flot serie, og jeg giver den 4 hjerter. Et hjerte for gode skuespilpræstationer – både af de allerede nævnte Swank, Fraser og Sutherland, men måske særligt af italienske Luca Marinelli, der spiller den gennemonde Primo. Mage til uhyggelige øjne har jeg ikke set i en evighed. Det andet hjerte er for spændingen, der er konstant tilstedeværende, når først serien kommer rigtig i gang. Det tredje hjerte er for skildringen af personlige skæbner, hvor både storhed og fald portrætteres skånselsløst. Det fjerde og sidste hjerte er for de små historier i historien – jeg tænker blandt andet på Getty Sr.’s butler og hans udvikling som man følger sideløbende med den større fortælling.

(Foto: Trust/Cloud Eight Films)

De to ting, der tæller ned er – efter min mening – at serien ikke fængede fra start. Jeg gætter på, at der vil være en del der er stoppet med at se efter første episode – og det er synd. Desuden har Brendan Frasers karakter Fletcher Chase flere scener, hvor han ‘træder ud af fiktionen’, bryder den fjerde væg og taler direkte til os seere om handlingen i serien. Jeg synes ikke dette fungerer godt. Han gør det ganske fint og med et glimt i øjet, men det fungerer ikke stilmæssigt og løfter ikke noget for serien generelt. Ville handling og indtryk være blevet dårligere, hvis man havde udeladt disse scener? Det mener jeg ikke.

Når det er sagt, vil jeg klart anbefale Trust. Den er nærmere 5 hjerter end middelkarakter og er bestemt et kig værd. God fornøjelse!