Anmeldelse af Vikings

AfKVUC
17. oktober 2016
(Foto: Vikings/World 2000 Entertainment)

I samarbejde med Københavns VUC præsenterer VI ELSKER SERIER ordblindekursisters anmeldelser af deres yndlingsserier. Kursisterne er igang med et 10.klassesforløb for voksne, og vi har været så heldige at få lov til at bruge deres medrivende, sjove og personlige anmeldelser for at sætte fokus på ordblindhed. Alle skal have mulighed for at kunne udtrykke sig skriftligt, og vi bakker op om Københavns VUCs ordblindeklasse der med dygtige undervisere og den rette kompenserende it-støtte hjælper ordblinde med at komme videre i uddannelsessystemet og ikke mindst skrive løs! Klik på www.kvuc.dk for at få mere at vide.

Anmeldelsen er skrevet af Marc

VIKINGS

Referat

Vikings er en serie, som tager dig tilbage til 800-tallet, hvor du oplever, hvordan vi opdagede England, og hvordan de tog ud og plyndrede de mange lande i Europa. Du følger en dansk viking ved navn Regnar lodborg.

Regnar lodborg er en af de bedste krigere af kongen af Kategat. Samtidig er han bonde med kone og et barn. Han bliver forrådt, og derfor vil tage over Kategat og bliver konge.

Han bliver den mest berømte og berygtede konge i vikingetiden. De kender hans navn i hele verden. Regnar møder en munk, som han synes godt om, da de plyndrer England, hvor han bliver introduceret for kristendommen, hvilket skaber nogle konflikter. Man følger hele hans tid fra en dygtig kriger til en stor konge.

Scener

Duellen

I den her scene handler det om Regnar som udfordrer kongen. De står overringet af flokken af landsbyboere. I gamle dage havde man to skjolde, og et sværd og økse under en duel.

De står og stiger på hinanden med et virkeligt intenst blik. Kongen vælger at smide sit skjold, Ragner vælger at gøre det samme. De står begge kun med et skjold tilbage. Ragnar begynder at svinge hans sværd imod kongen, og de kæmper, men Ragners sværd bliver ødelagt. Han begynder at bruge slå sit skjold imod kongen, og deres skjold bliver smadret. Nu står Ragner over for kongen uden et våben, og kongen har stadig sit sværd, som han vælger at smide. De går begge hen for at tage økserne frem, og svinger dem imod hinanden. Du hører også, landsbyboerne hepper i baggrunden, og hvordan Ragners søn hepper på ham. Ragner bliver ramt på venstre bryst, men så formår Ragner at svinge sig rundt om kongen, og rammer ham i ryggen. Den er virkelig godt klippet, og de har formået at bruge musikken virkelig godt.

Blodørn

Blodørn er et ritual, hvor man bliver sat på knæ, og ens hænder bliver sat fast til nogle pæle. Du ser hvordan Regnar snitter en rival op af ryggen og derefter tager en økse hvor han hakker ind til ribbenene, så han kan vende dem ud af så det kommer til at ligne vinger. Man ser en ørn til sidst som står og flammerne reflekteret i øjne. Den flyver over pladsen hvor der er blevet gjort blodørn og du ser hvorfor det bliver kaldt for blodørn. Det er virkelig også et godt valgt af musik de har puttet ind over. Musikken er virkelig fængende og bevægende. Den passer så godt til scenen.

Kongen vender tilbage

Man ser hvordan Ragner kommer tilbage efter mange år og går ind i midten af byen og landsbyboerne begynder at samle sig rundt om ham. Hans nu voksne fire sønner stiller sig frem og han kigger på dem, men han genkender sit handicappede barn Alva. Han stiller sig foran sine sønner og siger efter at han kan mærke han ikke er velkommen, og hvordan kunne også det når han har svigret sine sønner og byen. Musikken begynder at stige til noget meget intens. Han begynder at række sit sværd ud til en af hans sønner og siger: ”Vil du være konge, så gør det. Befri mig for min elendighed”. Hans søn kigger bare på sværdet og Ragner vender sig rundt og spørg nogle af de andre landsbyboerne om de kunne tænke sig at være konge, men der er ingen der tager hans sværd også slutter den bare der.

Min samlede vurdering

Vikings er uden tvivl min favoritserie af alle. Den tager dig med på en rejse tilbage i vores forfædres liv. Der er virkelig nogle intense scener - helt ned til detaljen. Handlingen er godt gennemført. Jeg synes alle skulle give den her en chance. Det er en uforglemmelig rejse man kommer på. Skuespillerne sælger virkelig rollerne. Travis Fimmel som spiller Ragner klar det så sindssygt godt.

Vikings kan ses på HBO Nordic.